Itä- ja Pohjois-Suomen 5G-yhteisverkon rakentaminen on alkanut, ja näin se etenee

DNA Oyj:n ja Telia Finland Oyj:n yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy (SYV) on aloittanut uuden 5G-verkon rakentamisen laajentuvalle toimialueelleen Itä- ja Pohjois-Suomeen yhteistyössä Nokian kanssa. Rakennusprojekti on valmis vuoden 2023 loppupuolella.

Kuva: DNA

Uuden 5G-verkon myötä itä- ja pohjoissuomalaisten mobiililaajakaistapalveluiden kuuluvuusalue laajenee, siirtonopeudet kasvavat ja palvelutaso paranee. Laadukkaammat yhteydet ulottuvat sekä kaupunkeihin että harvemmin asutuille alueille.

”2020-luvun työ- ja viihdesovellukset, etätyötä unohtamatta, vaativat verkolta paljon kapasiteettia, luotettavuutta ja viiveettömyyttä. Nämä ominaisuudet ovat tuiki tarpeellisia koko Suomessa, ei vain suurissa kaupungeissa”, kertoo Suomen Yhteisverkko Oy:n toimitusjohtaja Antti Jokinen.

”Yrityksille 5G mahdollistaa sujuvamman työskentelyn lisäksi paremman tietoturvan, korkeamman automaation ja entistä suurempien tietomäärien reaaliaikaisen siirron."

Puolen Suomen verkko: DNA:n ja Telian ainutlaatuinen yhteistyö laajenee

Yhteisverkko on kahden operaattorin, DNA:n ja Telian, suomalaisittain ainutlaatuinen hanke, jossa verkkoja rakennetaan yhteistyössä. Taajuuksien yhteiskäyttö ja suurempi tukiasemapaikkojen määrä mahdollistavat suuremmat tiedonsiirtonopeudet 5G-verkossa kuin yhden operaattorin verkossa.

”Suomi on suuri maa, ja yhdessä rakennettu 5G-verkko on kustannustehokkain tapa tarjota nopeat yhteydet koko valtakuntaan. Kahden operaattorin taajuudet ja resurssit yhdistämällä rakennamme tukiasemat Loviisasta Utsjoelle nopeasti, ja samalla tuomme kaikkiin kuntiin vähintään viisinkertaisen kapasiteetin nykyiseen verrattuna”, kertoo Jokinen.

Telia ja DNA sopivat alkuvuodesta yhteisverkon laajentamisesta. Suomen Yhteisverkon toimialue laajenee nykyisestä lounaaseen Raahe–Loviisa-linjalle, muun muassa Ouluun, Kuopioon ja Kouvolaan. Laajentuva alue kattaa 62,5 % Suomen pinta-alasta ja 28,5 % väestöstä, kun alkuperäiset peittoluvut olivat 50 % ja 13,5 %.

Tänä vuonna saadaan vauhtia pohjoisen hiihtokeskuksiin

Kolmivuotinen rakennusprojekti alkoi Varkaudesta maaliskuussa. Tämän vuoden puolella uusia tukiasemia vaihdetaan Pohjois-Suomen hiihtokeskuksissa (Levi, Ylläs, Saariselkä ja Ruka) sekä Kaakkois-Suomessa (Varkaudessa, Leppävirralla, Heinävedellä, Liperissä, Tohmajärvellä, Rääkkylässä, Joroisissa, Rantasalmella, Enonkoskella, Kerimäellä, Savonlinnassa, Kiteellä, Parikkalassa, Punkaharjulla, Juvalla, Sulkavalla, Ruokolahdella, Rautjärvellä, Puumalassa, Imatralla, Taipalsaarella, Joutsenossa, Lappeenrannassa, Luumäellä, Savitaipaleella, Lemillä, Virolahdella ja Miehikkälässä).

Uuden 5G-verkon kapasiteetti on moninkertainen 4G-verkkoon nähden. Uudistuksen ansiosta kuitenkin myös alueen 4G-verkon kapasiteetti lisääntyy selvästi.

5G:n hyödyt pähkinänkuoressa

• Luotettavuus: 5G on luotettavampi ja toimintavarmempi kuin olemassa olevat verkot
  • Nopeus: 5G mahdollistaa jopa yli gigan nopeudet
  • Laatu: 5G:n ansiosta suoratoistopalveluiden, videoiden ja TV-ohjelmien laatu on parempi eikä yhteys pätki
  • Miellyttävä käyttökokemus: 5G:n ansiosta esimerkiksi etätyöt ja pelaaminen onnistuvat paremmin, kun viiveitä on vähemmän ja sovellukset reagoivat välittömästi

Lisätietoja:

Telian viestintä, puh. 02040 54000, communications-fi@telia.fi

Kuva: DNA
Kuvassa vihreällä Yhteisverkon toimialue rakennusprojektin jälkeen vuoden 2023 loppupuolella.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA’s 5G now covers 40% of Finns in 98 cities and towns in total – see the latest towns with coverage and expansions planned for the summer18.5.2021 09:25:00 EEST | Press release

DNA’s 5G network now covers as many as 40% of the Finnish population, or 2.2 million people, in a total of 98 towns and cities. The most recent towns linked to the network are Akaa, Askola, Joroinen, Juupajoki, Karkkila, Kaskinen, Kronoby, Pedersöre, Punkalaidun, Saarijärvi, Varkaus and Vihti. The network is constantly being expanded and dozens of base stations are opened every week across Finland. Construction of the Finnish Shared Network’s 5G coverage is also seeing quick progress.

DNA:n 5G kattaa nyt 40 % suomalaisista yhteensä 98 paikkakunnalla – tässä tuoreimmat verkkoon liitetyt kunnat ja kesän rakennuskohteet18.5.2021 09:25:00 EEST | Tiedote

DNA:n 5G-verkon väestöpeitto kattaa jo 40 % suomalaisista, eli yli 2,2 miljoonaa ihmistä, yhteensä 98 eri paikkakunnalla. Tuoreimmat verkon piirin kytketyt paikkakunnat ovat Akaa, Askola, Joroinen, Juupajoki, Karkkila, Kaskinen, Kruunupyy, Pedersören kunta, Punkalaidun, Saarijärvi, Varkaus ja Vihti. Verkkoa rakennetaan tauotta, ja kymmeniä tukiasemia avataan viikoittain eri puolille Suomea. Myös Suomen Yhteisverkon 5G-rakentaminen etenee rivakasti.

Is TikTok replacing children’s morning cartoons? DNA’s statistics reveal a data spike indicating that the app has changed morning routines12.5.2021 09:30:00 EEST | Press release

TikTok, a relatively new social media application, is already one of the top users of data with its current number of users. This is revealed by DNA’s statistics. The high data consumption is explained by the app’s way of transmitting a continuous video stream. TikTok’s user profile is young, and it’s also the only social media app that shows a clear spike in usage between 7 a.m. and 8 a.m.

Korvaako TikTok jo lasten aamupiirretytkin? DNA:n tilastot paljastavat datapiikin, joka osoittaa sovelluksen muuttaneen aamurutiineja12.5.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Sosiaalisen median sovelluksista tuoreimpiin kuuluva TikTok on noussut jo nykyisillä käyttäjämäärillään datasyöppöjen mobiilisovellusten kärkikastiin. Asia selviää DNA:n tilastoista. Korkeaa datankulutusta selittää sovelluksen tapa välittää jatkuvaa videovirtaa. TikTokin käyttäjäprofiili on nuori, ja se on myös some-sovelluksista ainoa, jossa näkyy selvä käyttöpiikki kello 7 ja 8 välillä aamulla.