Vilkas Group Oy

”Iso kisa siirtyi verkkoon” – Verkkokauppa ajaa ohi perinteisen 2025 ennakoi verkkokauppaindeksi, Matkahuolto varautuu jo jättikasvuun

Jaa

Koronavuosi 2020 on ratkaisevasti nopeuttanut kaupan siirtymistä verkkoon. Yli 2000 suomalaisen verkkokaupan myyntiin perustuva verkkokauppaindeksi kertoo tilausmäärien huikeasta kasvusta. ”Ohi perinteisen kaupan mennään viimeistään 2025”, arvioi verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Joulun hurjasta pakettiruuhkasta hyvin selviytynyt Matkahuolto on samaa mieltä. ”Varaudumme jo täysillä tähän kehitykseen”, kertoo Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola.

Verkkokauppa kasvaa ohi perinteisen viimeistään vuonna 2025. Näin ennakoi yli 2000 verkkokaupan myyntiin perustuva verkkokauppaindeksi.
Verkkokauppa kasvaa ohi perinteisen viimeistään vuonna 2025. Näin ennakoi yli 2000 verkkokaupan myyntiin perustuva verkkokauppaindeksi.

Lehdistötiedote 8.1.2021

Suomalainen verkkokauppa on ottanut historiallisen harppauksen. Yli 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava verkkokauppaindeksi kertoo tilausmäärien kasvaneen viime vuonna 60%, kun vuosina 2017-19 keskimääräinen kasvu vaihteli 5-10% välillä. Uunituore data kertoo tilausmäärien kasvaneen viimeisellä neljänneksellä jo miltei 80 prosenttia.

”Vuosi on ollut kyllä uskomaton. Kun katsotaan verkkokaupan kasvua ja muutosta kokonaisuutena, ohi perinteisen mennään viimeistään 2025. Korona on opettanut ihmiset nyt verkkokauppaan, eikä tämä juna enää käänny. Iso kisa siirtyi verkkoon! Yritysten on panostettava entistä enemmän verkkoon, ja kilpailun myötä kisa ruokkii itseään, siirtymä verkkoon tulee kaikkiaan kiihtymään”, analysoi Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.

”Ohitus voi tulla aiemminkin, tuo 2025 on varovainen kompromissi tilausmäärien ja euromääräisen kasvun perusteella arvioituna. Euroissakin kasvu oli viime vuonna 25%”, lisää Korkiakoski.

Matkahuolto valmistautuu verkkokaupan valtakauteen

Matkahuolto selvitti ainutlaatuisen kiireisen joulusesongin omalta osaltaan kiitettävästi.

”Kaiken kaikkiaan meni poikkeuksellisen hyvin. Kovan paineen keskellä meidän vahvuutemme oli todella laaja ja monipuolinen verkosto. Kun pakettivolyymi kasvoi yli kaikkien odotusten, noutopisteverkostomme hyvä skaalautuvuus venyi hienosti. Pelkillä pakettiautomaateilla tämä ruuhka ei olisi koskaan hoitunut, ne täyttyvät aivan liian helposti”, kuvailee Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola.

Matkahuollon omat tilastot vahvistavat tiedot verkkokaupan kasvusta muutenkin viime vuonna.

”Kuljetimme juuri tuon 60% enemmän kotimaisen verkkokaupan paketteja kuin 2019 tammi-lokakuussa”, kuittaa Jakola.

Korkiakosken ennuste siirtymisestä verkkokaupan valtakauteen viimeistään 2025 ei ole Matkahuollolle pelkästään uskottava arvio, vaan jo tapahtuvan suunnittelun looginen perusta.

”Varaudumme jo täysillä tähän kehitykseen! Nyt on kyseessä pysyvä kuluttajakäyttäytymisen muutos. Jokaisen logistiikkaoperaattorin on varauduttava verkkokaupan nopeaan moninkertaistumiseen. Tämä tarkoittaa erilaisia investointeja lajitteluun, kuljetuskyvykkyyksiin, pakettiautomaatteihin, ja niin edelleen”, avaa Jakola Matkahuollon valmistautumista lähivuosiin.

Entä pystyykö Matkahuolto todella vastaamaan haasteeseen, jos pakettimäärät nopeaan tahtiin moninkertaistuvat ympäri vuoden?

