Vilkas Group Oy

”Iso kisa siirtyi verkkoon” – Verkkokauppa ajaa ohi perinteisen 2025 ennakoi verkkokauppaindeksi, Matkahuolto varautuu jo jättikasvuun

Jaa
Koronavuosi 2020 on ratkaisevasti nopeuttanut kaupan siirtymistä verkkoon. Yli 2000 suomalaisen verkkokaupan myyntiin perustuva verkkokauppaindeksi kertoo tilausmäärien huikeasta kasvusta. ”Ohi perinteisen kaupan mennään viimeistään 2025”, arvioi verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Joulun hurjasta pakettiruuhkasta hyvin selviytynyt Matkahuolto on samaa mieltä. ”Varaudumme jo täysillä tähän kehitykseen”, kertoo Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola.
Verkkokauppa kasvaa ohi perinteisen viimeistään vuonna 2025. Näin ennakoi yli 2000 verkkokaupan myyntiin perustuva verkkokauppaindeksi.
Verkkokauppa kasvaa ohi perinteisen viimeistään vuonna 2025. Näin ennakoi yli 2000 verkkokaupan myyntiin perustuva verkkokauppaindeksi.

Lehdistötiedote 8.1.2021

Suomalainen verkkokauppa on ottanut historiallisen harppauksen. Yli 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava verkkokauppaindeksi kertoo tilausmäärien kasvaneen viime vuonna 60%, kun vuosina 2017-19 keskimääräinen kasvu vaihteli 5-10% välillä. Uunituore data kertoo tilausmäärien kasvaneen viimeisellä neljänneksellä jo miltei 80 prosenttia.

”Vuosi on ollut kyllä uskomaton. Kun katsotaan verkkokaupan kasvua ja muutosta kokonaisuutena, ohi perinteisen mennään viimeistään 2025. Korona on opettanut ihmiset nyt verkkokauppaan, eikä tämä juna enää käänny. Iso kisa siirtyi verkkoon! Yritysten on panostettava entistä enemmän verkkoon, ja kilpailun myötä kisa ruokkii itseään, siirtymä verkkoon tulee kaikkiaan kiihtymään”, analysoi Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.

”Ohitus voi tulla aiemminkin, tuo 2025 on varovainen kompromissi tilausmäärien ja euromääräisen kasvun perusteella arvioituna. Euroissakin kasvu oli viime vuonna 25%”, lisää Korkiakoski.

Matkahuolto valmistautuu verkkokaupan valtakauteen

Matkahuolto selvitti ainutlaatuisen kiireisen joulusesongin omalta osaltaan kiitettävästi.

”Kaiken kaikkiaan meni poikkeuksellisen hyvin. Kovan paineen keskellä meidän vahvuutemme oli todella laaja ja monipuolinen verkosto. Kun pakettivolyymi kasvoi yli kaikkien odotusten, noutopisteverkostomme hyvä skaalautuvuus venyi hienosti. Pelkillä pakettiautomaateilla tämä ruuhka ei olisi koskaan hoitunut, ne täyttyvät aivan liian helposti”, kuvailee Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola.

Matkahuollon omat tilastot vahvistavat tiedot verkkokaupan kasvusta muutenkin viime vuonna.

”Kuljetimme juuri tuon 60% enemmän kotimaisen verkkokaupan paketteja kuin 2019 tammi-lokakuussa”, kuittaa Jakola.

Korkiakosken ennuste siirtymisestä verkkokaupan valtakauteen viimeistään 2025 ei ole Matkahuollolle pelkästään uskottava arvio, vaan jo tapahtuvan suunnittelun looginen perusta.

”Varaudumme jo täysillä tähän kehitykseen! Nyt on kyseessä pysyvä kuluttajakäyttäytymisen muutos. Jokaisen logistiikkaoperaattorin on varauduttava verkkokaupan nopeaan moninkertaistumiseen. Tämä tarkoittaa erilaisia investointeja lajitteluun, kuljetuskyvykkyyksiin, pakettiautomaatteihin, ja niin edelleen”, avaa Jakola Matkahuollon valmistautumista lähivuosiin.

