Intrum-konsernin osavuosikatsaus tammi-maaliskuu 2021

Vahva tulos vuosineljänneksellä liikevaihdon kasvaessa 6 prosenttia valuuttakurssimuutokset eliminoituna. Cash EBIT kasvoi 24 prosenttia edellisvuodesta ja oli 1,365 milj. kruunua. Rullaavalla 12 kuukauden aikajaksolla cash EBITDA kasvoi ja velkaosuus pieneni. Ennätykselliset myyntinäkymät ja uusien sopimusten allekirjoittaminen vauhdittavat loppuvuotta 2021.

Ensimmäinen vuosineljännes, tammi-maaliskuu 2021

• Oikaistu liikevoitto nousi 1,532 miljoonaan kruunuun (1,095).
  • Cash EBIT parani 1,365 miljoonaan kruunuun (1,105).
  • Osakekohtainen tuotto (RTM) 30,16 kruunua.
  • Sijoitetun pääoman tuotto (RTM) oli 8,2 prosenttia (6,6).
  • Nettovelka / Cash EBITDA (RTM) oli 4,1x (4,0x).
  • Käytettävissä oleva likviditeetti oli vuosineljänneksen lopussa 18,386 miljoonaa kruunua (17,061).

Pääjohtaja Anders Engdahl:

"Vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen jälkeen on ilahduttavaa nähdä selviä merkkejä markkinoiden elpymisestä. Vaikka vuosineljänneksen ajan pandemiatilanne jatkui vaihtelevana, näemme positiivista kehitystä kaikilla segmenteillämme.

Ensimmäisen vuosineljänneksen aikana liikevaihtomme kasvoi 6 prosenttia viime vuoteen verrattuna (vertailukelpoinen), cash EBIT kasvoi 24 prosenttia edellisvuodesta ja osakekohtainen tuotto (RTM) oli 30,16 kruunua. Sijoitetun pääoman tuotto (RTM) oli 8,2 prosenttia, kun se viime vuonna oli 6,6 prosenttia.

Olen erittäin ylpeä luokkansa parhaasta ESG-riskiluokituksesta, jonka Sustainalytics myönsi Intrumille vuosineljänneksen aikana. Luokitus perustuu kykyymme osoittaa korkeita standardeja ESG-kehyksessä näyttäessämme tietä eettisessä ja vastuullisessa perinnässä.

Olen myös iloinen siitä, että ONE Intrum -muutosohjelma etenee hyvin. Maaliskuusta lähtien olemme toimineet kahdesta uudesta toimipisteestä, Ateenasta ja Bukarestista käsin kuudella markkina-alueella, ja yksi ohjelman keskeisistä mittareista, perintäasioiden siirto, on edennyt suunniteltua nopeammin. Nyt myös kaikki vakuudettomat portfoliot ovat yhdessä paikassa.

Näkemyksemme mukaan rokotustoimien edetessä Euroopassa tulemme näkemään lisääntyvää optimismia ja liiketoimintaa. Havaitsemme ennätyksellisiä myyntimahdollisuuksia sekä olemme allekirjoittaneet uusia sopimuksia. Odotettavissa on vahva kehitys loppuvuodelle 2021, mikä tukee pitkän aikavälin kestävän orgaanisen kasvun tavoitteitamme. "

Emil Folkesson, Director Treasury and Investor Relations
emil.folkesson@intrum.com
ir@intrum.com

Intrum AB (publ) on velvollinen noudattamaan tulosjulkistuksessaan EU:n sisäpiirikaupoista ja markkinoiden manipuloinnista annettua direktiiviä. Tiedot annettiin julkisuuteen edellä mainitun yhteyshenkilön välityksellä 29. huhtikuuta 2021 kello 07:00 CET.

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja, jolla on toimintaa 24 markkinoilla Euroopassa. Intrum auttaa yrityksiä menestymään tarjoamalla ratkaisuja, jotka on suunniteltu parantamaan kassavirtaa ja pitkän aikavälin kannattavuutta, sekä huolehtimalla asiakkaistaan. Yksi tärkeä osa yrityksen missiota on varmistaa, että yksityishenkilöt ja yritykset saavat tarvittavan tuen vapautuakseen veloista.

Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä ympäri Eurooppaa. Vuonna 2020 liikevaihto oli 16,85 miljardia kruunua. Intrumin pääkonttori on Tukholmassa, Ruotsissa, ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Intrum AB - Osavuosikatsaus huhti-kesäkuu 202122.7.2021 14:57:48 EEST | Tiedote

- Ennätyksellinen perintätulos ja nopeutettu pääoman kierto, noin 6 miljardia kruunua sitouduttu investoimaan vuonna 2021 - Merkittäviä uusia asiakassopimuksia ja toimeksiantojen määrän asteittainen normalisoituminen - Valuuttakurssikorjattu liikevaihdon kasvu 17 prosenttia vuoden 2020 toiseen vuosineljännekseen (Q2) verrattuna - ONE Intrumin toiminta kiihtyy H2:lla, kaikki globaalit toimipisteet avoinna ja toiminnassa

Pk-yritysten valtit ja vaarat: digiloikkaa ja pitkiä maksuehtoja24.6.2021 12:15:19 EEST | Tiedote

Sunnuntaina, 27.6.2021, vietetään kansainvälistä mikro-, pienten- ja keskisuurten yritysten päivää. Nämä yritykset - jotka muodostavat maailmanlaajuisesti yli 90 prosenttia kaikista yrityksistä ja noin 70 prosenttia työpaikoista - toimivat taloudellisen kasvun moottoreina. Pienet yritykset ovat muutosketteriä, mutta pieni koko tekee niistä myös haavoittuvia. Intrumin vuoden 2021 yritysten maksutapatutkimuksen mukaan suomalaisten pk-yritysten taloudellisessa palautumisessa ja kasvun aikaansaamisessa on sekä valtteja että vaaroja; koronapandemian keskellä lähes puolet pk-yrityksistä katsoo tulevaisuuteen innokkaammin kuin vuosiin ja kiihdyttää digitalisaatiotaan. Epävarmuus tulevasta on kuitenkin saanut ne vähentämään lainanottoaan ja asiakassuhteiden ylläpitämiseksi hyväksymään toivottua pidempiä maksuehtoja.

Tutkimus: Hidas maksaminen este yritysten kestävyydelle ja kasvulle - ratkaisuksi valvontaa vai vapaaehtoisuutta?23.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Kyky ennakoida kassavirtaa on avainasemassa kaikissa yrityksissä, sillä taloudellinen vakaus on kasvun perusta. Maksuviiveiden seuraukset ovat huolestuttavia – erityisesti pk-yrityksille, joilla on pienemmät varannot ja jotka ovat riippuvaisia tasaisesta kassavirrasta. Intrumin tuoreen yritysten maksutaparaportin mukaan suurin osa suomalaisista talouspäättäjistä arvioi, että velallisten nopeampi maksaminen parantaisi yritysten kestävyyttä ja yli kolmasosa arvioi hitaan maksamisen tukahduttavan niiden kasvun. Hitaan maksamisen aiheuttamien haasteiden ratkaisemiseksi talouspäättäjät ehdottavat sekä lainsäädäntöä että vapaaehtoisia aloitteita.

TUTKIMUS: Suomalaisyritykset ennakoivat maksuongelmia - osa näkee kuitenkin jo valoa tunnelin päässä17.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Intrumin vuotuisessa yrityspäättäjille suunnatussa kyselytutkimuksessa selviää, että suurin osa suomalaisyrityksistä arvioi maksuviiveiden ja maksujen laiminlyönnin riskin kasvavan lähitulevaisuudessa. Yritykset ovat huolestuneempia kuin koskaan ennen velallistensa kyvystä maksaa ajallaan. Silti osa yrityksistä näkee tulevaisuuden valoisana ja suhtautuu siihen innokkaammin kuin moneen vuoteen.

Pitkäjänteinen kehitys asiakaskokemuksessa vienyt Intrumin Suomen huipulle12.5.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Intrumin asiakaspalvelun tulokset ovat tutkitusti Suomen suuryritysten huippua. Intrum on tehnyt vuodesta 2015 yhteistyötä Bisnoden kanssa asiakaspalvelunsa ja sitä kautta asiakaskokemuksensa tason mittaamiseksi. Jatkuvan mittauksen, arvioinnin ja kehittämisen malli on tuonut tulosta ja vuoden 2020 osalta Intrumin asiakaskokemusta ilmaiseva NPS -luku oli 59,8. Saavutetut tulokset ovat johtaneet myös palkintoihin. Vuonna 2018 ja 2019 Intrum oli Bisnoden Asiakkaan ääni -vertailussa suuryritysten sarjassa viiden parhaan joukossa. Vuoden 2020 vertailun tuloksia ei ole vielä julkaistu.