Intrumin maksuviivetutkimus Q2 2020: Korona pysäytti talouden rattaat, mikä näkyi yritysten maksuviiveiden suhteellisena laskuna edellisvuoteen verrattuna

Yritysten maksuviiveet keskimäärin vähenivät 6,5 prosenttia vuoden toisella kvartaalilla verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuonna 2019. Todennäköisin selitys maksuviiveiden määrän laskuun löytyy siitä, että covid-19-pandemian pysäyttäessä talouden rattaat laskutus väheni. Näin ollen myöskään maksuviiveitä ei pääse syntymään. Maksuaikojen pidennykset ja suorat tuet yrityksille ovat osaltaan hillinneet maksuviiveiden syntymistä.

Intrumin myyntijohtaja Juha Iskalan mukaan on todennäköistä, että taloudellisen toimeliaisuuden palautuminen vaikuttaa myös maksuviiveisiin lisäävästi.

– Mikäli korona on aiheuttanut kassavajetta yrityksissä, toiminnan uudelleenkäynnistämisessä saattaa olla haasteita, jotka voivat heijastua maksuviiveinä vuoden kolmannella ja neljännellä kvartaalilla, Iskala totetaa.

Toinen aalto, maksuviiveet ja konkurssit

Iskala arvioi, että pandemian toinen aalto toteutuessaan aiheuttaa todennäköisesti taloudellisen toimeliaisuuden vähenemistä, mikä supistaisi maksuviiveiden syntymistä akuutissa vaiheessa. Eri velkojatahot ovat joustaneet maksuajoissa merkittävästi, mikä on helpottanut tilannetta tähän asti. Konkurssit eivät ole toistaiseksi merkittävästi lisääntyneet viime vuoteen nähden koronakevään seurauksena. Konkurssiin hakemista on rajoitettu yhteiskunnan koronatilanteesta johtuen.

Mikäli pandemia alkaa levitä uudelleen syksyllä ja näemme kevään kaltaisia rajoitustoimia, saattavat keväällä heikkoon taloudelliseen tilanteeseen joutuneet yritykset hakeutua konkurssiin. Tämä riippuu pandemian uuden leviämisen lisäksi myös yrityksille suunnattavista tukipaketeista ja lainoista, joilla terveitä yrityksiä pyritään auttamaan poikkeusaikojen yli. On myös mahdollista, että ensimmäisenkin pandemia-aallon ongelmat yrityksissä realisoituvat konkurssienkin muodossa vasta myöhemmin syksyllä.

– Keskeinen kysymys on se, suoriutuvatko yritykset kasvaneen velkataakan alla vai pakottaako pitkittynyt kysynnän lasku yrityksiä lopettamaan toimintansa, Iskala sanoo.

Laskutuksen vähentyminen näkyy myös maakunnissa

Lapissa maksuviiveet ovat kasvaneet, mikä johtuu todennäköisesti turismin täydellisestä pysähtymisestä kesken vilkkaimman sesongin. Myös Kainuussa, Päijät-Hämeessä ja Ahvenanmaalla nähdään lievää kasvua maksuviiveissä. Ahvenanmaan kohdalla merenkulun pysähtyminen on lisännyt entisestään palvelu- ja vientialojen seisahtumisesta johtuvia haasteita.

Toimialatarkastelu: majoitus- ja ravitsemistoiminnassa eniten viiveitä

Majoitus- ja ravitsemistoiminnassa sekä vesi- ja jätehuollon toimialoilla maksuviiveet ovat kasvaneet vertailuvuoteen nähden. Ravintoloiden sulkeminen ja turismin pysähtyminen aiheuttivat haasteita majoitus- ja ravitsemisalalla. Pidennetyt maksuajat ja muiden toimialojen seisahtuminen on saattanut aiheuttaa ongelmia vesi- ja jätehuollon yrityksille arvoketjujen kautta.

Suuremmissa yrityksissä enemmän maksuviiveitä

Kolmessa suurimmassa henkilöstöluokassa havaitaan kasvua maksuviiveellisten yritysten määrässä, mikä saattaa johtua siitä, että suuremmissa yrityksissä nopea reagoiminen muuttuneeseen tilanteeseen on hitaampaa.

Juha Iskala, myyntijohtaja, Intrum Oy
juha.iskala@intrum.com, puh: +358 50 370 6333

Leena Rindell, viestintäpäällikkö, Intrum Oy
leena.rindell@intrum.com, puh:+358 9 229 11 623

Tutkimus: Euroopan laajuisen taantuman riski on kohonnut koronapandemian aikana, ja se ajaa yrityksiä leikkaamaan kustannuksia2.7.2020 11:45:04 EESTTiedote

Yleiseurooppalaisen taantuman riski on merkittävin ajallaan maksamisen haasteista, selviää Intrumin teettämästä tutkimuksesta. Lähes seitsemän suomalaista yritysjohtajaa kymmenestä (69 %) nostaa Euroopan laajuisen taantuman suurimmaksi ajallaan maksamisen uhkaksi seuraavien 12 kuukauden aikana. Koronapandemia nosti samoin vastanneiden lukumäärää 87 prosenttiin, kun se oli 42 prosenttia ennen kriisiä. Suomi sijoittui tuloksellaan top viiden kärkeen Euroopassa eurooppalaisen keskiarvon ollessa 57 prosenttia.

Intrum White Paper: koronapandemian seurauksena kulutus keskittyi tarpeellisiin hankintoihin, osa koki syntyneen säästön positiivisena24.6.2020 07:00:00 EESTTiedote

Intrumin toukokuussa teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan 61 prosenttia suomalaisista kertoi keskittävänsä ostokset vain pakollisiin arkipäivän hankintoihin. Niiden vastaajien keskuudessa, joiden työllisyyteen koronakriisi on vaikuttanut, ostoksensa arkipäivän hankintoihin keskittävien osuus oli vieläkin suurempi, 77 prosenttia.

White Paper: kuluttajien velkaantuminen lisääntynyt koronakriisin seurauksena, rahan lainaaminen laskujen maksuun yleistynyt16.6.2020 08:30:00 EESTTiedote

Intrum teetti toukokuussa kuluttajien maksukäyttäytymistä ja taloudellista hyvinvointia luotaavan kyselytutkimuksen. 29 prosenttia kyselyyn vastanneista suomalaisista kertoo koronalla olleen vaikutuksia työllisyyteensä. 37 prosenttia kertoo kotitaloutensa tulojen laskeneen ja 42 prosenttia laskujensa kasvavan tuloja nopeammin. Myös maksuajat ovat pidentyneet, kun 35 prosenttia vastaajista kertoo lykänneensä laskujen maksua voidakseen maksaa päivittäiset pakolliset hankinnat. Luku on lähes 10 prosenttia Euroopan keskiarvoa korkeampi.

Intrum White Paper: Korona on heikentänyt kuluttajien taloudellista hyvinvointia11.6.2020 07:00:00 EESTTiedote

White Paperista käy ilmi, että lähes puolet (48 %) kyselyyn vastanneista eurooppalaisista kokee, että heidän taloudellinen hyvinvointinsa on laskenut kuuden kuukauden takaiseen tilanteeseen verrattuna. Vain 23 % vastaajista uskoo taloudellisen tilanteensa paranevan seuraavan kuuden kuukauden aikana. Tulos on pessimistinen mutta odotettu ottaen huomioon, että joka neljäs vastaaja kertoo koronakriisillä olleen vaikutuksia työllisyyteensä ja joka toinen sanoo sen seurauksena kotitalouden tulojensa vähentyneen.