Jätealan toisinajattelija Kapasity mukaan Niemi40haasteeseen: ”Laitteiden kunnostaminen on valmistavan teollisuuden tulevaisuutta”

Jätteenhuollon edelläkävijä Kapasity Oy lähtee Niemi40haasteeseen rohkealla tavoitteella. Kapasity aikoo kunnostaa yhtä monta laitetta, kuin se on koko olemassaolonsa aikana valmistanut. ”Laitteet pitäisi rakentaa kunnostuskelpoisiksi, koska uusien valmistaminen tuottaa päästöjä. Tämän haasteen heitämme eteenpäin”, Kapasityn toimitusjohtaja Iiro Kankaansyrjä linjaa. Niemi Palvelut Oy tuntee Kapasityn. ”Kapasity nostaa kestävästi kierrätyksen tuottavuutta, ja tekee hienoa ilmastotyötä”, toimitusjohtaja Juha Niemi arvioi.
Jätteenkäsittelyalan yritys Kapasity Oy liittyy Niemi40haasteeseen.

Lehdistötiedote 21.12.2021

Jätteenkäsittelyalan yritys Kapasity Oy toimii kestävän kehityksen ehdoilla. Aluksi jätepuristimien valmistukseen keskittynyt yritys on nykyään mukana suunnittelemassa koko jätehuollon logistiikkaketjua ja materiaalin kiertokulkua, asiakkaan yksilölliset tarpeet huomioiden. Lähtökohtana on ottaa systemaattisesti huomioon toiminnan kaikki ympäristövaikutukset.

”Meille oli erittäin helppo päätös lähteä mukaan Niemi40haasteeseen. Niemi näyttää ilmastotyön esimerkkiä omalla toiminnallaan, ja me pyrimme samaan, vaikka toistaiseksi olemmekin olleet alallamme aika lailla toisinajattelija. Kun yleensä pyritään myymään niin paljon uusia laitteita kuin mahdollista, me korostamme kestävyyttä ja laitteiden kunnostuskelpoisuutta”, Kapasityn toimitusjohtaja Iiro Kankaansyrjä kuvaa yrityksen liiketoiminnan kulmakiviä.

Kankaansyrjän mukaan Kapasityn jokainen laite valmistetaan siten, että laite voidaan helposti kunnostaa uudenveroiseksi. Kapasity käytännössä takaa laitteilleen äärimmäisen pitkän käyttöiän.

”Siksi laitteidemme elinkaarikustannukset ovat huomattavasti kilpailijoitamme edullisemmat, vaikka hankintahinta onkin hiukan korkeampi. Syy hintaan on paljon vaativampi tuotantoprosessi, jossa puristimiemme kammioihin ei tule lainkaan muoviosia. Ajattelumme ytimessä on kestävyys – laitteiden kunnostaminen on valmistavan teollisuuden tulevaisuutta! Voimme esimerkiksi älyllistää vanhoja laitteita ja kartoittaa asiakkaan jätehuoltoprosessin hiilijalanjälkeä.”

Niemi Palvelut Oy tuntee hyvin Kapasityn kestävät ja asiakkaiden liiketoiminnan tehostumista tukevat toimintatavat.

”Kapasity nostaa kestävästi kierrätyksen tuottavuutta ja tekee hienoa ilmastotyötä. Oma yhteistyömme Kapasityn kanssa on auttanut kierrätyksen osalta parempiin taloudellisiin tuloksiin sekä parantanut samalla toimintamme kestävyyttä”, toimitusjohtaja Juha Niemi kiittää.

Haaste koko valmistavalle teollisuudelle

Kapasity haastaa koko valmistavan teollisuuden muuttamaan ajatteluaan.

”Laitteet pitäisi rakentaa kunnostuskelpoisiksi, koska uusien valmistaminen tuottaa päästöjä. Tämän haasteen heitämme eteenpäin, sillä toimintatapojen ja liiketoimintamallien valmistavassa teollisuudessa on muututtava kestävämmiksi”, Kankaansyrjä peräänkuuluttaa.

Kapasityn oma esimerkki antaa viitettä, mitä valmistava teollisuus voisi yhdessä saada aikaan.

”Yhden jätepuristimemme vaatima rauta painaa keskimäärin 5 tonnia. Karkeasti arvioiden siitä syntyy saman verran päästöjä, kuin keskiverto suomalainen tuottaa koko vuonna. Kun laitteita korjataan tuhat, eikä uusia tarvitse valmistaa, katetaan siis jo tuhannen suomalaisen päästöt. Entä jos kaikki toimisivat valmistavassa teollisuudessa samalla periaatteella?”, Kankaansyrjä kysyy.

Niemi40haaste kutsuu kaikki toimijat konkreettisiin tekoihin ilmaston puolesta, kokoon tai alaan katsomatta. Niemi40haaste.fi

Juha Niemi, toimitusjohtaja, Niemi Palvelut Oy, 0400 402 307, juha.niemi@niemi.fi

Iiro Kankaansyrjä, toimitusjohtaja, Kapasity Oy, +358 40 741 222 3, iiro.kankaansyrja@kapasity.fi

Jätteenkäsittelyalan yritys Kapasity Oy liittyy Niemi40haasteeseen.

Niemi40haasteeseen lähtevä Kuljetusrinki: ”Haastamme muutkin YTP ry:n jäsenet tähtäämään hiilineutraaliuteen palveluissaan”14.12.2021 09:00:00 EET | Tiedote

Hiilineutraalisti ympäristönhuoltopalveluita tuottava Kuljetusrinki Oy liittyy Niemi40haasteeseen ja haastaa myös kaikki muut Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry:n jäsenet. ”Me YTP:n jäsenet voimme yhdessä tehdä toimialastamme vieläkin vastuullisemman”, Kuljetusringin toimitusjohtaja Petri Saarinen kannustaa. ”On hienoa saada haasteeseen mukaan yritys, joka kannustaa muitakin ympäristönhuollon palveluyrityksiä ilmastotekoihin”, Niemi Palvelut Oy:n toimitusjohtaja Juha Niemi iloitsee.

”Urheilun sankarteot tehdään hiilineutraalilla Stadionilla jo vuonna 2024” – Olympiastadion lähtee kovalla tavoitteella mukaan Niemi40haasteeseen7.12.2021 09:00:00 EET | Tiedote

Suomalaisen urheilun ja tapahtumien perinteikäs maamerkki Olympiastadion lähtee Niemi40haasteeseen kunnianhimoisella tavoitteella: tähtäin on hiilineutraalius jo vuonna 2024. ”Ilmastotyömme on hyvässä vauhdissa. Uskomme, että ympäristöasiat korostuvat entisestään myös tapahtumajärjestäjien valintakriteeristössä”, Olympiastadionin johtaja Ari Kuokkanen arvioi. Niemi Palvelut Oy:n toimitusjohtaja Juha Niemi on samaa mieltä: ”Ilmastovastuu on sekä välttämättömyys että valtti.”