JHL:n edustajisto: Julkiset hyvinvointipalvelut on tuotettava vastuullisesti

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry:n edustajisto vaatii, että verovaroin tuotetut hyvinvointipalvelut on järjestettävä ja pääosin tuotettava julkisen sektorin toimesta. Verot on maksettava Suomeen. Voittokatosta on säädettävä laki sote-alalle.

Julkisuuteen nousseet hoito- ja hoivapalveluiden laatuongelmat ja epäkohdat osoittavat selkeästi, etteivät tehdyt ratkaisut sote-alan yksityistämisissä ole toimivia.

Julkisia hyvinvointipalveluja tuottavilta yrityksiltä on vaadittava entistä parempaa yhteiskuntavastuuta. Verovarojen vuoto pois Suomesta on saatava loppumaan. Lain säätäminen sosiaali- ja terveyspalveluja tuottavien yritysten voittokatosta on välttämätön.

Julkisille hankinnoille on määritettävä selkeät laatukriteerit, jotka palvelun järjestäjän tulee ottaa huomioon. Kriteereissä pitää olla mukana myös sosiaaliset ja yhteiskunnalliset arvot sekä mahdollisuus niiden seurantaan.

JHL:n edustajisto edellyttää uudelta hallitukselta rohkeutta tehdä Suomesta jälleen toimiva hyvinvoinnin mallimaa, jossa myös heikommassa asemassa olevista pidetään huolta. Sosiaali- ja terveyspalveluissa ei tule tavoitella lyhytjänteisiä yhden vaalikauden aikana laskettavia säästöjä. Kuntien rahoituspohjaa on vahvistettava palvelujen turvaamiseksi. Laadukkaat julkiset palvelut eivät synny ilman euroja ja riittävää henkilöstömäärää.

Lisätiedot:

JHL:n edustajiston puheenjohtaja Sirkka-Liisa Kähärä 050 5217 189

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

JHL:s medlemmar om den kommande förhandlingsrundan: Bort med konkurrenskraftstimmarna eller ersätt dem rejält, löneförhöjningarna som allmän förhöjning14.6.2019 10:56:06 EESTTiedote

JHL frågade i maj sina medlemmar om målen inför avtalsförhandlingarna inkommande vinter. 8 500 svar inkom på enkäten och nästan 85 procent av respondenterna var av den åsikten att största delen av löneförhöjningarna ska genomföras som en allmän förhöjning. Förlängningen av arbetstiden som ingick i konkurrenskraftsavtalet borde antingen upphöra eller ersättas på ett rejält sätt.

JHL näkee paljon hyvää tulevan hallituksen ohjelmassa: Työelämää parannetaan kolmikannassa, työttömiä kyykyttävä aktiivimalli ajetaan alas ja julkiset palvelut vahvistuvat3.6.2019 13:43:54 EESTTiedote

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL iloitsee siitä, että luottamus on palaamassa Suomen työmarkkinoille. Uusi hallitus lähtee rakentamaan työelämän uudistuksia yhdessä ammattiyhdistysliikkeen ja työnantajien kanssa. Hallitus myös sitoutuu ohjelmassaan romuttamaan aktiivimallin, jota JHL on vastustanut alusta saakka.

Problemen med plattformsekonomin måste lösas genom precisering av arbetsavtalslagarna, kräver JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine1.5.2019 12:00:00 EESTTiedote

De nya formerna av arbete hotar arbetstagarnas rätt till inkomstrelaterat arbetslöshetsskydd och företagshälsovård, säger JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine i sitt första maj-tal. Man måste kraftigt kunna ingripa i problemen lagstiftningsvägen, eftersom en del av arbetsgivarna som verkar på plattformerna kringgår sina skyldigheter.