JHL muistuttaa: vaikka tulevaisuuden busseja kuljettaisivat robotit, tarvitaan liikenteen ammattilaisia aina

Kehittyvä robottitekniikka ja älyliikenne voivat mullistaa liikkumista tavoilla, joita emme vielä edes aavista. Ihmisen ammattitaitoa tarvitaan silti myös tekoälyn aikakaudella ja työntekijät on pidettävä mukana liikenteen murroksessa, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL korostaa.

Joukkoliikenne ja alan työpaikat ovat rajussa muutoksessa, kun liikenteessä käytettävä teknologia kehittyy. Tulevaisuudessa se voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kaupunkibussin ratissa ei enää istu kuljettajaa vaan autoa ohjaa robotti. Älyliikenne voi muuttaa liikkumista yllättävilläkin tavoilla, joita on vaikea ennakoida.

Murros on niin suuri, että se väistämättä vie mennessään osan alan nykyisistä työpaikoista. Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine muistuttaa, että liikenteen ammattilaisia tarvitaan myös tulevaisuudessa.

– Teknologian muutos myös luo uusia työpaikkoja. Työ ei katoa mihinkään, se vain muuttuu. Työntekijät pitää ottaa mukaan muutokseen ja heille pitää järjestää tarvittavaa koulutusta.

Liikenteessä tarvitaan uutta teknologiaa, joilla julkinen liikenne voidaan turvata tasapuolisesti kaikille. Muutoksessa parhaita asiantuntijoita ovat liikenteen ammattilaiset eli kuljetusalan erilaiset työntekijät. Jos työntekijöiden mielipiteitä ei kuunnella, voi tuloksena olla nippu ongelmia. Tuore esimerkki löytyy Länsimetron työmaalta, jossa moni asia meni pieleen.

– Länsimetroa suunniteltiin alun perin automaattiohjattavaksi. Kun tämä ei onnistunut, jouduttiin tekemään väliaikaisia ratkaisuja. Työntekijöitä ei kuunneltu riittävästi, ja syntyi monenlaisia puutteita. Jotkut ratkaisut saattavat jopa vaarantaa matkustajaturvallisuuden

Vaikka erilaiset kulkuvälineet saataisiin kulkemaan ilman kuljettajaa, ei ihmisen vastuu liikenteen turvallisuudesta katoa mihinkään. Automatisoitu liikenne voi sen sijaan nostaa esiin aivan uusia vastuukysymyksiä, joihin on oltava selvät vastaukset.

– Kenellä on vastuu, jos vaikka työntekijän pitää vaaratilanteessa valita, ohjaako hän robottiauton ihmisen päälle vaiko ulos tieltä? Ammattiliittona meidän tehtäviimme kuuluu myös vaatia sellaista työoloja, sääntöjä ja lakeja, että vastuut ovat selvät.

Lisätiedot:

Puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, JHL, 040 702 4772
Suunnittelupäällikkö Vesa Mauriala, JHL, 040 5309 702

JHL:n ja energiayhtiö Gasumin keskustelussa SuomiAreenassa pohdittiin tänä vuonna liikenteen tulevaisuutta ja sen vaikutuksia alan töihin. Katso keskustelu Katsomosta: https://www.katsomo.fi/sarja/suomiareena-33001006004/hakapontoista-biobusseihin-mika-ja-kuka-meita-tulevaisuudessa-liikuttaa-942697

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.