JHL hyväksyi neuvottelutuloksen Arkean työehtoriidassa ja lopettaa lakon

Ammattiliitto JHL ja Arkea ovat päässeet sopuun yhtiön tulevista työehdoista. JHL:n hallinto on käsitellyt ja hyväksynyt neuvottelutuloksen. JHL lopettaa lakon 1.12. klo 16.

Ammattiliitto JHL ja Arkea pääsivät neuvottelutulokseen yhtiön työehdoista myöhään illalla 30. marraskuuta. Neuvottelutulos on Avaintes:n mukainen paikallinen sopimus.

JHL:n hallinto on käsitellyt ja hyväksynyt neuvottelutuloksen. Sopimuksen sisällöstä tiedotetaan tarkemmin Arkean työntekijöille.

Arkea kertoi marraskuun puolivälissä, että se aikoo vaihtaa työehtosopimuksensa halvempaan. Muutos olisi tiennyt rajua ansionmenetystä Arkean pienipalkkaisille työntekijöille.

Solmittu sopimus on tehty AvainTES:n paikallisen sopimisen valtuuksien puitteissa ja varmistaa Arkean pysymisen Avaintyönantajat Avainta ry:n jäsenenä sopimuskauden ajan. Sopimuskauden pituus riippuu tulevana keväänä solmittavan AvainTES:n sopimuskauden pituudesta.

- Haluan koko sydämestäni kiittää kaikkia JHL:n jäseniä, jotka pysäyttivät työehtojen polkemisen työtaistelulla, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine kiittää.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL lopettaa lakkonsa Arkeaa vastaan, koska yhtiön työehdoista päästiin sopimukseen. JHL vastusti Arkean sopimusshoppailua pitkällä lakolla, joka alkoi keskiviikkona 17. marraskuuta. Lakko loppuu keskiviikkona 1. joulukuuta klo 16.

Lisätiedot: JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 702 4772

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.