”Kyllä. Pystymme skaalaamaan tarvittaessa todella paljon jo nyt. Siitä ovat todisteina niin tuore joulusesonki, viime huhtikuun koronapiikki pakettikaupassa kuin postilakon aikainen pakettiruuhkakin joulusesonkina 2019”, perustelee Jakola.

Kilpailu kiristyy – tavallinen kuluttaja hyötyy

Matkahuollon Jakola pitää selvänä, että kilpailu verkkokaupan logistiikassa kiristyy huomattavasti.

”Markkinaosuuksista taistellaan, ja se tulee näkymään hinnoissa entistä enemmän. Tavalliset kuluttajat tulevat hyötymään, koska kilpailun vaikutukset ulottuvat läpi koko ketjun loppuasiakkaaseen asti. Eikä kyse ole vain hinnasta, vaan asiakaskokemus on todella olennaista.”

”Noutopisteiden määrä, aukioloajat, digitaaliset palvelut kuten toimitusseuranta, kotijakelu… Verkkokaupoilla pitää olla tarjolla monipuoliset toimitustapa-vaihtoehdot, jotta vaativat kuluttajat pysyvät tyytyväisinä”, muistuttaa Jakola.

Yli 2000 verkkokauppiasta alustatoimittajana palveleva Vilkas Group arvioi verkkokaupan lisääntyvän dominanssin vaikutukset vielä monin tavoin laajemmiksi.

”Ennustimme jo keväällä verkkokauppaan miljardiluokan kasvua. Se on nyt toteutunut tosiasia. Kun kaupan murros nyt vain kiihtyy, esimerkiksi kauppakiinteistöjen omistajien täytyy miettiä kuinka toimia. Perinteisen kaupan täytyy ottaa suuria loikkia verkkoon, liiketoimintamallien pitää kehittyä ja sopeutua. Verkkokaupan maksuoperaattoreilla on hirmuinen kisa meneillään, mistä kertoo Checkout Finlandin siirtyminen juuri Netsin omistukseen.”

”Lisäksi pitää varautua Amazonin tuloon. Hyvää esimerkkiä paikallisesta sopeutumisesta näyttää Tampere, joka tähtää verkkokaupan pääkaupungiksi. Mutta tämä ei yksinään riitä, vaan jokaisen muunkin kaupungin ja kaupanalan toimijan tulisi pysyä isossa murroksessa mukana ja sopeutua uuteen aikaan”, lataa Vilkkaan toimitusjohtaja Korkiakoski.

Matkahuollon Jakola arvioi myös kielenkäytön kaupasta jatkossa muuttuvan.

”Kun leijonanosa kaupasta tapahtuu verkossa, jaksammeko enää puhua verkkokaupasta? Olen melko varma, että puhumme pian vain kaupasta – joka yhä useammin tapahtuu verkossa.”

Lisätiedot:

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku.korkiakoski@vilkas.fi

Janne Jakola, toimitusjohtaja, Matkahuolto Oy, 040 860 4894, janne.jakola@matkahuolto.fi

Avainsanat

Kuvat

Verkkokauppa kasvaa ohi perinteisen viimeistään vuonna 2025. Näin ennakoi yli 2000 verkkokaupan myyntiin perustuva verkkokauppaindeksi.
Verkkokauppa kasvaa ohi perinteisen viimeistään vuonna 2025. Näin ennakoi yli 2000 verkkokaupan myyntiin perustuva verkkokauppaindeksi.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Vilkas Group Oy
Vilkas Group Oy
Finlaysoninkuja 19
33210 Tampere

0400434244https://www.vilkas.fi/

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

Koronavuosi räjäytti verkkokaupan jopa 70% kasvuun – ”15 vuodessa älylaitteet ostavat puolestamme: äly-WC auttaa jääkaappia tilauksissa”22.4.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Verkkokauppa kasvoi koronavuonna jopa 70%, kertoo yli 2000 verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Indeksiä on tuotettu 15 vuotta, sinä aikana verkkokauppa on kasvanut 4900%. 15 vuoden sisällä älylaitteet hoitavat ostoksemme”, visioi Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Verkkovallankumous tulee sekä kuluttajille että teollisuuteen. Älykkäät laitteet tilaavat omat varaosansa”, ennustaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Pakettiralli Kiinasta romahtaa jopa 85%, jos Ruotsin esimerkki pätee” – Tullauspakko Kiinalle on miljoonien mahdollisuus suomalaisille yrittäjille30.3.2021 10:30:00 EEST | Tiedote

