JHL: Perustuslakivaliokunnan esittämät asiat korjattava ennen soten etenemistä

Perustuslakivaliokunta linjasi tänään, että hallituksen sote-esityksessä on useita vakavia perustuslakiongelmia. Pulmat ovat samoja, joihin Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on lausunnoissaan kiinnittänyt huomiota.

Keskeisimmät ongelmat ovat valinnanvapauden voimaantulon aikataulu ja sotepalveluiden rahoitus maakunnissa. JHL kannattaa valinnanvapauden osalta käyttöönoton vaiheistusta alueellisesti ja ajallisesti.

- Erittäin hyvä, että perustuslakivaliokunta teki työnsä huolella ja tunnusti tosiasiat liian kireästä aikataulusta. Valinnanvapautta ei pidä missään tapauksessa mahdollistaa esitetyssä mallissa, sillä se ei takaa yhdenvertaisia palveluita kansalaisille. Päinvastoin kansalaiset joutuisivat eriarvoiseen asemaan asuinpaikan perusteella, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine huomauttaa.

JHL on erityisen huolissaan maakuntien mahdollisuudesta toteuttaa asiakassetelipalveluja ja henkilökohtaista budjettia. Toimiakseen ne vaatisivat valmista hallintoa ja osaamista, joita ei vielä ole.

Maakunnille on saatava verotusoikeus, sillä muutoin maakunnilla ei ole mahdollisuutta vaikuttaa tulorahoitukseensa. Tämä vaarantaa palvelujen yhdenvertaisen toteutumisen. Perustuslakivaliokunnan kantakin oli, että rahoituslakia on muutettava jotta voidaan turvata maakunnan edellytykset perus- ja ihmisoikeuksien toteuttamiseen.

Perustuslakivaliokunta huomautti, että valinnanvapausjärjestelmää ei ole syytä ottaa käyttöön, ennen kuin on varmistuttu sen suhteesta EU:n valtiontukisääntelyyn.

- On todella tärkeä selvittää EU:n kanta ja tutkia tuottaako valinnanvapaus riskejä pakkoyhtiöittämisiin, Niemi-Laine muistuttaa.

Lisätietoja:

- puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, p. 040 510 8131
- erityisasiantuntija Sari Bäcklund-Kajanmaa, p. 050 377 8894

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

JHL: Lagen om småbarnspedagogik går inte in på de verkliga problemen inom sektorn – nästa regering måste ta upp lagen på nytt11.7.2018 10:30Tiedote

Riksdagen godkände den nya lagen om småbarnspedagogik i slutet av juni. I motsats till vad lagstiftarna påstår blev inte barnets intresse det centrala i lagen. Den rättar inte till en enda sak som är viktig med tanke på barnen. JHL står fast vid åsikten att nästa regering måste ta upp den godkända lagen på nytt och forma om den för barnens bästa. Förbundet kräver också en snabb utbyggnad av fortbildningsvägar för barnskötare och socionomer för att deras sysselsättningsläge inte ska försämras.

JHL: Varhaiskasvatuslaki ei puutu alan todellisiin ongelmiin, seuraavan hallituksen avattava laki uudelleen11.7.2018 10:30Tiedote

Eduskunta hyväksyi kesäkuun lopulla uuden varhaiskasvatuslain. Toisin kuin lainlaatijat väittävät, lapsen etu ei noussut laissa keskeiseksi. Laki ei korjaa ainuttakaan lapsen edun kannalta olennaista asiaa. JHL on vahvasti sitä mieltä, että seuraavan hallituksen on avattava nyt hyväksytty laki ja muokattava se todella lapsen parhaaksi. Liitto vaatii myös pikaista jatkokoulutuspolkujen rakentamista lastenhoitajille ja sosionomeille, jotta heidän työllisyystilanteensa ei heikkenisi.