Innovation in Politics Awards 2020 -kilpailun voittajat valittu

Eurooppalaisessa Innovation in Politics Awards -kilpailussa palkitaan maanosan parhaita ja innovatiivisimpia julkisia hankkeita ja projekteja, jotka edustavat eurooppalaisia arvoja – demokratiaa, ihmisoikeuksia ja sosiaalista tasaveroisuutta. Kilpailu on järjestetty vuodesta 2017 lähtien, ja siihen on osallistunut neljän vuoden aikana yli 1500 projektia.

– Juuri nyt parhaiden kokemusten jakaminen on erityisen tärkeää, kun virkamiehet ja poliitikot ovat käyneet selviytymistaistelua jo yli puoli vuotta. Sen takia olemme erittäin ylpeitä voidessamme esitellä palkittuja projekteja, jotka auttavat Eurooppaa selättämään koronaviruksen, The Innovation in Politics Instituten toimitusjohtaja Edward Strasser sanoo.

– Ennen tätä vuotta palkintoja on jaettu kahdeksassa kategoriassa – yhteisöllisyys, demokratia, digitalisaatio, ekologia, talous, koulutus, ihmisoikeudet sekä elämän laatu. Vuonna 2020 lisäsimme kilpailuun Covid-19 -kategorian, Edward Strasser toteaa.

Vuoden 2020 kilpailuun osallistui 389 projektia yhteensä 22 maasta. Jury, johon kuului 1058 eurooppalaista, valitsi projekteista 90 finalistia ja 9 voittajaa. Johtuen tämän hetken poikkeusoloista, jury on painottanut erityisesti ekologia- ja Covid-19 -kategorioiden projekteja.

– Suomesta kilpailun finaaliin ylsivät Digi- ja väestötietoviraston projekti Suomi.fi – Digital authorization makes the society’s services available for all sekä Helsingin yliopiston, Reaktor Innovationin ja TEM:n projekti Basic AI Education, kertoo kilpailun Suomen-edustajan, viestintätoimisto Mailand Communicationsin toimitusjohtaja Alpo Räinä.

Innovation in Politics Awards 2020 -voittajat sekä osallistuneiden projektien määrä kategorioittain:

Yhteisöllisyys (159)
Oldham Social Prescribing Innovation Partnership (Iso-Britannia)

Covid-19 (58)
Home Quarantine Without A Home? (Slovakia)

Demokratia (59)
Map of Repairs (Ukraina)

Digitalisaatio (51)
No Data Waste in Košeca (Slovakia)

Ekologia (74)
Super Circular Estate (Hollanti)

Talous 41
Covid-19 Support for Gdynia’s Entrepreneurs (Puola)

Koulutus (80)
Municipal Farm for Mouans Sartoux’s School Canteens (Ranska)

Ihmisoikeudet (38)
ProxyAddress (Iso-Britannia)

Elämän laatu (78)
RemiHub – Inner-City Delivery Hubs (Itävalta)

Tutustu vuoden 2020 palkittuihin projekteihin:  https://innovationinpolitics.eu/en/awards/awards-2020

Lehdistöyhteydet:

Alpo Räinä, The Innovation in Politics Institute/Mailand Communications, alpo.raina@mailand.fi, 040 5670212

Robert Schafleitner, The Innovation in Politics Institute, media@innovationinpolitics.eu, +43 (0) 660 628 30 77

Innovation in Politics Institute on riippumaton verkosto, joka edistää demokratiaa ja eurooppalaisia arvoja. Sen toiminta on käynnistetty 2016 lahjoitusvaroilla. Lahjoittajia ovat muun muassa Kahane Foundation, B&C PrivatStiftung, Wienin kaupunki, Berliinin kaupunki, Heinrich Böll Stiftung sekä Industrieverein (Federation of Austrian Industies). Innovation in Politics Awards on kilpailu, jossa palkitaan vuosittain parhaita poliittisia projekteja ja ohjelmia Euroopassa.

Verkostoon kuuluu riippumattomia ajatuspajoja, tutkimuslaitoksia, viestintätoimistoja 15 Euroopan maassa. Mailand Communications toimii Innovation in Politics Instituten edustajana Suomessa.