JHL vaatii edelleen, että hallitus lopettaa irtisanomislain valmistelun

Irtisanomislain valmistelusta pitää luopua, jotta Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL lopettaa järjestölliset toimet. Suomen hallitus kertoi tänään, että lakiin on tulossa muutoksia. Se tosiasia ei kuitenkaan muutu, että laki loisi Suomeen kahden kerroksen työmarkkinat, joissa osa työntekijöistä on toisia heikommassa asemassa.

JHL vaatii, että hallitus luopuu kokonaan irtisanomislain valmistelusta. Hallitus on päättänyt esittää lakiin muutoksia, mutta ne eivät liitolle riitä. Irtisanomislaki loisi Suomeen kahden kerroksen työmarkkinat. Työsuhdeturvan ratkaisi se, kuinka isossa työpaikassa on töissä.

Hallitus esittää nyt, että irtisanomista helpotetaan alle 10 hengen yrityksissä. Aiempi esitys oli, että irtisanomista helpotetaan yrityksissä, joissa on korkeintaan 20 työntekijää. Rajan laskeminen on puhdas silmänkääntötemppu. Tilastokeskuksen mukaan Suomen yrityksistä liki 90 prosenttia on sellaisia, joissa on töissä korkeintaan neljä henkeä.

Hallitus on pikkuhiljaa tajuamassa, että sen ajama lakimuutos on susi syntyessään, arvelee JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine. Seuraavaksi hallituksen pitää älytä vetää laki kokonaan pois.

– Työntekijöiden nöyryyttämisen ja työehtojen murentamisen on loputtava. Kahden kerroksen väki työmarkkinoilla ei kerta kaikkiaan käy. Lähdemme edelleen siitä, että heikennykset on peruttava kokonaan.

Hallituksen uusi esitys ei poista myöskään sitä ongelmaa, että potkut saanut työntekijä voi joutua kohtuuttoman pitkään karenssiin. Hallitus on muuttanut karenssin mittaa lakiesityksessä.

– Karenssilla kaupankäynti ei pelasta tätä esitystä, Niemi-Laine alleviivaa.

JHL aloitti maanantaina 1. lokakuuta ylityö- ja vuoronvaihtokiellon lähes kaikilla sopimusaloillaan. Niemi-Laine muistuttaa, että liitto on valmiina muihinkin toimiin, jos irtisanomislain valmistelu jatkuu.

Irtisanomislakia puitiin maanantaina myös SAK:n hallituksessa. SAK peruu järjestölliset toimet vain, jos Suomen hallitus luopuu irtisanomislain valmistelusta kokonaan.

Lisätietoja:

Päivi Niemi-Laine 040 702 4772

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.