Vilkas Group Oy

”Iso kisa siirtyi verkkoon” – Verkkokauppa ajaa ohi perinteisen 2025 ennakoi verkkokauppaindeksi, Matkahuolto varautuu jo jättikasvuun

Jaa
Koronavuosi 2020 on ratkaisevasti nopeuttanut kaupan siirtymistä verkkoon. Yli 2000 suomalaisen verkkokaupan myyntiin perustuva verkkokauppaindeksi kertoo tilausmäärien huikeasta kasvusta. ”Ohi perinteisen kaupan mennään viimeistään 2025”, arvioi verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Joulun hurjasta pakettiruuhkasta hyvin selviytynyt Matkahuolto on samaa mieltä. ”Varaudumme jo täysillä tähän kehitykseen”, kertoo Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola.
Verkkokauppa kasvaa ohi perinteisen viimeistään vuonna 2025. Näin ennakoi yli 2000 verkkokaupan myyntiin perustuva verkkokauppaindeksi.
Verkkokauppa kasvaa ohi perinteisen viimeistään vuonna 2025. Näin ennakoi yli 2000 verkkokaupan myyntiin perustuva verkkokauppaindeksi.

Lehdistötiedote 8.1.2021

Suomalainen verkkokauppa on ottanut historiallisen harppauksen. Yli 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava verkkokauppaindeksi kertoo tilausmäärien kasvaneen viime vuonna 60%, kun vuosina 2017-19 keskimääräinen kasvu vaihteli 5-10% välillä. Uunituore data kertoo tilausmäärien kasvaneen viimeisellä neljänneksellä jo miltei 80 prosenttia.

”Vuosi on ollut kyllä uskomaton. Kun katsotaan verkkokaupan kasvua ja muutosta kokonaisuutena, ohi perinteisen mennään viimeistään 2025. Korona on opettanut ihmiset nyt verkkokauppaan, eikä tämä juna enää käänny. Iso kisa siirtyi verkkoon! Yritysten on panostettava entistä enemmän verkkoon, ja kilpailun myötä kisa ruokkii itseään, siirtymä verkkoon tulee kaikkiaan kiihtymään”, analysoi Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.

”Ohitus voi tulla aiemminkin, tuo 2025 on varovainen kompromissi tilausmäärien ja euromääräisen kasvun perusteella arvioituna. Euroissakin kasvu oli viime vuonna 25%”, lisää Korkiakoski.

Matkahuolto valmistautuu verkkokaupan valtakauteen

Matkahuolto selvitti ainutlaatuisen kiireisen joulusesongin omalta osaltaan kiitettävästi.

”Kaiken kaikkiaan meni poikkeuksellisen hyvin. Kovan paineen keskellä meidän vahvuutemme oli todella laaja ja monipuolinen verkosto. Kun pakettivolyymi kasvoi yli kaikkien odotusten, noutopisteverkostomme hyvä skaalautuvuus venyi hienosti. Pelkillä pakettiautomaateilla tämä ruuhka ei olisi koskaan hoitunut, ne täyttyvät aivan liian helposti”, kuvailee Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola.

Matkahuollon omat tilastot vahvistavat tiedot verkkokaupan kasvusta muutenkin viime vuonna.

”Kuljetimme juuri tuon 60% enemmän kotimaisen verkkokaupan paketteja kuin 2019 tammi-lokakuussa”, kuittaa Jakola.

Korkiakosken ennuste siirtymisestä verkkokaupan valtakauteen viimeistään 2025 ei ole Matkahuollolle pelkästään uskottava arvio, vaan jo tapahtuvan suunnittelun looginen perusta.

”Varaudumme jo täysillä tähän kehitykseen! Nyt on kyseessä pysyvä kuluttajakäyttäytymisen muutos. Jokaisen logistiikkaoperaattorin on varauduttava verkkokaupan nopeaan moninkertaistumiseen. Tämä tarkoittaa erilaisia investointeja lajitteluun, kuljetuskyvykkyyksiin, pakettiautomaatteihin, ja niin edelleen”, avaa Jakola Matkahuollon valmistautumista lähivuosiin.

