Intrumin tutkimus: luottotappioiden riski suurempi kuin edellisen taantuman aikana, mikäli kotitalouksien tulonmuodostus heikkenee

Kotitalouksien tulot ovat jatkaneet kasvuaan, ja kasvu on nyt viiden vuoden takaisella tasolla. Samaan aikaan kulutus on kuitenkin kasvanut tuloja enemmän mikä viittaa siihen, että osa kulutuksesta tapahtuu luotolla. Intrumin tuoreen Nordic Debt Collection -analyysin mukaan luottoriskit näyttävät kasvavan, mikäli taantuma iskee Suomeen ja kuluttajien tulot pienenevät.

Kansainväliset epävarmuudet voivat johtaa maksuhäiriöihin ja luottotappioihin, mikäli viennin kysynnässä tapahtuu vähenemistä. Signaaleja muutoksesta on jo ilmassa, kun kotitalouksien luottamus talouden kehitykseen on heikentynyt ja säästäminen lisääntynyt. Samaan aikaan perintätoimeksiantojen määrä Suomessa on kehittynyt maltillisesti, mutta keskimääräinen velkapääoma on noussut neljässä vuodessa 33 prosenttia eli 150 eurosta 200 euroon.

– Mikäli taantuma iskee Pohjoismaihin ja Suomeen, luottotappiot voivat olla suurempia kuin edellisen taantuman aikaan, sillä velkapääomat ovat nyt korkeammalla tasolla, varoittaa Juha Iskala, Intrumin myyntijohtaja Nordic Debt Collection -analyysin tulosten pohjalta.

– Kun kuluttajien luottamus talouteen heikkenee, heidän kulutuskäyttäytymisestään tulee varovaisempaa, säästäminen lisääntyy ja kulutus laskee. Kysynnän vähentyminen heikentää yritysten toimintamahdollisuuksia, mistä seuraa työttömyyttä ja sitä kautta kotitalouksien tulojen pienentymistä. Erityisesti ne väestöryhmät, joilla on jo entuudestaan paljon velkapääomaa ja heikko taloudellinen tilanne, tulevat kokemaan taantuman seuraukset kovina.

Nordic Debt Collection -analyysin mukaan vastaavanlainen kehitys on mahdollista Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Tanskassa kehitys ui vastavirtaan, kun tanskalaiset ovat maksaneet velkojaan pois.

Lue ja lataa raportti:

Juha Iskala, myyntijohtaja
juha.iskala@intrum.com, puh: 050 370 6333

Leena Rindell, viestintäpäällikkö
leena.rindell@intrum.com, puh: 050 376 1124

Nordic Debt Collection -raportista

Nordic Debt Collection -analyysissa esitetty perintätieto perustuu Intrumin omaan dataan. Perintätietoon sisältyy ainoastaan kuluttajaliiketoiminnan perintätiedot (B2C). Ostettujen saatavien tieto on jätetty tutkimuksen ulkopuolelle. Uudet ja aiemmat asiakkaat on voitu sulkea tiedoista pois markkinan muutosten mahdollisimman tarkan esitystavan vuoksi. Tiedot on kerätty Suomesta, Ruotsista ja Tanskasta kattaen aikajakson Q1 2015 - Q2 2019. Norjan tiedot kattavat aikajakson Q1 2006 - Q2 2019. Kaikki perintätoimeksiannot on raportoitu sille vuosineljännekselle, jolloin toimeksianto kirjattiin vastaanotetuksi Intrumille. Muut käytetyt lähteet on ilmoitettu viitteissä.

Tietoja Intrumista

Intrum on luotonhallintapalveluiden johtava asiantuntija, jolla on toimipisteitä 24 Euroopan maassa. Intrum auttaa yrityksiä menestymään tehostamalla niiden kassavirtaa ja pitkän aikavälin kannattavuutta sekä tukee asiakkaitaan kohti parempaa taloudellista tulevaisuutta. Tukemalla yksilöitä ja yrityksiä voimme vaikuttaa siihen, että he pääsevät eroon veloistaan. Tämä on yksi Intrumin tärkeimmistä tehtävistä. Intrumilla työskentelee yli 9 000 luotonhallinnan asiantuntijaa, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä Euroopassa. Vuonna 2018 Intrumin pro forma tulos ylsi 13.4 miljardiin Ruotstin kruunuun. Intrumin pääkonttori sijaitsee Tukholmassa Ruotsissa ja Intrumin osake on listattu pörssissä Nasdaq Tukholmassa. Lisätietoja: www.intrum.com.

Yritysten maksuviiveet pysyneet lähes ennallaan vuodentakaiseen tilanteeseen verrattuna29.10.2019 07:21:39 EETTiedote

Intrum seuraa kvartaaleittain yritysten maksuviiveiden kehitystä. Alkuvuonna näkynyt maksuviiveiden määrän lisääntyminen on sittemmin tasaantunut. Vuoden kolmannella neljänneksellä hieman alle kuudella prosentilla kaikista yrityksistä ilmeni maksuviiveitä. Maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus oli lähes muuttumaton, muutosta tapahtui -0,72 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Majoitus- ja ravitsemisalalla maksuviiveitä ilmeni joka kahdeksannella yrityksellä, lukumäärä oli kasvanut prosentin vuodentakaiseen verrattuna.

Yritysten maksuviiveet lisääntyneet vuodentakaisesta22.8.2019 07:00:00 EESTTiedote

Maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus kaikista yrityksistä Suomessa on kasvanut 1,81 prosenttia vuodentakaisesta, selviää Intrumin yritysten maksuviivetutkimuksesta. Henkilöstöluokittain mitattuna yhä useammalla pienellä alle 20 henkilöä työllistävällä yrityksellä ilmeni maksuviiveitä kun taas suurten yli 100 henkilöä työllistävien maksuviiveellisten yritysten osuus kaikista yrityksistä oli laskenut.

Suomalaiset yritykset torjuvat maksuviiveitä perinnän ja luottotietojen tarkistamisen avulla25.6.2019 07:00:00 EESTTiedote

52 % suomalaisista yrityksistä kertoo käyttävänsä perintätoimistoa suojautuakseen maksuviiveiltä, selviää Intrumin Euroopan laajuisesta maksutaparaportista. Perinnän lisäksi 38 % suomalaisista yrityksistä kertoo käyttävänsä luottotietojen tarkistusta maksuviiveiden ehkäisyssä. Suomalaiset yritykset toivovat myös lainsäädännöstä apua pitkien maksuehtojen kuriin saamisessa.