JHL:läinen Ilpo Tolonen on vuoden 2017 palomies

Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEK on valinnut JHL:läisen Ilpo Tolosen vuoden palomieheksi.

JHL:läinen Ilpo Tolonen, 61-vuotias pelastuspäällikkö Kymenlaakson pelastusasemalta on valittu vuoden 2017 palomieheksi.

Tolosen valintaa vuoden palomieheksi perustellaan hänen ansiokkaalla ja monipuolisella työllään vesisukelluksen sekä vaarallisten aineiden ja öljyntorjunnan kehittämisessä.

Vuoden palomies on valittu vuodesta 1982 lähtien. Valinnan tekee vuoden palomiestoimikunta, joka koostuu Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön Spekin ja muiden keskeisten palo- ja pelastusalan järjestöjen ja toimijoiden edustajista.

Tolonen aloitti palomiesuransa vuonna 1983. Kipinä palomiehen ammattiin syttyi ylioppilasvuonna, kun Tolonen oli Kotkan paloaseman kesämiehenä.

Tolonen on jatkanut koulutustaan palomiesuralla, ja on toiminut päällikkötehtävissä vuodesta 2008.

Tolonen on yksi kolmesta Kymenlaakson pelastuslaitoksen pelastuspäälliköstä.

–  Tehtäviini kuuluvat valvonta, palotarkastukset ja riskienhallinta. Työkenttä on mielenkiintoinen, sillä toimialueella on paljon isoja kemikaali- ja puunjalostusalan laitoksia, satamia ja rautatieliikenteen solmukohtia.

Tolonen oli viimeksi operationaalisissa palo- ja pelastustehtävissä elokuussa 2017 Kiira-myrskyn aikaan. Hän johti pelastustoimia apunaan päivystävä palomestari.

Valinta vuoden palomieheksi tuntuu sankarin mielestä suurelta kunnialta.

– Sen suurempaa huomionosoitusta ei ammattipalomies voi toivoa.

Kymen pelastuslaitokseen kuuluu 37 palokuntaa. Henkilöstöä on noin 200 ja lisäksi noin 1 000 sopimuspalokuntalaista.

Lisätiedot:

Vuoden palomies, pelastuspäällikkö Ilpo Tolonen, p. 0447026213

Vuoden Palomies -toimikunnan puheenjohtaja, pelastusjohtaja Seppo Lokka, 044 794 3671

Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö, palokuntajohtaja Petri Jaatinen, 0400 535 441

Sopimustoimitsija Hannu Moilanen, hannu.moilanen@jhl.fi, p. 040 310 1255

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n 220 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

JHL: Lagen om småbarnspedagogik går inte in på de verkliga problemen inom sektorn – nästa regering måste ta upp lagen på nytt11.7.2018 10:30Tiedote

Riksdagen godkände den nya lagen om småbarnspedagogik i slutet av juni. I motsats till vad lagstiftarna påstår blev inte barnets intresse det centrala i lagen. Den rättar inte till en enda sak som är viktig med tanke på barnen. JHL står fast vid åsikten att nästa regering måste ta upp den godkända lagen på nytt och forma om den för barnens bästa. Förbundet kräver också en snabb utbyggnad av fortbildningsvägar för barnskötare och socionomer för att deras sysselsättningsläge inte ska försämras.

JHL: Varhaiskasvatuslaki ei puutu alan todellisiin ongelmiin, seuraavan hallituksen avattava laki uudelleen11.7.2018 10:30Tiedote

Eduskunta hyväksyi kesäkuun lopulla uuden varhaiskasvatuslain. Toisin kuin lainlaatijat väittävät, lapsen etu ei noussut laissa keskeiseksi. Laki ei korjaa ainuttakaan lapsen edun kannalta olennaista asiaa. JHL on vahvasti sitä mieltä, että seuraavan hallituksen on avattava nyt hyväksytty laki ja muokattava se todella lapsen parhaaksi. Liitto vaatii myös pikaista jatkokoulutuspolkujen rakentamista lastenhoitajille ja sosionomeille, jotta heidän työllisyystilanteensa ei heikkenisi.