Itä-Suomen tienpidon ja liikenteen suunnitelma vuodelle 2023 on julkaistu (Pohjois-Savo, Etelä-Savo, Pohjois-Karjala)

Viimeaikaiset toimintaympäristön muutokset ovat aiheuttaneet suurta ja aiheellista huolta myös Itä-Suomessa. Pohjois-Savon ELY-keskuksen ylijohtaja Tommi Huttunen kertoo, että voimakas kustannusten nousu on johtanut siihen, ettei ELY-keskus pysty tekemään riittävästi tarpeellisia maanteiden korjauksia.
- Maanteiden korjausvelka jatkaa kasvuaan ja uhkana on tilanteen kehittyminen niin pahaksi, ettei siitä enää tulevina vuosina kyetä ”palaamaan takaisin”, ennustaa ylijohtaja Tommi Huttunen
Nyt julkaistusta suunnitelmasta käy ilmi, että maanteiden päivittäisen kunnossapidon ohella rakentamishankkeet maantieverkon ajantasaistamiseksi ja kehittämiseksi ovat käyneet valitettavan harvinaisiksi. – Väylävirasto käynnistää vuonna 2024 valtatien 9 parantamisen Lotteisen ja Jännevirran välillä Siilinjärvellä. Tämä on ainoa rahoituksen saanut uusi maantieverkon kehittämishanke koko Itä-Suomessa. Valtio saa katettua puolet hankkeen kustannuksista EU-rahastosta, mitä ilman hanke ei olisi käynnistynyt, Huttunen kuvailee hankkeen suunnitelmaa.
Markkinaehtoinen julkinen bussiliikenne on supistunut lähes olemattomaksi ja Itä-Suomen saavutettavuus on heikentynyt
Hintojen nousu on vaikuttanut merkittävästi myös siihen, ettei vuosina 2019–2022 notkahtanut julkisen liikenteen palvelutaso ole Itä-Suomessa palautunut toivotulla tavalla. Markkinaehtoinen bussiliikenne on supistunut lähes olemattomaksi, ja ELY-keskus pystyy korvaamaan liikenteen hankinnoillaan vain murto-osan poistumasta. Tämä vaikeuttaa kohtuuttomasti kansalaisten arkea silloin, kun julkinen liikenne on ollut ainoa liikkumisvaihtoehto. Itä-Suomen asema sekä mahdollisuudet pärjätä ja kehittyä heikentyivät sillä hetkellä, kun yksi suunta sulkeutui kenties pysyvästi. Samaan aikaan Itä-Suomen saavutettavuus muihinkin suuntiin on heikentynyt.
Yritysten toimintaedellytykset riippuvat muun muassa saavutettavuudesta ja osaavasta työvoimasta. Alueen elinvoima ja asukkaidensa elämänlaatu puolestaan ovat sidoksissa yrityksiin ja työpaikkoihin. Yrityksissä pohditaankin aikaisempaa vakavammin, kuinka toimia kannattavasti Itä-Suomessa. Suomi muodostuu alueista, ja koko Suomen menestymisen vuoksi on tärkeää huolehtia, että kaikki alueet voivat menestyä vahvuuksillaan.
Itä-Suomen tienpidon ja liikenteen suunnitelma vuodelle 2023 kokoaa yhteen rahoituksen, toimenpiteet ja kehittämisen painopisteet
Pohjois-Savon ELY-keskuksen julkaisemassa suunnitelmassa muun muassa kuvataan Itä-Suomen tienpidon ja liikennejärjestelmän tilaa, sen kehittämisen tavoitteita, ELY-keskuksen käytettävissä olevaa rahoitusta, toiminnan painopisteitä sekä merkittävimpiä toimenpiteitä tehtäväalueittain. Suunnitelma ja siinä esitetyt toimenpiteet painottuvat vuoteen 2023, mutta mukana on näkymiä myös muutamille seuraaville vuosille.
Itä-Suomen tienpidon ja liikenteen suunnitelman ovat koonneet ELY-keskuksen asiantuntijat. Esitystapa ja sisältö ovat tiiviit, mutta taustatiedoista kiinnostuneille suunnitelmassa on linkkejä mm. liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) ja Väyläviraston sivuille.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ylijohtaja Tommi Huttunen, p. 0295 026 655, tommi.huttunen@ely-keskus.fi
Kuvat

Liitteet
Tietoja julkaisijasta
ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset
Ansökan om ersättning för sälskador öppen till utgången av augusti1.7.2025 10:00:00 EEST | Pressmeddelande
Jord- och skogsbruksministeriet har öppnat ett tidsbundet ansökningsförfarande för ersättning för sälskador inom Europeiska havs-, fiskeri- och vattenbruksfonden. Ansökningstiden pågår till den 31 augusti 2025. Ersättningar kan sökas för skador som sälar orsakat under 2024. Ansökningarna behandlas av NTM-centralen i Lappland och NTM-centralen i Egentliga Finland.
Määräaikainen hyljekorvaushaku on auki elokuun loppuun1.7.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Maa- ja metsätalousministeriö on avannut Euroopan meri-, kalatalous- ja vesiviljelyrahaston hyljekorvausten hakumenettelyn. Haku päättyy 31.8.2025. Korvauksia voi hakea hylkeiden aiheuttamista vahingoista vuodelta 2024. Hakemukset käsittelee Lapin ja Varsinais-Suomen ELY-keskukset.
Försöksprogrammet för återvinning av näringsämnen fortsätter ända till år 202726.6.2025 11:00:00 EEST | Pressmeddelande
Riksdagen har vid plenum 19.6.2025 godkänt ombudgetering av anslaget som har beviljats för forsknings-, utvecklings- och innovationsprojekt i försöksprogrammet för återvinning av nä-ringsämnen.
Ravinteiden kierrätyksen kokeiluohjelma jatkuu vuoteen 2027 saakka26.6.2025 11:00:00 EEST | Tiedote
Eduskunta on hyväksynyt täysistunnossaan 19.6.2025 Ravinteiden kierrätyksen kokeiluohjel-malle TKI-hankkeisiin myönnetyn määrärahan uudelleenbudjetoinnin
Nya projekt inom miljöfostran och miljöupplysning inleds med stöd av NTM-centralen23.6.2025 08:00:00 EEST | Pressmeddelande
NTM-centralen i Mellersta Finland har fattat sitt beslut om årets mottagare av projektunderstöd för miljöfostran och miljöupplysning. Med anslaget på drygt 300 000 euro sätter man i gång nio nationella eller regionala projekt som når många olika åldersgrupper.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme