JHL aloittaa neuvottelut kuntien työehdoista: Kikytalkoot ovat ohi, palkankorotusten pitää tuntua tilipussissa

Ilmaiset kiky-tunnit eivät enää jatkossa mahdu kuntien työehtosopimuksiin, JHL toteaa. Lisäksi julkisen alan ammattilaiset tarvitsevat palkankorotukset, jotka parantavat ostovoimaa ja kurovat umpeen julkisen sektorin ja vientialojen palkkaeroja.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL vaatii, että niin kutsutussa kiky-sopimuksessa tehty 24 tunnin työajan pidennys lopetetaan myös kunta-alalla nykyiseen sopimuskauteen. Neuvottelut uusista kunta-alan työ- ja virkaehtosopimuksista alkoivat tänään tiistaina 14. tammikuuta.

– Julkisen alan ammattilaiset ovat tehneet vuosikausia ilmaisia talkootöitä, jotta Suomen talous on saatu uuteen nousuun. Nyt työaika pitää palauttaa tasolle, jolla se oli ennen epäreilua kiky-sopimusta. Ei ole mitään syytä, miksi julkisella sektorilla tehtäisiin ilmaistyötä, josta teollisuusaloilla luovutaan, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine tiivistää.

Tällä kierrokselle kunta-alalle pitää saada palkankorotukset, jotka parantavat ostovoimaa. Korotusten tulee kuroa umpeen palkkaeroja julkisten alojen ja teollisuuden välillä. JHL suosii palkankorotuksia, joista valtaosa maksetaan yleiskorotuksena kaikille työntekijöille. Korotuksissa pitää painottaa matalapalkka-aloja.

– Kaikki kuntatyön ammattilaiset ansaitsevat palkankorotuksen. Ei ole syytä suosia joitain tehtäviä muiden kustannuksella. Paikallisesti neuvoteltavat korotukset eivät meille maistu, niistä on huonoja kokemuksia kuluvalta sopimuskaudelta, JHL:n neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch täsmentää.

JHL muistuttaa, että kunta-alalla myös matalapalkkaiset työntekijät tekevät elintärkeää työtä. Esimerkiksi sairaaloissa ammattitaitoiset laitoshuoltajat, sähkömiehet ja välinehuoltajat takaavat, että leikkaukset voidaan tehdä turvallisesti.

JHL tavoittelee tällä kierrokselle myös ratkaisuja, jotka parantavat työhyvinvointia. Esimerkiksi perhevapaita pitää kehittää ja opiskelua työn ohessa helpottaa.

JHL neuvottelee kuntien sopimuksesta (yleinen KVTES) pääsopijajärjestö Julkisen alan unioni JAU:n jäsenenä. JHL:n lisäksi Julkisen alan unioniin kuuluu Jyty. Muut osapuolet sopimuksessa ovat pääsopijajärjestöt Kunta-alan koulutettu hoitohenkilöstö KoHo ja Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO sekä työnantajia edustava KT Kuntatyönantajat. Kunta-alan nykyiset työ- ja virkaehtosopimukset ovat voimassa 31. maaliskuuta saakka.

Lisätietoa:

Puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine 040 702 4772

Neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch 040 728 9046

Voit seurata JHL:n neuvotteluiden etenemistä koko kierroksen ajan sivulta jhl.fi/talkootonohi. Tuoreimmat kuulumiset kunta-alan neuvotteluista löydät Twitteristä: JHL (@jhlry), Päivi Niemi-Laine (@paiviNI) sekä Kristian Karrasch (@KarraschKri). Tunnisteemme on #talkootonohi

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.