JHL:n edustajisto: Julkisrahoitteisilla aloilla oikeus palkankorotuksiin

Julkisen sektorin ja julkisrahoitteisen palveluiden työntekijöille kuuluu talven neuvottelukierroksilla palkankorotus, joka vastaa teollisuuden ratkaisuja, JHL:n edustajisto katsoo.

JHL:n edustajisto katsoo, että julkisen sektorin ja julkisrahoitteisen palveluiden työntekijöille kuuluu talven neuvottelukierroksilla palkankorotus, joka vastaa tasoltaan vähintään teollisuuden ratkaisuja.

Edustajisto ei hyväksy työantajien näkemystä, jonka mukaan julkisen rahoituksen piirissä olevien alojen työntekijöille tarjottaisiin äärimaltillista palkankorotuslinjaa. Edustajiston mielestä nyt pitää huolehtia julkisalan työntekijöiden ostovoimasta ja ansiokehityksestä.

JHL pitää selvänä, että julkisen talouden tasapainottaminen on koko yhteiskunnan, eikä ainoastaan julkisrahoitteisten alojen työntekijöiden asia. Viennin tuottavuus voi kasvaa julkisten palvelujen ja tuen ansiosta.

Edustajisto pitää tärkeänä, että jäsenistön työehtoja kehitetään neuvottelukierroksella. Tuottavuus ja tuloksellisuus kohoavat, kun työhyvinvointi otetaan kunnolla huomioon ja sekä työhön että työaikoihin voi vaikuttaa. Ammatillinen koulutuksen uudistuessa ja työssäoppijoiden määrän kasvaessa työpaikoille on luotava selkeät ja reilut pelisäännöt, työssäoppijoiden ohjaukselle. Nollatyösopimusten käyttöä on hillittävä työehtosopimuksilla, koska maan hallitus ei ole lainsäädännöllä tarttumassa tähän työmarkkinoiden epäkohtaan riittävällä vakavuudella.

JHL:n edustajisto pitää tärkeänä, että kaikilla JHL:n aloilla saavutetaan hyvät sopimukset. Tämän varmistamiseksi JHL on kohottanut järjestöllistä valmiuttaan muun muassa kouluttamalla jäsenistöä ympäri maata. Jäsenkunta on tarvittaessa neuvottelijoiden tukena tavoitteiden saavuttamiseksi.

JHL ei hyväksy sitä, että kunnissa ja valtiolla on alettu käyttää määräaikaisten työsopimusten perusteluina sote- ja maakuntauudistusta.  Edustajisto korostaa, että uudistus ei lopeta työntekijöiden töitä. Ainoastaan työnantaja vaihtuu maakunnaksi ja osin edelleen niihin liittyviksi yhtiöiksi. Nämä työnantajavaihdokset katsotaan liikkeenluovutukseksi suoraan lain nojalla. Uudistuksen edetessä JHL seuraa määräaikaisten työsopimusten käytön perusteita erityisen tarkasti.

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n 220 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.