Interim Management – markkina Suomessa kasvaa trendien keskiössä

Tuore markkinatutkimus v. 2022 Interim Management – toiminnasta Suomessa nosti esiin positiivisia muutoksia verrattuna edellisvuoteen. Tutkimus toteutettiin loppuvuodesta 2022 ja se lähetettiin yli 1000 henkilölle, jotka edustivat tilaajia, interim-ammattilaisia ja interim-palvelun käyttöä harkitsevia johtajia. Kyselyn tavoitteena oli selvittää interim-markkinoissa tapahtuvia muutoksia rakenteen, kysynnän potentiaalin, käyttötarpeiden ja tarjonnan suhteen. Kyselyn tuloksia vertaillaan vuoden 2021 vastaavan kyselyn tuloksiin. Kyselyn toteutti StaffPoint Executive.
Pasi Honkalahti, johtaja, StaffPoint Executive

Kysely osoittaa, että interim-toimeksiantojen luonne kääntyi merkittävästi kehitysprojektiluonteisiin toimeksiantoihin, joiden osuus oli 73,3 % (v. 2021 28,6 %). Interimejä käytetään vastaajien mukaan vahvasti yrityksen kasvun rakentamiseen, kuten liiketoiminta-alueen kannattavuuden kasvattaminen, uuden tuotealueen lanseeraus sekä yritysostoprojektit. Näiden osuus on 52,7 % kaikista toimeksiannoistaInterimin käyttöalue laajentuu kaikkiin ydintoimintoihin. Vaikka Interim CFO on yksi yleisimmistä rooleista niin eniten kasvaneet roolit ja tehtäväalueet olivat projektijohtaminen, kaupalliset toiminnot ja IT/digi.

”Yhteenvetona voidaan todeta, että useampi trendi kohtaa tässä yhteydessä ja kehittää markkinaa. Ensinnäkin kovia osaajia interim-projektien toteuttamiseen löytyy koko ajan enemmän. Meille tulee viikoittain useita uusia yhteydenottoja johtajilta ja asiantuntijoilta, jotka ovat kiinnostuneita interim-projekteista. Moni haluaa rakentaa itselleen portfolion erilaista tekemistä mieluummin kuin sitoutua yhteen työsuhteeseen. Toiseksi rekrytointivaikeudet osaajapulan vuoksi kasvavat koko ajan. Tämän vuoksi yrityksien tulisikin ravistella itseään ja siirtyä käyttämään tilapäistä osaamista pysyvien roolien rinnalla. Yritykset monella alalla muuntuvat sopimusalustoiksi, joissa voi toimia osaajia erilaisilla sopimusmalleilla. Kolmanneksi tyytyväisyys ja suosittelu ovat korkealla tasolla niiden osalta, jotka ovat interim-palvelua käyttäneet”, Pasi Honkalahti, StaffPoint Executiven johtaja, toteaa.

Pasi Honkalahti, johtaja, StaffPoint Executive

StaffPoint Executive on johtamisen kumppani, joka tukee yritysten ja yksilöiden kasvua. Erityisosaamistamme on johdon suorahaku, Interim Management – palvelu ja johtaja-arvioinnit.

StaffPointin kaupan alan toimialajohtajaksi valittu Tim Kankfelt22.8.2023 12:00:55 EEST | Tiedote

StaffPoint on nimittänyt KTM Tim Kankfeltin kaupan alan toimialajohtajaksi. Kankfeltin vahva, pohjoismainen vähittäiskaupan markkina- ja myyntikokemus tukee StaffPointin kaupan toimialan kasvutavoitteita. StaffPointin nykyinen kaupan toimialajohtaja Juuso Laitinen siirtyy talon sisällä uusiin tehtäviin teollisuuden, logistiikan ja kiinteistöpalvelualan toimialajohtajaksi. Kankfelt on aloittanut tehtävässään 21.8.2023.

StaffPoint voitti merkittävän sopimuksen Hanselin henkilöstövuokrauskilpailutuksessa8.3.2023 14:58:43 EET | Tiedote

StaffPoint jatkaa julkishallinnon yhteishankintayhtiö Hanselin sopimustoimittajana henkilöstövuokrauspalveluissa. Kumppanina StaffPoint vastaa sekä suorittavan tason että asiantuntija- ja päällikkötason vuokratyövoiman rekrytoinneista kaikille palveluita tilaaville julkishallinnon organisaatioille sekä muille puitesopimukseen liittyneille tahoille. Puitejärjestely kestää vuoteen 2027 ja sen kokonaisarvo voi nousta jopa 90 miljoonaan euroon.

StaffPointin ja EK:n Työstä turvaa -hanke on Vuoden rekrytointiteko4.11.2022 14:45:41 EET | Tiedote