JHL:n edustajisto: Julkiset hyvinvointipalvelut on tuotettava vastuullisesti

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry:n edustajisto vaatii, että verovaroin tuotetut hyvinvointipalvelut on järjestettävä ja pääosin tuotettava julkisen sektorin toimesta. Verot on maksettava Suomeen. Voittokatosta on säädettävä laki sote-alalle.

Julkisuuteen nousseet hoito- ja hoivapalveluiden laatuongelmat ja epäkohdat osoittavat selkeästi, etteivät tehdyt ratkaisut sote-alan yksityistämisissä ole toimivia.

Julkisia hyvinvointipalveluja tuottavilta yrityksiltä on vaadittava entistä parempaa yhteiskuntavastuuta. Verovarojen vuoto pois Suomesta on saatava loppumaan. Lain säätäminen sosiaali- ja terveyspalveluja tuottavien yritysten voittokatosta on välttämätön.

Julkisille hankinnoille on määritettävä selkeät laatukriteerit, jotka palvelun järjestäjän tulee ottaa huomioon. Kriteereissä pitää olla mukana myös sosiaaliset ja yhteiskunnalliset arvot sekä mahdollisuus niiden seurantaan.

JHL:n edustajisto edellyttää uudelta hallitukselta rohkeutta tehdä Suomesta jälleen toimiva hyvinvoinnin mallimaa, jossa myös heikommassa asemassa olevista pidetään huolta. Sosiaali- ja terveyspalveluissa ei tule tavoitella lyhytjänteisiä yhden vaalikauden aikana laskettavia säästöjä. Kuntien rahoituspohjaa on vahvistettava palvelujen turvaamiseksi. Laadukkaat julkiset palvelut eivät synny ilman euroja ja riittävää henkilöstömäärää.

Lisätiedot:

JHL:n edustajiston puheenjohtaja Sirkka-Liisa Kähärä 050 5217 189

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

Hetan työehtosopimuksessa neuvottelutulos: Ratkaisu kohentaa henkilökohtaisten avustajien ansiotasoa, alalle ryhdytään luomaan luottamusmiesjärjestelmää21.1.2020 20:20:11 EETTiedote

Uusi työehtosopimus kehittää henkilökohtaisten avustajien työehtoja monella tavalla. Lauantailisien taso nousee, kokemuslisiä korotetaan, palkkoja nostetaan yleiskorotuksilla 1.3. alkaen ja uudenvuodenpäivästä tulee palkallinen vapaapäivä. Neuvottelutulos sopimuksesta syntyi tiistai-iltana 21. tammikuuta.

JHL vaatii hoiva-avustajakoulutuksen vakiinnuttamista ja määrän kasvattamista ­– työvoimapula uhkaa ilman lisäkoulutusta10.1.2020 11:36:16 EETTiedote

JHL, KT Kuntatyönantajat, HALI ja joukko oppilaitoksia sekä hoiva-alan yrityksiä vaativat pikaista hoiva-avustajakoulutuksen yhtenäistämistä, vakiinnuttamista ja lisäämistä. Hoiva-alan työntekijöiden eläköitymisvauhti on niin kova, että nykyisillä koulutusmäärillä ei alalle valmistu riittävästi ammattitaitoista väkeä. Työvoimapula kasvaa entistä suuremmaksi siinä vaiheessa, kun henkilöstömitoituksesta tehdään lakimuutos.