JHL ja AKT: Vastuu lipunmyyntiongelmista ei kuulu kuljettajille

Helsingin seudun liikenteen (HSL) lipunmyyntijärjestelmään liittyvät ongelmat eivät saa jäädä linja-autokuljettajien maksettavaksi vaan HSL:n on otettava pikaisesti vastuu tilanteesta. Näin vaativat Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n sekä Auto- ja kuljetusalan liitto AKT:n paikallisosastot.

Kuljettajien oikeusturva on rahastusepäselvyyksiä selvittäessä taattava. Paikallisosastot vaativat HSL:ää välittömästi ratkaisemaan tekniset ongelmat, joista aiheutuvat epäselvyydet pahimmillaan saattavat johtaa jopa työsuhteen irtisanomiseen.

”Lipunmyyntijärjestelmään on kirjautunut haamuostoja, jotka ovat näkyneet vajauksena kassassa. On syntynyt jopa tilanteita, joissa kuski on joutunut kassavajeen maksumieheksi. Tilanne on ratkaistava välittömästi, sillä kuskit eivät saa olla vastuussa HSL:lle kuuluvista teknisistä ongelmista!”, Helsingin Bussiliikenne Oy:n henkilökunta JHL ry:n asiamies Tommi Salovaara älähtää.

Linja-auton kuljettajat esittävät HSL:lle, että jatkossa kassantilitys hoidettaisiin uudella tavalla. Linja-auton käteismyynnistä poistettaisiin aluksi pohjakassa, jonka jälkeen loput rahat tilitettäisiin normaalisti – riippumatta siitä, mitä myyntilaitteen saldo väittää. Mahdollisissa epäselvyyksissä asioiden selvittämisvastuu kuuluisi HSL:lle sekä Tieto Oy:lle, joka vastaa teknisestä järjestelmästä.

Kuljettajat pidättäytyvät toistaiseksi aiemmin uhkaamistaan toimenpiteistä liittyen lipunmyynnin keskeyttämiseen. Samalla he kuitenkin vaativat, että HSL:n ylin johto, kuljettajien edustajat sekä liikennöitsijät kokoontuvat pikaisesti yhteiseen kokoukseen epäselvyyksien kartoittamiseksi ja ratkaisemiseksi. Takaraja tilanteen seurannalle on elokuun lopussa, viikolla 35.

Lisätietoja:

Helsingin Bussiliikenne Oy:n henkilökunta JHL ry:n asiamies Tommi Salovaara, puh. 0400 779 244
JHL:n aluepäällikkö Rune Takamaa, puh. 0400 162 176
AKT:n aluetoimitsija Jari Korhonen, puh. 0500 472 919

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n 220 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

SAK:laisten kassojen vaatimukset menestyivät merkittäviltä osin markkinaoikeuden päätöksessä YTK-jutussa22.9.2017 15:30Tiedote

Markkinaoikeus katsoo tänään antamassaan ratkaisussa, että Yleisen työttömyyskassa YTK:n markkinointi vuosina 2013–2015 on osaksi harhaanjohtavaa. Oikeuden ratkaisu koskee asiaa, jossa oikeutta pyydettiin ottamaan kantaa YTK:n mainontaan, jossa vertailtiin työttömyyskassojen jäsenmaksuja. Tuomion parasta antia on se, että markkinaoikeus otti YTK:n markkinoinnin tutkittavakseen EU-oikeuden perusteella. Hakemuksen asian selvittämisestä markkinaoikeudessa tekivät JHL:n työttömyyskassa ja kahdeksan muuta SAK:laisten liitojen työttömyyskassaa. Työttömyyskassojen tekemän haastehakemuksen mukaan YTK:n kampanja olisi vertaillut työttömyyskassojen jäsenyyden hintoja harhaanjohtavalla tavalla. Oikeuden mielestä asia oli osaksi näin. Markkinaoikeuden mukaan eräs YTK:n käyttämä mainosvideo on harhaanjohtava, koska se viittaa YTK:n työttömyysturvan olevan muita edullisempi. Tämä harhaanjohtava mainos on omiaan vaikuttamaan palkansaajan taloudelliseen käyttäytymiseen tai aiheuttamaan vahinkoa kilpai

JHL haluaa lisää euroja työntekijöiden kukkaroon, hallituksen pitää budjettiriihessä laittaa lisärahaa myös turvallisuuteen ja koulutukseen29.8.2017 08:30Tiedote

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL vaatii, että Suomen hallitus tekee ensi viikon budjettiriihessä oikeudenmukaisia ratkaisuja, jotka parantavat julkisen palvelun työntekijöiden taloudellista asemaa ja työoloja. Pääministeri Juha Sipilä on kertonut, että valtiolla siirrytään saneeraamisesta kehittämisvaiheeseen. Nyt on aika osoittaa, että valtio arvostaa myös julkisen palvelun työntekijöitä.