Kaikki EU:n ulkopuolelta saapuva tavara on heinäkuusta alkaen tullattava arvosta riippumatta. Tällä voi olla suuria vaikutuksia suomalaisten ostokäyttäytymiseen, sillä tilaaminen Kiinasta sekä kallistuu että hankaloituu. ”Kun Ruotsissa otettiin Kiinan-tullaus käyttöön, pakettituonti Kiinasta lähes tyrehtyi”, kertoo verkkokauppatoimittaja Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Jos markkinoinnissa onnistutaan, tämä on valtava mahdollisuus suomalaisyrityksille”, arvioi Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton toimitusjohtaja Jari Perko. Potentiaali on jopa satoja miljoonia.

”Hämeenkatu hehkumaan”: Tampere tähtää Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi – Tukena pormestari, kauppakamari ja valtuutetut21.12.2020 08:00:00 EET | Tiedote

Tampere aikoo Suomen verkkokaupan veturiksi. ”Meillä on tarvittavat vahvuudet ICT-sektorilla, hyvä sijainti ja tahto luoda lisää elinvoimaa”, kiteyttää pormestari Lauri Lyly. Tampereen kauppakamari on samoilla linjoilla. ”Mikä voisi olla parempi verkkokauppapääkaupunki?”, kysyy apulaisjohtaja Markus Sjölund. ”Hämeenkadun tyhjät liiketilat kertovat, että kivijalka tarvitsee rinnalleen verkkokaupan”, painottaa puolestaan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski, idean isä.

”Kasvuvauhti lyö kaikki ennätykset” – Joulumyynti verkossa helposti tuplaantumassa: Jo Black Weekin verkkomyynti kasvoi 66%2.12.2020 11:00:00 EET | Tiedote

Uunituoreet tiedot Black Weekistä ennakoivat hurjaa joulumyyntiä verkossa. ”Tiukentuvat koronarajoitukset eivät ehtineet vielä merkittävästi vaikuttaa Black Weekin myyntiin ja silti sen verkkokaupan tilausmäärät kasvoivat 66%. Nyt kun korona pitää ihmiset joulun alla kotona entistä enemmän, niin kyllä kasvuvauhti lyö kaikki ennätykset”, arvioi Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Toiveena on kotimaisen myynnin kasvu. Vilkas seuraa reaaliajassa yli 2000 suomalaisen verkkokaupan todellisia myyntilukuja.

Suomessa lähes 40% verkkokauppiaista miettii palvelun vaihtoa – satojen miljardien maksupalvelumarkkina myllertää maailmalla23.11.2020 14:03:55 EET | Tiedote

Uunituore tutkimus paljastaa, että Suomessakin muhii maksupalvelumarkkinoiden vallankumous. Lähes 40% verkkokauppiaista on joko jo aktiivisesti vaihtamassa palvelua tai harkitsee uutta palvelua, kertoo Vilkas Groupin laaja tutkimus. Tyytyväisyys palveluntarjoajiin vaihtelee voimakkaasti. Kolmesta suuresta selvästi tyytyväisimmät asiakkaat on Paytraililla, Klarna ja Checkout ovat huomattavasti jäljessä.

Joulumyynti verkossa räjähtämässä! ”Korona ja käyttämättömät rahat luomassa kulutusjuhlan verkkoon”, arvioi ETLA:n Kangasharju8.10.2020 11:30:00 EEST | Tiedote

Verkkokaupan tilausmäärät kasvoivat heinä-syyskuussa lähes 70%, kertoo yli 2000 verkkokaupan todellista myyntiä seuraava verkkokauppaindeksi. ”Indeksi ennakoi kaikkiaan hurjaa kasvua joulumyyntiin verkossa”, tiivistää indeksiä julkaisevan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Koronan takia on syntynyt patoutunutta kysyntää, kun ei ole voitu kuluttaa esimerkiksi matkoihin. Verkkomyynnin miljardibuumi voi näkyä jopa kauppataseessa saakka”, arvioi ETLA:n toimitusjohtaja Aki Kangasharju.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme