Jenny ja Antti Wihurin rahasto lahjoitti miljoona euroa Kansallisgallerian säätiölle

Kansallisgallerian saama toinen suurlahjoitus on vahva viesti taiteen ja kulttuuriperinnön säilyttämisen tärkeydestä.

Wihurin säätiön miljoonalahjoitus on toinen suurlahjoitus Kansallisgallerian säätiön pääomaan ja vahvistaa taiteen ja kulttuuriperinnön jatkuvuutta myös tuleville sukupolville. ”Olemme kiitollisia lahjoituksesta, jonka avulla tulemme rakentamaan Kansallisgalleriasta Pohjois-Euroopan vetovoimaisimman taidemuseokokonaisuuden”, kertoo Kansallisgallerian pääjohtaja Risto Ruohonen.

”Kansallisgallerian kokoelmat ja niihin pohjautuvat tehtävät ovat meille kaikille yhteinen ja tärkeä asia suomalaisen sivistyksen ja kulttuurin ylläpitämiseksi. Henkistä ja taloudellista suomalaista viljelyä harjoittavalle Jenny ja Antti Wihurin rahastolle on suomalaisen kuvataiteen kentässä toimiminen ollut luonteva asia jo kuuden vuosikymmenen ajan”, toteaa Jenny ja Antti Wihurin rahaston asiamies Arto Mäenmaa.

”Lahjoitus on osoitus kulttuuritahdosta ja näkemyksestä, jota tarvitaan erityisesti tässä ajassa. Kansallisgallerian museoille se merkitsee mahdollisuutta rakentaa kunnianhimoisempaa ohjelmistoa ja tehdä uusia avauksia tai esimerkiksi merkittäviä teoshankintoja. Suurin hyötyjä on yleisö”, sanoo Ateneumin taidemuseon museonjohtaja Susanna Pettersson. Jenny ja Antti Wihurin rahastolle nimetään oma sali Ateneumin taidemuseosta samaan tapaan kuin keväällä suurlahjoituksen tehneelle Jane ja Aatos Erkon säätiölle.

Kesäkuuhun 2017 saakka jatkuvan säätiöpääomakeräyksen tavoitteena on kerätä 8 miljoonaa euroa yrityksiltä, yhteisöiltä ja yksityishenkilöiltä. Lisäksi valtio tukee jokaista lahjoitettua euroa  2,5 eurolla. ”Wihurin säätiön lahjoituksen kokonaisvaikutus kasvaa valtion vastinrahan myötä 3,5 miljoonaan euroon”, kertoo varainhankintajohtaja Jyri Tawast. ”Sama kerroin koskee jokaista lahjoitusta, joka on tehty 30.6.2017 mennessä. Kannustamme siis kaikkia mukaan keräykseen. Jokainen lahjoitus on tärkeä”, Tawast jatkaa.

Kansallisgallerian perustoiminnot esimerkiksi asiantuntijoiden palkat, teosten konservointi ja tilojen vuokrat maksetaan tulevaisuudessakin veikkausvoittovaroista. Päätöksen säätiöpääoman korkotuottojen käyttökohteista tekee Kansallisgallerian hallitus.

Kaikki voivat vaikuttaa omalta osaltaan taiteen tulevaisuuteen. Kansallisgallerian varainhankintakampanja on esillä Ateneumin, Kiasman ja Sinebrychoffin taidemuseoiden lipunmyyntisaleissa ja internetsivustoilla. Lahjoitukseen voi osallistua lahjoittamalla rahaa lipun oston yhteydessä, laittamalla rahaa museoissa oleviin lippaisiin, tekemällä mobiililahjoituksen tai lahjoittamalla kansallisgalleria.fi -sivuston kautta.

Varainhankinnan verkkosivusto:
www.kansallisgalleria.fi