JHL:n edustajisto hyväksyi suurten alojen sopimukset tänään, moni liiton tavoite meni läpi

JHL:n edustajisto hyväksyi tänään 15.2. muun muassa kunta-alan, valtion ja Avaintyönantajat Avainnan uudet työehtosopimukset.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n edustajisto hyväksyi torstaina 15.2. monien liiton tärkeimpien sopimusalojen uudet työehtosopimukset.

Tähän mennessä päättyneissä neuvotteluissa JHL on tavoittanut hyvin neuvottelutavoitteitaan. Muun muassa kunta-alan, valtion ja Avaintyönantajat Avainnan sopimukseen saatiin euromääräisiä palkankorotuksia. Näissä ratkaisuissa palkankorotukset toteutetaan osittain niin kutsutulla sekalinjalla, jossa osa korotuksista on euromääräisiä, osa prosenttikorotuksia. Euromääräiset palkankorotukset olivat JHL:n jäsenille tärkeä sopimustavoite.

– Sekalinjan korotukset auttavat eniten niitä, joilla on kaikista pienin palkka. Valtaosa sopimusten korotuksista maksetaan yleiskorotuksina. Tavoitteemme lisätä jäsentemme ostovoimaa toteutui hyvin, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine korostaa.

JHL sai neuvotteluissa myös parannuksia työsuojeluvaltuutettujen ja luottamusmiesten asemaan. Luottamustehtävistä maksettavat palkkiot paranivat useissa sopimuksissa. Avainnan sopimukseen eli avaintessiin saatiin selkeä parannus työsuojeluvaltuutettujen asemaan. Sopimukseen saatiin ensi kertaa kirjaus työsuojeluvaltuutetuista.

Ammatillinen opetus siirtyy tulevaisuudessa entistä enemmän työpaikoille. Työssäoppiville opiskelijoille tärkeä tuki on työpaikkaohjaaja. JHL:n tavoitteina neuvotteluissa oli varmistaa, että työpaikkaohjaajilla on kunnon mahdollisuudet tehdä sekä omaa työtään että ohjata opiskelijoita. Kunta-alalle saatiinkin työryhmä, joka selvittää työssäoppimisen nykytilaa.

Kunta-alalla aloittaa myös toinen tärkeä työryhmä. Siinä neuvotellaan sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten tulevista palkkaus- ja työehdoista. Ryhmä on äärettömän ajankohtainen nyt, kun pitkään valmisteltu sote-uudistus on lähellä toteutumista. JHL on vahva edunvalvoja myös sote-alalla, jonne ei julkisuudessa esiintyneistä väitteistä huolimatta ole tulossa omaa hoitajasopimusta.

– JHL:n ammattilaiset toimivat sosiaali- ja terveydenhuollon ketjussa lähes jokaisessa ammatissa. On ennen kaikkea työntekijöiden etu, että JHL on neuvottelemassa henkilöstön palkkauksesta ja työehdoista, toteaa JHL:n edustajiston puheenjohtaja Sirkka-Liisa Kähärä.

JHL jatkaa yhä neuvotteluja monilla sopimusaloillaan. Esimerkiksi yksityisellä sosiaalipalvelualalla on voimassa ylityö- ja vuoronvaihtokielto, jolla halutaan vauhdittaa neuvotteluiden etenemistä.

Lisätiedot:

JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine 040 702 4772
JHL:n edustajiston puheenjohtaja Sirkka-Liisa Kähärä 050 5217 189

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

JHL: Lagen om småbarnspedagogik går inte in på de verkliga problemen inom sektorn – nästa regering måste ta upp lagen på nytt11.7.2018 10:30Tiedote

Riksdagen godkände den nya lagen om småbarnspedagogik i slutet av juni. I motsats till vad lagstiftarna påstår blev inte barnets intresse det centrala i lagen. Den rättar inte till en enda sak som är viktig med tanke på barnen. JHL står fast vid åsikten att nästa regering måste ta upp den godkända lagen på nytt och forma om den för barnens bästa. Förbundet kräver också en snabb utbyggnad av fortbildningsvägar för barnskötare och socionomer för att deras sysselsättningsläge inte ska försämras.

JHL: Varhaiskasvatuslaki ei puutu alan todellisiin ongelmiin, seuraavan hallituksen avattava laki uudelleen11.7.2018 10:30Tiedote

Eduskunta hyväksyi kesäkuun lopulla uuden varhaiskasvatuslain. Toisin kuin lainlaatijat väittävät, lapsen etu ei noussut laissa keskeiseksi. Laki ei korjaa ainuttakaan lapsen edun kannalta olennaista asiaa. JHL on vahvasti sitä mieltä, että seuraavan hallituksen on avattava nyt hyväksytty laki ja muokattava se todella lapsen parhaaksi. Liitto vaatii myös pikaista jatkokoulutuspolkujen rakentamista lastenhoitajille ja sosionomeille, jotta heidän työllisyystilanteensa ei heikkenisi.