Entä pystyykö Matkahuolto todella vastaamaan haasteeseen, jos pakettimäärät nopeaan tahtiin moninkertaistuvat ympäri vuoden?

”Kyllä. Pystymme skaalaamaan tarvittaessa todella paljon jo nyt. Siitä ovat todisteina niin tuore joulusesonki, viime huhtikuun koronapiikki pakettikaupassa kuin postilakon aikainen pakettiruuhkakin joulusesonkina 2019”, perustelee Jakola.

Kilpailu kiristyy – tavallinen kuluttaja hyötyy

Matkahuollon Jakola pitää selvänä, että kilpailu verkkokaupan logistiikassa kiristyy huomattavasti.

”Markkinaosuuksista taistellaan, ja se tulee näkymään hinnoissa entistä enemmän. Tavalliset kuluttajat tulevat hyötymään, koska kilpailun vaikutukset ulottuvat läpi koko ketjun loppuasiakkaaseen asti. Eikä kyse ole vain hinnasta, vaan asiakaskokemus on todella olennaista.”

”Noutopisteiden määrä, aukioloajat, digitaaliset palvelut kuten toimitusseuranta, kotijakelu… Verkkokaupoilla pitää olla tarjolla monipuoliset toimitustapa-vaihtoehdot, jotta vaativat kuluttajat pysyvät tyytyväisinä”, muistuttaa Jakola.

Yli 2000 verkkokauppiasta alustatoimittajana palveleva Vilkas Group arvioi verkkokaupan lisääntyvän dominanssin vaikutukset vielä monin tavoin laajemmiksi.

”Ennustimme jo keväällä verkkokauppaan miljardiluokan kasvua. Se on nyt toteutunut tosiasia. Kun kaupan murros nyt vain kiihtyy, esimerkiksi kauppakiinteistöjen omistajien täytyy miettiä kuinka toimia. Perinteisen kaupan täytyy ottaa suuria loikkia verkkoon, liiketoimintamallien pitää kehittyä ja sopeutua. Verkkokaupan maksuoperaattoreilla on hirmuinen kisa meneillään, mistä kertoo Checkout Finlandin siirtyminen juuri Netsin omistukseen.”

”Lisäksi pitää varautua Amazonin tuloon. Hyvää esimerkkiä paikallisesta sopeutumisesta näyttää Tampere, joka tähtää verkkokaupan pääkaupungiksi. Mutta tämä ei yksinään riitä, vaan jokaisen muunkin kaupungin ja kaupanalan toimijan tulisi pysyä isossa murroksessa mukana ja sopeutua uuteen aikaan”, lataa Vilkkaan toimitusjohtaja Korkiakoski.

Matkahuollon Jakola arvioi myös kielenkäytön kaupasta jatkossa muuttuvan.

”Kun leijonanosa kaupasta tapahtuu verkossa, jaksammeko enää puhua verkkokaupasta? Olen melko varma, että puhumme pian vain kaupasta – joka yhä useammin tapahtuu verkossa.”

Lisätiedot:

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku.korkiakoski@vilkas.fi

Janne Jakola, toimitusjohtaja, Matkahuolto Oy, 040 860 4894, janne.jakola@matkahuolto.fi

Avainsanat

Kuvat

Verkkokauppa kasvaa ohi perinteisen viimeistään vuonna 2025. Näin ennakoi yli 2000 verkkokaupan myyntiin perustuva verkkokauppaindeksi.
Verkkokauppa kasvaa ohi perinteisen viimeistään vuonna 2025. Näin ennakoi yli 2000 verkkokaupan myyntiin perustuva verkkokauppaindeksi.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Vilkas Group Oy
Vilkas Group Oy
Finlaysoninkuja 19
33210 Tampere

0400434244https://www.vilkas.fi/

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

Ilmainen AI-agenttiarmeija sukeltavaa verkkokauppaa pelastamaan: ”Tekoäly-murros on make or break” – Verkkokauppa romahti 33 %24.1.2024 09:34:05 EET | Tiedote

Suomalaisesta verkkokaupasta on sulanut kolmannes, kertoo uunituore verkkokaupan tilaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Kuluttajien ostovoiman kuihtuminen osuu erityisesti verkon erikoiskauppaan, mutta pahin kolaus näkyy silti verkon B2B-myynnissä”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Nyt on kauppiaiden aika toimia, sillä tekoälyn hyödyntäminen ratkaisee pian menestyksen. Tarjoamme itse kauppiaiden avuksi nipun AI-agentteja, emmekä peri niistä maksua.”

