Intrum-konsernin osavuosikatsaus tammi-maaliskuu 2021

Vahva tulos vuosineljänneksellä liikevaihdon kasvaessa 6 prosenttia valuuttakurssimuutokset eliminoituna. Cash EBIT kasvoi 24 prosenttia edellisvuodesta ja oli 1,365 milj. kruunua. Rullaavalla 12 kuukauden aikajaksolla cash EBITDA kasvoi ja velkaosuus pieneni. Ennätykselliset myyntinäkymät ja uusien sopimusten allekirjoittaminen vauhdittavat loppuvuotta 2021.

Ensimmäinen vuosineljännes, tammi-maaliskuu 2021

• Oikaistu liikevoitto nousi 1,532 miljoonaan kruunuun (1,095).
  • Cash EBIT parani 1,365 miljoonaan kruunuun (1,105).
  • Osakekohtainen tuotto (RTM) 30,16 kruunua.
  • Sijoitetun pääoman tuotto (RTM) oli 8,2 prosenttia (6,6).
  • Nettovelka / Cash EBITDA (RTM) oli 4,1x (4,0x).
  • Käytettävissä oleva likviditeetti oli vuosineljänneksen lopussa 18,386 miljoonaa kruunua (17,061).

Pääjohtaja Anders Engdahl:

"Vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen jälkeen on ilahduttavaa nähdä selviä merkkejä markkinoiden elpymisestä. Vaikka vuosineljänneksen ajan pandemiatilanne jatkui vaihtelevana, näemme positiivista kehitystä kaikilla segmenteillämme.

Ensimmäisen vuosineljänneksen aikana liikevaihtomme kasvoi 6 prosenttia viime vuoteen verrattuna (vertailukelpoinen), cash EBIT kasvoi 24 prosenttia edellisvuodesta ja osakekohtainen tuotto (RTM) oli 30,16 kruunua. Sijoitetun pääoman tuotto (RTM) oli 8,2 prosenttia, kun se viime vuonna oli 6,6 prosenttia.

Olen erittäin ylpeä luokkansa parhaasta ESG-riskiluokituksesta, jonka Sustainalytics myönsi Intrumille vuosineljänneksen aikana. Luokitus perustuu kykyymme osoittaa korkeita standardeja ESG-kehyksessä näyttäessämme tietä eettisessä ja vastuullisessa perinnässä.

Olen myös iloinen siitä, että ONE Intrum -muutosohjelma etenee hyvin. Maaliskuusta lähtien olemme toimineet kahdesta uudesta toimipisteestä, Ateenasta ja Bukarestista käsin kuudella markkina-alueella, ja yksi ohjelman keskeisistä mittareista, perintäasioiden siirto, on edennyt suunniteltua nopeammin. Nyt myös kaikki vakuudettomat portfoliot ovat yhdessä paikassa.

Näkemyksemme mukaan rokotustoimien edetessä Euroopassa tulemme näkemään lisääntyvää optimismia ja liiketoimintaa. Havaitsemme ennätyksellisiä myyntimahdollisuuksia sekä olemme allekirjoittaneet uusia sopimuksia. Odotettavissa on vahva kehitys loppuvuodelle 2021, mikä tukee pitkän aikavälin kestävän orgaanisen kasvun tavoitteitamme. "

Emil Folkesson, Director Treasury and Investor Relations
emil.folkesson@intrum.com
ir@intrum.com

Intrum AB (publ) on velvollinen noudattamaan tulosjulkistuksessaan EU:n sisäpiirikaupoista ja markkinoiden manipuloinnista annettua direktiiviä. Tiedot annettiin julkisuuteen edellä mainitun yhteyshenkilön välityksellä 29. huhtikuuta 2021 kello 07:00 CET.

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja, jolla on toimintaa 24 markkinoilla Euroopassa. Intrum auttaa yrityksiä menestymään tarjoamalla ratkaisuja, jotka on suunniteltu parantamaan kassavirtaa ja pitkän aikavälin kannattavuutta, sekä huolehtimalla asiakkaistaan. Yksi tärkeä osa yrityksen missiota on varmistaa, että yksityishenkilöt ja yritykset saavat tarvittavan tuen vapautuakseen veloista.

Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä ympäri Eurooppaa. Vuonna 2020 liikevaihto oli 16,85 miljardia kruunua. Intrumin pääkonttori on Tukholmassa, Ruotsissa, ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Pitkäjänteinen kehitys asiakaskokemuksessa vienyt Intrumin Suomen huipulle12.5.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Intrumin asiakaspalvelun tulokset ovat tutkitusti Suomen suuryritysten huippua. Intrum on tehnyt vuodesta 2015 yhteistyötä Bisnoden kanssa asiakaspalvelunsa ja sitä kautta asiakaskokemuksensa tason mittaamiseksi. Jatkuvan mittauksen, arvioinnin ja kehittämisen malli on tuonut tulosta ja vuoden 2020 osalta Intrumin asiakaskokemusta ilmaiseva NPS -luku oli 59,8. Saavutetut tulokset ovat johtaneet myös palkintoihin. Vuonna 2018 ja 2019 Intrum oli Bisnoden Asiakkaan ääni -vertailussa suuryritysten sarjassa viiden parhaan joukossa. Vuoden 2020 vertailun tuloksia ei ole vielä julkaistu.

Analyysi: Yritykset ylivelkaantuvat nyt piilossa14.4.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Intrum analysoi suomalaisten yritysten maksukyvyn kehitystä maksuviiveiden ja perinnän datan keinoin sekä seuraamalla säännöllisesti konkurssi- ja maksuhäiriödataa. Tuorein data on ristiriitaista: Laskutettavaa on syntynyt aiempaa vähemmän ja maksuviiveiden (-11,3% vrt. 2020) sekä maksuhäiriöiden (n. -30% vrt. 2020) määrät ovat laskussa. Samaan aikaan konkurssihakemusten määrä on kuukauden aikana noussut +15 %* (vrt. 2020) ja henkilöyhtiöiden haastehakemusten lukumäärät ovat +25 % nousussa (vrt. Q4/2020). Ristiriitaa selittävät ja todellista tilannetta hämärtävät erilaiset tilapäiset lakimuutokset ja yritysten tukipaketit. Taloudelliset ongelmat odottavat piilossa maton alla.

Pohjoismainen tutkimus: koronapandemia kohdellut suomalaisia epätasaisesti23.3.2021 11:51:19 EET | Tiedote

Intrumin tuoreesta pohjoismaisesta tutkimuksesta käy ilmi, että koronapandemia on kohdellut suomalaisia epätasaisesti. Työttömyys on noussut ja koskettanut erityisesti pienituloisia ja nuoria, joskin pandemian alun lomautusaaltojen jälkeen tilanne on parantunut. Samaan aikaan kulutus on vähentynyt kaikissa ikäluokissa ja perintätapausten määrät ovat kääntyneet laskuun. Monilla säästäminen pandemian aikana on lisääntynyt, mikä johtuu sekä varautumisesta epävarmoihin aikoihin että kulutusmahdollisuuksien vähentymisestä. Tulokset ovat samansuuntaisia kaikissa tutkituissa maissa eli Tanskassa, Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa.

Tutkimus: Nuorten kotoa saadut talouslukutaidot voivat auttaa tulevaisuudessa välttämään ylivelkaantumisen riskit22.3.2021 07:45:00 EET | Tiedote

OECD:n kansainvälisen rahaviikon (22.-28.3.2021) tavoitteena on kasvattaa nuorten taloustietämystä. Tänä vuonna kampanjan teemana on itsestään ja raha-asioistaan huolehtiminen, mikä on erityisesti koronavuodesta kärsineille nuorille tärkeää, sillä ylivelkaantumisen riski kasvaa taloudellisesti haastavina aikoina. Intrumin vuoden 2020 European Consumer Payment -raportin mukaan Suomi on talouslukutaidon osalta Euroopan kärkeä jo toista vuotta peräkkäin ja yli puolet kyselyyn vastanneista nuorista kertoo taloustaitojen tulleen kotoa vanhemmilta. Muita tärkeitä tietolähteitä olivat koulu ja Internet.

EMBARGO 8.3.2021: Suomalaiset naiset hoitavat talouttaan miehiä paremmin - Lapissa ja Kainuussa sekä naiset että miehet ylivelkaantuvat muuta maata nopeammin, Kymenlaaksossa ylivelkaantuvat miehet8.3.2021 02:00:00 EET | Tiedote

Intrumin tuore naisten taloudellista tilaa käsittelevä analyysi paljastaa, että vaikka koronapandemian keskellä naiset ovat kärsineet miehiä enemmän, ovat he siitä huolimatta hoitaneet miehiä paremmin talouttaan. Naisten rahankäytön huolellisuus näkyy kaikissa ikäryhmissä ja maakunnissa. Nopeammin ylivelkaantuvia maakuntia, kuten Kymenlaaksoa, Lappia ja Kainuuta, yhdistää maksuhäiriöiden lisäksi negatiivinen muuttoliikenne ja naisten vähäinen osuus väestöstä.