JHL valmistautuu järjestöllisiin toimiin irtisanomislakia vastaan: ”Heikompi irtisanomissuoja saattaa jatkossa koskea kaikkia”

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL valmistautuu poliittiseen työtaisteluun, jolla liitto vastustaa irtisanomissuojan murentamista. Liitto on jo nostanut järjestöllistä valmiuttaan, tarkemmista työtaistelutoimista JHL kertoo viikon 39 alkupuolella eli noin kahden viikon kuluttua.

JHL kertoo lähiviikkoina toimenpiteistä, joilla liitto vastustaa irtisanomissuojan täysin perusteetonta heikentämistä. JHL valmistautuu poliittiseen työtaisteluun ja liitto on jo nostanut järjestöllistä valmiuttaan.

Liitto lähtee poliittiseen työtaisteluun, koska hallitus on jälleen kerran heikentämässä työntekijän asemaa. Hallitus haluaa helpottaa irtisanomista yrityksissä, joissa on töissä korkeintaan 20 henkeä. Asiantuntijoiden mukaan muutos ei paranna työllisyyttä. Sen sijaan se voi olla ensi askel kohti irtisanomissuojan laajempaa purkamista, varoittaa JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine.

– Kukaan ei ole turvassa työehtojen romuttamiselta. Heikompi irtisanomissuoja saattaa jatkossa koskea kaikkia työntekijöitä yrityksen koosta riippumatta, Päivi Niemi-Laine perustelee.

Nykyhallitus on kyykyttänyt työntekijöitä monella tapaa. Viime vuonna työttömyysturvasta leikattiin 200 miljoonaa euroa yksipuolisella päätöksellä. Työttömien asema heikkeni entisestään tänä vuonna, kun työttömyysturvaa leikkaava aktiivimalli astui voimaan. Kelan ja Finanssivalvonnan tilastot paljastavat, että malli leikkasi huhti–kesäkuussa 2018 jopa 150 000 ihmisen työttömyysturvaa.

Lisätiedot:

JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine 040 702 4772, paivi.niemi-laine@jhl.fi

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

JHL:n edustajisto: Luottamus palautettava työmarkkinoille15.11.2018 13:04Tiedote

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n edustajisto pitää tärkeänä, että maan hallitus vahvistaa luottamusta työmarkkinajärjestöjen kanssa valmistelemalla keskeiset työelämän lait ja muutokset kolmikantaisesti. Työmarkkinaosapuolten laajaa osaamista tulee hyödyntää myös seuraavan hallitusohjelman strategisten päämäärien valmistelussa. Suomalaisen yhteiskunnan kehittäminen on perustunut keskinäiseen luottamukseen eikä tätä luottamusta ole varaa horjuttaa enää yhtään enempää. Suomella ei ole varaa menettää kolmikantaa. Aidolla kolmikantaisella valmistelulla on ollut keskeinen rooli luottamuksen rakentamisessa, ristiriitojen sovittamisessa käytännön politiikaksi sekä pitkäjänteisen, yli hallituskausien kantavienyhteiskunnallista tasa-arvoa lisäävien uudistusten tekemisessä. Edustajisto toivoo, että tuleva hallitus ymmärtää nykyistä paremmin kolmikannan merkityksen hyvän lainsäädäntövalmistelun, jatkuvuuden ja yhteiskuntarauhan takaajana. Nykyhallituksen aikana kolmikannan asema on oll

JHL kräver att uppsägningslagens motiveringar bereds som trepartssamarbete, vi är inte ännu i mål26.10.2018 17:15Tiedote

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL kräver att uppsägningslagens detaljerade motiveringar bereds som trepartssamarbete. Dessutom ska de osakliga uppsägningsgrunder som nämns i 7 kapitlet 2 § i arbetsavtalslagen förbli oförändrade. Annars föreligger fara att uppsägningsskyddets nivå fastställts först i konflikter som behandlas i domstol.