”Johtavat brändit jo kiinnostuneita” – Uusi tekoälysovellus mullistaa verkkokaupan asiakaspalvelun, asialla Suomen verkkokaupan pioneeri7.11.2023 10:10:00 EET | Tiedote

Suomen johtava kotimainen verkkokauppatoimittaja Vilkas Group on avannut uuden rintaman verkkokaupan asiakaspalvelussa. ”Nimenomaan asiakaspalveluun kehittämämme SMART-tekoäly käyttää edistynyttä luonnollisen kielen prosessointia ja on merkittävästi kehittyneempi kuin yleisesti käytössä botit”, painottaa Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”SMART on parantanut jo pilottivaiheessa verkkokauppojen asiakastyytyväisyyttä ja tarjoaa suuret liiketoimintahyödyt”, kertoo Korkiakoski.

Verkkokaupan myynti romahti 39 prosenttia – ”Pohjakosketuksesta pomppu kohti joulua!”: Ostovoiman nousu lupaa käännettä parempaan17.10.2023 10:05:49 EEST | Tiedote

Uunituore verkkokauppaindeksi kertoo häkellyttävästä pudotuksesta verkkokaupassa. ”Lähes 40 prosentin pudotus verkkokauppaan on ennennäkemättömän valtava”, kuvaa muutosta indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Korkiakosken mukaan suunta on kuitenkin kääntymässä. ”Palkansaajien ostovoima on jo paranemassa ja talous kääntymässä taantumasta kasvuun, mikä merkitsee pikaista paluuta plussalle myös verkkokaupalle. Myös indeksistämme löytyy tähän tukea”, arvioi Korkiakoski.

Verkkokauppa romahti neljänneksen: ”Kotimainen ostovoima kriisissä” – Yrittäjien Jaskari: ”Verkkomyynti kansainvälisen kaupan tueksi”19.7.2023 10:21:28 EEST | Tiedote

Suomen verkkokauppa on romahtanut 24 % toisella vuosineljänneksellä, kertoo uunituore reaaliaikainen Verkkokauppaindeksi. ”Ihmiset eivät kuluta, korot ja inflaatio ovat iskeneet sekä kuluttajiin että yrittäjiin. Valtion verotulot romahtavat”, kuvailee indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Suomi kyllä pärjää, mutta nyt pitää saada ihmiset taas uskomaan ja investoimaan tulevaisuuteen. Suomella on mahdollisuus lisätä kansainvälistä myyntiä huomattavasti. Verkkokauppa on yksi mielenkiintoinen kanava kansainvälisen kaupan kasvattamiseen. Suomi voi viedä muutakin kuin teknologiaa”, painottaa Harri Jaskari, Suomen Yrittäjien johtaja ja Team Finlandin johtoryhmän jäsen.

”Ostovoiman romahdus on suuri vaara koko Suomelle, toivottavasti uusi hallitus torjuu sen” – Verkkokauppa putosi jyrkästi alkuvuonna13.4.2023 09:10:00 EEST | Tiedote

Verkkokauppa on romahtanut historiallisesti peräti 14 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Inflaatio ja korkeat korot ovat syöneet ihmisten ostovoimaa todella pahasti”, arvioi verkkokauppaindeksiä jo yli 25 vuotta tuottaneen Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Myynti hidastui jo viime vuoden lopulla ja tammikuu oli selkeästi huonompi kuin vuosi sitten. Tuottavuutta pitää kehittää jatkuvasti”, painottaa Bonusapteekki.fi -verkkoapteekkia johtava Helena Jalonen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye