JHL vastustaa jyrkästi sopimusjärjestelmän romuttamista: ”Jos työnantajat yrittävät polkea tulotasoa siirtämällä sopimisen vain paikalliselle, jopa työntekijätasolle, emme jää toimettomiksi”

Teknologiateollisuuden päätös irtautua työehtosopimuksista horjuttaa koko suomalaista työmarkkinajärjestelmää, julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine jyrähtää. Ensi syksyllä käynnistyy uusi sopimusneuvottelukierros, josta voi tulla myrskyisä.

Työnantajat horjuttavat tahallaan työrauhaa Suomessa juuri, kun talous pitäisi saada rullaamaan pitkittyneen koronapandemian keskellä. Teknologiateollisuuden päätös irtautua keskitetyistä sopimuksista uhkaa murentaa pohjan Suomen työmarkkinajärjestelmältä.

– Teknologiateollisuus on laittamassa vaakalaudalle työrauhan, työehdoista sopimisen, eläkejärjestelmän ja työttömyysturvan. Nämä kaikki on sidottu työehtosopimusjärjestelmään. Tätäkö tarkoittaa työnantajan vastuu taloudesta, kun Suomi pitäisi saada jaloilleen koronan jälkeen, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine tivaa.

Niemi-Laine korostaa, että JHL on valmis kehittämään suomalaista työelämää. JHL kannattaa paikallista sopimista, kun työnantaja on valmis avoimesti neuvottelemaan työehdoista ja neuvottelujen osapuolet luottavat toisiinsa. JHL:n aloilla tällaista sopimista onkin paljon Jos paikallisella sopimisella yritetään heikentää työntekijöiden tulotasoa, JHL ei ammattiliittona jää toimettomaksi.

– Emme voi katsoa sivusta, jos työnantajat yrittävät ensi syksyn neuvottelukierroksella keplotella suomalaiset työntekijät köyhyysrajalle. Ammattiliiton tärkein tehtävä on puolustaa jäsenten työehtoja tarvittaessa kovillakin keinoilla.

JHL on monialainen ammattiliitto. Teknologiateollisuuden ratkaisu tuskin vaikuttaa nopeasti valtion, kuntien ja kirkon työehtoihin, koska niissä sopiminen ja työnantajan järjestäytyminen perustuu lakeihin. JHL seuraa tarkasti, mitä vaikutuksia teknologiateollisuuden päätöksellä on Suomen työmarkkinoihin.

JHL:llä on vakaa usko, että nykyisten sopimuskumppaneiden kanssa pystytään kehittämään nykyisiä sopimusjärjestelmiä ja työehtosopimuksia tehdään hyvässä yhteistyössä myös tulevaisuudessa.

Teknologiateollisuus ry luopuu valtakunnallisesta työehtosopimustoiminnasta, ja vastuu valtakunnallisista työehtosopimuksista siirtyy uuteen työnantajayhdistykseen, Teknologiateollisuuden työnantajat ry:hyn.

Lisätiedot:

JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine 040 702 4772

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.