Järjestöt vaativat pysyviä investointeja mielenterveyteen

Mielenterveyspooli esittää, että hallituksen puoliväliriihessä tehdään päätökset Terapiatakuusta, maksuttomasta psykoterapeuttikoulutuksesta ja mielenterveysstrategian toimeenpanon rahoituksesta.

Suomalaiset haluavat lisää resursseja mielenterveyden vahvistamiseen. Tästä kertovat esimerkiksi eduskunnan käsittelyyn edenneet kansalaisaloitteet Terapiatakuusta ja psykoterapeuttikoulutuksen maksuttomuudesta.

Mielenterveysjärjestöt ja monet muut kansalaisjärjestöt kannattavat tätä kansalaisten viestiä päätöksentekijöille.

Myös pitkittynyt epidemiatilanne korostaa varhaisen mielenterveysavun saatavuuden parantamista kaikissa väestöryhmissä.

Mielenterveyspoolin mukaan mielenterveysongelmien hoito on saatettava samalle viivalle muiden vaivojen sekä sairauksien kanssa.

Kehittämistyön lisäksi tarvitaan pysyvää rahoitusta

Hallitus on tehnyt useita rahoituspäätöksiä mielenterveyden vahvistamiseksi, mutta ne ovat koskeneet kehittämistyötä. Esimerkiksi sote-uudistusta ja mielenterveysstrategiaa edistetään määräaikaisella hankerahoituksella.

Tämä kehittämistyö on äärimmäisen tärkeää. Mielenterveysjärjestöjen huolena on kuitenkin se, että kehittämistyö ei muutu pysyviksi investoinneiksi mielenterveyteen.

Siksi Mielenterveyspooli vaatii hallitukselta puoliväliriihessä päätöksiä pysyvistä lisämäärärahoista budjettiin vuodesta 2022 eteenpäin.

Terapiatakuu tulee irrottaa hoitotakuusta

Mielenterveyspooli vaatii hallitukselta toimia, jotta vielä tämän vaalikauden aikana Suomeen saadaan voimaan Terapiatakuu. Tämän vuoksi Terapiatakuu on nyt irrotettava laajemmasta hoitotakuusta ja toteutettava pikaisesti.

Esimerkiksi SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry esitti Terapiatakuun toteuttamista jo tällä hallituskaudella 9.2.2021 julkaistussa kannanotossaan.

Yhdistyneiden kansakuntien (YK) varoitti viime syyskuussa maailmaa uhkaavasta mielenterveyskriisistä. Suomessa se on estettävissä määrätietoisilla päätöksillä, joiden aika on nyt.

Mielenterveyspoolin tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen

1. Terapiatakuu ja Mielenterveyden vahvistamisen työllisyyspaketti
  2. Psykoterapeuttikoulutuksen maksuttomuus
  3. Mielenterveysstrategian toimeenpanosta periaatepäätös sekä rahoituspaketti vuosille 2022 - 2023

Kannanoton allekirjoittaneet järjestöt:

• SUOMEN LASTENPSYKIATRIYHDISTYS – BARNPSYKIATERFÖRENINGEN I FINLAND
  • SUOMEN LÄHI- JA PERUSHOITAJALIITTO SUPER
  • SUOMEN MIELENTERVEYSHOITOALAN LIITTO
  • SUOMEN PSYKOGERIATRINEN YHDISTYS (SPGY)
  • SURUNAUHA RY
  • NOUSEVA MIELI – SUOMEN SKITSOFRENIAYHDISTYS RY
  • SUOMEN TRAUMA- JA DISSOSIAATIOYHDISTYS DISSO RY
  • SYÖMISHÄIRIÖLIITTO – SYLI RY
  • TAITEEN SULATTAMO RY
  • TARPEENMUKAINEN HOITO RY
  • TEHY
  • TUKIYHDISTYS MAJAKKA

Hankepäällikkö
Turkka Sinisalo
etunimi.sukunimi@mieli.fi

Mielenterveyspoolin muodostavat 34 suomalaista mielenterveysjärjestöä. Poolin tavoitteena on edistää kansalaisten mielenterveyttä ja kohentaa mielenterveyspalveluja tarvitsevien asiakkaiden ja heidän omaistensa asemaa, palvelujen laatua ja henkilöstön työolosuhteita sekä vaikuttaa yhteiskunnassa kansalaisten henkisen hyvinvoinnin parantamiseksi.