Intrumin maksuviivetutkimus Q2 2020: Korona pysäytti talouden rattaat, mikä näkyi yritysten maksuviiveiden suhteellisena laskuna edellisvuoteen verrattuna

Yritysten maksuviiveet keskimäärin vähenivät 6,5 prosenttia vuoden toisella kvartaalilla verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuonna 2019. Todennäköisin selitys maksuviiveiden määrän laskuun löytyy siitä, että covid-19-pandemian pysäyttäessä talouden rattaat laskutus väheni. Näin ollen myöskään maksuviiveitä ei pääse syntymään. Maksuaikojen pidennykset ja suorat tuet yrityksille ovat osaltaan hillinneet maksuviiveiden syntymistä.

Intrumin myyntijohtaja Juha Iskalan mukaan on todennäköistä, että taloudellisen toimeliaisuuden palautuminen vaikuttaa myös maksuviiveisiin lisäävästi.

– Mikäli korona on aiheuttanut kassavajetta yrityksissä, toiminnan uudelleenkäynnistämisessä saattaa olla haasteita, jotka voivat heijastua maksuviiveinä vuoden kolmannella ja neljännellä kvartaalilla, Iskala totetaa.

Toinen aalto, maksuviiveet ja konkurssit

Iskala arvioi, että pandemian toinen aalto toteutuessaan aiheuttaa todennäköisesti taloudellisen toimeliaisuuden vähenemistä, mikä supistaisi maksuviiveiden syntymistä akuutissa vaiheessa. Eri velkojatahot ovat joustaneet maksuajoissa merkittävästi, mikä on helpottanut tilannetta tähän asti. Konkurssit eivät ole toistaiseksi merkittävästi lisääntyneet viime vuoteen nähden koronakevään seurauksena. Konkurssiin hakemista on rajoitettu yhteiskunnan koronatilanteesta johtuen.

Mikäli pandemia alkaa levitä uudelleen syksyllä ja näemme kevään kaltaisia rajoitustoimia, saattavat keväällä heikkoon taloudelliseen tilanteeseen joutuneet yritykset hakeutua konkurssiin. Tämä riippuu pandemian uuden leviämisen lisäksi myös yrityksille suunnattavista tukipaketeista ja lainoista, joilla terveitä yrityksiä pyritään auttamaan poikkeusaikojen yli. On myös mahdollista, että ensimmäisenkin pandemia-aallon ongelmat yrityksissä realisoituvat konkurssienkin muodossa vasta myöhemmin syksyllä.

– Keskeinen kysymys on se, suoriutuvatko yritykset kasvaneen velkataakan alla vai pakottaako pitkittynyt kysynnän lasku yrityksiä lopettamaan toimintansa, Iskala sanoo.

Laskutuksen vähentyminen näkyy myös maakunnissa

Lapissa maksuviiveet ovat kasvaneet, mikä johtuu todennäköisesti turismin täydellisestä pysähtymisestä kesken vilkkaimman sesongin. Myös Kainuussa, Päijät-Hämeessä ja Ahvenanmaalla nähdään lievää kasvua maksuviiveissä. Ahvenanmaan kohdalla merenkulun pysähtyminen on lisännyt entisestään palvelu- ja vientialojen seisahtumisesta johtuvia haasteita.

Toimialatarkastelu: majoitus- ja ravitsemistoiminnassa eniten viiveitä

Majoitus- ja ravitsemistoiminnassa sekä vesi- ja jätehuollon toimialoilla maksuviiveet ovat kasvaneet vertailuvuoteen nähden. Ravintoloiden sulkeminen ja turismin pysähtyminen aiheuttivat haasteita majoitus- ja ravitsemisalalla. Pidennetyt maksuajat ja muiden toimialojen seisahtuminen on saattanut aiheuttaa ongelmia vesi- ja jätehuollon yrityksille arvoketjujen kautta.

Suuremmissa yrityksissä enemmän maksuviiveitä

Kolmessa suurimmassa henkilöstöluokassa havaitaan kasvua maksuviiveellisten yritysten määrässä, mikä saattaa johtua siitä, että suuremmissa yrityksissä nopea reagoiminen muuttuneeseen tilanteeseen on hitaampaa.

Juha Iskala, myyntijohtaja, Intrum Oy
juha.iskala@intrum.com, puh: +358 50 370 6333

Leena Rindell, viestintäpäällikkö, Intrum Oy
leena.rindell@intrum.com, puh:+358 9 229 11 623

Maksuviiveet keskittyvät nyt tietyille yrityksille, vaikka yleinen talouden hidastuminen on vähentänyt maksuviiveellisten yritysten suhteellista osuutta20.10.2020 07:00:00 EESTTiedote

Intrum julkaisee neljännesvuosittain yritysten maksuviiveiden kehitystä kuvaavan raportin. Kolmannen vuosineljänneksen raportista nähdään, että maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus on pienentynyt, mihin vaikuttaa osaltaan taloudellisen toimeliaisuuden väheneminen koronapandemiasta johtuen. Intrumin omasta datasta on kuitenkin nähtävissä, että kumulatiivisesti yritysten välisten perintätoimeksiantojen määrä on hieman viime vuotta korkeammalla tasolla, mikä kertoo maksuviiveiden kertymisestä tietyille yrityksille.

Intrumin tutkimus: Yritykset varautuvat taantumaan kustannuksia leikkaamalla5.10.2020 07:00:00 EESTTiedote

Yritysten maksukäyttäytymistä ja siinä tapahtuvia muutoksia mittaava Intrum European Payment Report -kyselytutkimus toteutettiin helmi-huhtikuussa 2020. Kyselyyn vastasi 10000 yrityspäättäjää 29 Euroopan maasta. Suomessa kyselyyn vastasi 500 talouspäättäjää eri toimialoilta. Tutkimuksesta nousi esille yksi havainto yli muiden: yrityspäättäjät uskoivat jo silloin taantuman olevan käsillä ja sen aiheuttavan vakavia vaikutuksia yritysten toimintaan seuraavan 12 kuukauden aikana.

Intrumin tutkimus: Korona räjäytti maksuajat Suomessa1.10.2020 07:00:00 EESTTiedote

Koronakriisi on tuonut erittäin paljon epävarmuutta yritysten maksukäyttäytymiseen Suomessa, mikä näkyy sekä maksuehtojen että todellisten maksuaikojen pidentymisenä. Jos vuonna 2019 kuluttajille (B2C) myönnetty maksuehto oli keskimäärin 12 päivää, on se tänä vuonna jo 21 päivää. Yritysten välisessä kaupassa keskimääräinen maksuehto on venynyt 21 päivästä 47 päivään ja julkisella puolella 20 päivästä 60 päivään. Tulokset selviävät Intrumin vuosittain julkaisemasta European Payment Report:sta.

Tutkimus: Euroopan laajuisen taantuman riski on kohonnut koronapandemian aikana, ja se ajaa yrityksiä leikkaamaan kustannuksia2.7.2020 11:45:04 EESTTiedote

Yleiseurooppalaisen taantuman riski on merkittävin ajallaan maksamisen haasteista, selviää Intrumin teettämästä tutkimuksesta. Lähes seitsemän suomalaista yritysjohtajaa kymmenestä (69 %) nostaa Euroopan laajuisen taantuman suurimmaksi ajallaan maksamisen uhkaksi seuraavien 12 kuukauden aikana. Koronapandemia nosti samoin vastanneiden lukumäärää 87 prosenttiin, kun se oli 42 prosenttia ennen kriisiä. Suomi sijoittui tuloksellaan top viiden kärkeen Euroopassa eurooppalaisen keskiarvon ollessa 57 prosenttia.