Entä pystyykö Matkahuolto todella vastaamaan haasteeseen, jos pakettimäärät nopeaan tahtiin moninkertaistuvat ympäri vuoden?

”Kyllä. Pystymme skaalaamaan tarvittaessa todella paljon jo nyt. Siitä ovat todisteina niin tuore joulusesonki, viime huhtikuun koronapiikki pakettikaupassa kuin postilakon aikainen pakettiruuhkakin joulusesonkina 2019”, perustelee Jakola.

Kilpailu kiristyy – tavallinen kuluttaja hyötyy

Matkahuollon Jakola pitää selvänä, että kilpailu verkkokaupan logistiikassa kiristyy huomattavasti.

”Markkinaosuuksista taistellaan, ja se tulee näkymään hinnoissa entistä enemmän. Tavalliset kuluttajat tulevat hyötymään, koska kilpailun vaikutukset ulottuvat läpi koko ketjun loppuasiakkaaseen asti. Eikä kyse ole vain hinnasta, vaan asiakaskokemus on todella olennaista.”

”Noutopisteiden määrä, aukioloajat, digitaaliset palvelut kuten toimitusseuranta, kotijakelu… Verkkokaupoilla pitää olla tarjolla monipuoliset toimitustapa-vaihtoehdot, jotta vaativat kuluttajat pysyvät tyytyväisinä”, muistuttaa Jakola.

Yli 2000 verkkokauppiasta alustatoimittajana palveleva Vilkas Group arvioi verkkokaupan lisääntyvän dominanssin vaikutukset vielä monin tavoin laajemmiksi.

”Ennustimme jo keväällä verkkokauppaan miljardiluokan kasvua. Se on nyt toteutunut tosiasia. Kun kaupan murros nyt vain kiihtyy, esimerkiksi kauppakiinteistöjen omistajien täytyy miettiä kuinka toimia. Perinteisen kaupan täytyy ottaa suuria loikkia verkkoon, liiketoimintamallien pitää kehittyä ja sopeutua. Verkkokaupan maksuoperaattoreilla on hirmuinen kisa meneillään, mistä kertoo Checkout Finlandin siirtyminen juuri Netsin omistukseen.”

”Lisäksi pitää varautua Amazonin tuloon. Hyvää esimerkkiä paikallisesta sopeutumisesta näyttää Tampere, joka tähtää verkkokaupan pääkaupungiksi. Mutta tämä ei yksinään riitä, vaan jokaisen muunkin kaupungin ja kaupanalan toimijan tulisi pysyä isossa murroksessa mukana ja sopeutua uuteen aikaan”, lataa Vilkkaan toimitusjohtaja Korkiakoski.

Matkahuollon Jakola arvioi myös kielenkäytön kaupasta jatkossa muuttuvan.

”Kun leijonanosa kaupasta tapahtuu verkossa, jaksammeko enää puhua verkkokaupasta? Olen melko varma, että puhumme pian vain kaupasta – joka yhä useammin tapahtuu verkossa.”

Lisätiedot:

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku.korkiakoski@vilkas.fi

Janne Jakola, toimitusjohtaja, Matkahuolto Oy, 040 860 4894, janne.jakola@matkahuolto.fi

Avainsanat

Kuvat

Verkkokauppa kasvaa ohi perinteisen viimeistään vuonna 2025. Näin ennakoi yli 2000 verkkokaupan myyntiin perustuva verkkokauppaindeksi.
Verkkokauppa kasvaa ohi perinteisen viimeistään vuonna 2025. Näin ennakoi yli 2000 verkkokaupan myyntiin perustuva verkkokauppaindeksi.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Vilkas Group Oy
Vilkas Group Oy
Finlaysoninkuja 19
33210 Tampere

0400434244https://www.vilkas.fi/

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

Kauppasota uhkaa verkkokaupan lupaavaa kasvua: ”EU:n sisämarkkina saatava nyt kuntoon” – MobilePay tähtää jo ohi Applen ja Googlen30.4.2025 10:00:17 EEST | Tiedote

