Intrumin tutkimus: luottotappioiden riski suurempi kuin edellisen taantuman aikana, mikäli kotitalouksien tulonmuodostus heikkenee

Kotitalouksien tulot ovat jatkaneet kasvuaan, ja kasvu on nyt viiden vuoden takaisella tasolla. Samaan aikaan kulutus on kuitenkin kasvanut tuloja enemmän mikä viittaa siihen, että osa kulutuksesta tapahtuu luotolla. Intrumin tuoreen Nordic Debt Collection -analyysin mukaan luottoriskit näyttävät kasvavan, mikäli taantuma iskee Suomeen ja kuluttajien tulot pienenevät.

Kansainväliset epävarmuudet voivat johtaa maksuhäiriöihin ja luottotappioihin, mikäli viennin kysynnässä tapahtuu vähenemistä. Signaaleja muutoksesta on jo ilmassa, kun kotitalouksien luottamus talouden kehitykseen on heikentynyt ja säästäminen lisääntynyt. Samaan aikaan perintätoimeksiantojen määrä Suomessa on kehittynyt maltillisesti, mutta keskimääräinen velkapääoma on noussut neljässä vuodessa 33 prosenttia eli 150 eurosta 200 euroon.

– Mikäli taantuma iskee Pohjoismaihin ja Suomeen, luottotappiot voivat olla suurempia kuin edellisen taantuman aikaan, sillä velkapääomat ovat nyt korkeammalla tasolla, varoittaa Juha Iskala, Intrumin myyntijohtaja Nordic Debt Collection -analyysin tulosten pohjalta.

– Kun kuluttajien luottamus talouteen heikkenee, heidän kulutuskäyttäytymisestään tulee varovaisempaa, säästäminen lisääntyy ja kulutus laskee. Kysynnän vähentyminen heikentää yritysten toimintamahdollisuuksia, mistä seuraa työttömyyttä ja sitä kautta kotitalouksien tulojen pienentymistä. Erityisesti ne väestöryhmät, joilla on jo entuudestaan paljon velkapääomaa ja heikko taloudellinen tilanne, tulevat kokemaan taantuman seuraukset kovina.

Nordic Debt Collection -analyysin mukaan vastaavanlainen kehitys on mahdollista Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Tanskassa kehitys ui vastavirtaan, kun tanskalaiset ovat maksaneet velkojaan pois.

Lue ja lataa raportti:

Juha Iskala, myyntijohtaja
juha.iskala@intrum.com, puh: 050 370 6333

Leena Rindell, viestintäpäällikkö
leena.rindell@intrum.com, puh: 050 376 1124

Nordic Debt Collection -raportista

Nordic Debt Collection -analyysissa esitetty perintätieto perustuu Intrumin omaan dataan. Perintätietoon sisältyy ainoastaan kuluttajaliiketoiminnan perintätiedot (B2C). Ostettujen saatavien tieto on jätetty tutkimuksen ulkopuolelle. Uudet ja aiemmat asiakkaat on voitu sulkea tiedoista pois markkinan muutosten mahdollisimman tarkan esitystavan vuoksi. Tiedot on kerätty Suomesta, Ruotsista ja Tanskasta kattaen aikajakson Q1 2015 - Q2 2019. Norjan tiedot kattavat aikajakson Q1 2006 - Q2 2019. Kaikki perintätoimeksiannot on raportoitu sille vuosineljännekselle, jolloin toimeksianto kirjattiin vastaanotetuksi Intrumille. Muut käytetyt lähteet on ilmoitettu viitteissä.

Tietoja Intrumista

Intrum on luotonhallintapalveluiden johtava asiantuntija, jolla on toimipisteitä 24 Euroopan maassa. Intrum auttaa yrityksiä menestymään tehostamalla niiden kassavirtaa ja pitkän aikavälin kannattavuutta sekä tukee asiakkaitaan kohti parempaa taloudellista tulevaisuutta. Tukemalla yksilöitä ja yrityksiä voimme vaikuttaa siihen, että he pääsevät eroon veloistaan. Tämä on yksi Intrumin tärkeimmistä tehtävistä. Intrumilla työskentelee yli 9 000 luotonhallinnan asiantuntijaa, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä Euroopassa. Vuonna 2018 Intrumin pro forma tulos ylsi 13.4 miljardiin Ruotstin kruunuun. Intrumin pääkonttori sijaitsee Tukholmassa Ruotsissa ja Intrumin osake on listattu pörssissä Nasdaq Tukholmassa. Lisätietoja: www.intrum.com.

Intrumin maksuviivetutkimus Q2 2020: Korona pysäytti talouden rattaat, mikä näkyi yritysten maksuviiveiden suhteellisena laskuna edellisvuoteen verrattuna31.8.2020 07:00:00 EESTTiedote

Yritysten maksuviiveet keskimäärin vähenivät 6,5 prosenttia vuoden toisella kvartaalilla verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuonna 2019. Todennäköisin selitys maksuviiveiden määrän laskuun löytyy siitä, että covid-19-pandemian pysäyttäessä talouden rattaat laskutus väheni. Näin ollen myöskään maksuviiveitä ei pääse syntymään. Maksuaikojen pidennykset ja suorat tuet yrityksille ovat osaltaan hillinneet maksuviiveiden syntymistä.

Tutkimus: Euroopan laajuisen taantuman riski on kohonnut koronapandemian aikana, ja se ajaa yrityksiä leikkaamaan kustannuksia2.7.2020 11:45:04 EESTTiedote

Yleiseurooppalaisen taantuman riski on merkittävin ajallaan maksamisen haasteista, selviää Intrumin teettämästä tutkimuksesta. Lähes seitsemän suomalaista yritysjohtajaa kymmenestä (69 %) nostaa Euroopan laajuisen taantuman suurimmaksi ajallaan maksamisen uhkaksi seuraavien 12 kuukauden aikana. Koronapandemia nosti samoin vastanneiden lukumäärää 87 prosenttiin, kun se oli 42 prosenttia ennen kriisiä. Suomi sijoittui tuloksellaan top viiden kärkeen Euroopassa eurooppalaisen keskiarvon ollessa 57 prosenttia.

Intrum White Paper: koronapandemian seurauksena kulutus keskittyi tarpeellisiin hankintoihin, osa koki syntyneen säästön positiivisena24.6.2020 07:00:00 EESTTiedote

Intrumin toukokuussa teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan 61 prosenttia suomalaisista kertoi keskittävänsä ostokset vain pakollisiin arkipäivän hankintoihin. Niiden vastaajien keskuudessa, joiden työllisyyteen koronakriisi on vaikuttanut, ostoksensa arkipäivän hankintoihin keskittävien osuus oli vieläkin suurempi, 77 prosenttia.

White Paper: kuluttajien velkaantuminen lisääntynyt koronakriisin seurauksena, rahan lainaaminen laskujen maksuun yleistynyt16.6.2020 08:30:00 EESTTiedote

Intrum teetti toukokuussa kuluttajien maksukäyttäytymistä ja taloudellista hyvinvointia luotaavan kyselytutkimuksen. 29 prosenttia kyselyyn vastanneista suomalaisista kertoo koronalla olleen vaikutuksia työllisyyteensä. 37 prosenttia kertoo kotitaloutensa tulojen laskeneen ja 42 prosenttia laskujensa kasvavan tuloja nopeammin. Myös maksuajat ovat pidentyneet, kun 35 prosenttia vastaajista kertoo lykänneensä laskujen maksua voidakseen maksaa päivittäiset pakolliset hankinnat. Luku on lähes 10 prosenttia Euroopan keskiarvoa korkeampi.