Uunituore Verkkokauppaindeksi kertoo suomalaisen verkkokaupan 12 prosentin kasvusta. Jo kolmatta kvartaalia jatkunut kasvu on kuitenkin vaarassa. ”Kun ostovoima viimein kohentuu, kauppasota uhkaa vetää maton kaupan kasvulta. EU:n sisämarkkina on nyt saatava kuntoon ja maksaminen on avain”, lataa Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Lupaavaa ratkaisua EU-maksamiseen tarjoaa hurjasti kasvava MobilePay, joka tähyää jo ohi Applen ja Googlen.

”Pelätty ALV-nosto ei katkaissut nousua” – Taloudelle rohkaiseva merkki kotimaisesta verkkokaupasta: ”Sesonki jopa yli odotusten”28.1.2025 12:26:01 EET | Tiedote

Verkkokauppa on kasvanut 8 prosenttia huolimatta arvonlisäveron nousemisesta, kertoo 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Tämä on erinomainen uutinen, talouden suunta on ylöspäin. Edes pelätty ALV-nosto ei katkaissut nousua”, kuvaa Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Matkahuollon mittarit kertovat samaa, mutta katse on eteenpäin: ”Nyt jännitämme, riittävätkö ostovoima ja ostohalu kasvuun vielä vuoden alkuneljänneksellä”, pohtii Matkahuollon johtaja Kati Nevalainen.

”Tämä on paras joululahja koko Suomelle!” – Verkkokauppa kasvuun kahden vuoden syöksykierteen jälkeen: ”Talouden nousu on nyt totta”18.10.2024 09:02:40 EEST | Tiedote

Verkkokaupan jyrkkä alamäki on viimein ohi. Noin 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi kertoo, että verkkokaupan euromääräinen myynti on nyt 7 prosentin kasvussa. ”Verkkokauppaindeksi on myös koko talouden mittari. Siksi tämä on suuri uutinen: talouden nousu on nyt totta”, iloitsee Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Myös Matkahuolto valaa uskoa kotimaisen verkkokaupan ja talouden valoisampaan tulevaisuuteen: ”Yli puolet suomalaisista aikoo ostaa lahjoja kotimaisista verkkokaupoista”, kertoo Matkahuollon johtaja Kati Nevalainen.

”Ei 7 %, ei edes 70 %, vaan 7-kertainen säästö”: Vilkas Group tähtää johtoasemaan AI-palveluissa verkkokauppiaille, kumppanina Microsoft28.8.2024 09:30:00 EEST | Tiedote

Vilkas Group esittelee tänään uudet tekoälypalvelunsa verkkokauppiaille. ”Olemme yhdistäneet AI-teknologioita tuottamaan verkkokauppiaille erittäin konkreettisia hyötyjä asiakaspalvelussa ja markkinoinnissa”, kiteyttää Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Palveluita siivittää uunituore yhteistyö Microsoftin kanssa. ”Tukemalla Vilkasta voimme tuoda tekoälytyökalujen hyötyjä laajalle joukolle suomalaisia verkkokauppoja ja yrittäjiä”, perustelee Microsoftin kumppanuuksista Suomessa vastaava johtaja Veli Myllylä.

”Ruotsista voisi ottaa mallia” – Rakentamisen syöksy näkyy kaikkialla taloudessa: Verkkokauppa putosi jälleen rakentamisen seurannaisena18.7.2024 10:30:21 EEST | Tiedote

Verkkokauppa on vastoin odotuksia jälleen notkahtanut yli 30 prosenttia, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Verkkokaupan kehitys koronasta alkaen korreloi vahvasti rakentamisen suhdanteiden kanssa”, vertaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell pitää yhteyttä selvänä. ”Rakentamisen paino Suomen talousvaikeuksissa on suuri. Sen vaikutus kauppaan ja palveluihin on valtava, verkkokauppaan yhtä lailla”, tiivistää Randell.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye