JHL:n Niemi-Laine: Veronalennusten sijaan palveluiden turvaaminen etusijalle

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n mielestä veronalennusten sijaan nyt on aika satsata palveluihin. Veronalennusten sijaan mahdollinen talouden liikkumavara olisi käytettävä lomarahaleikkausten peruuttamiseen sekä kuntien palveluiden turvaamiseen.

– Eriasteinen veropopulismi on saanut liikaa sijaa julkisessa keskustelussa. Vuosien saatossa erilaisia veroja on alennettu ja jopa poistettu. Veronalennusten sijaan mahdollinen talouden liikkumavara olisi käytettävä kuntien palveluiden turvaamiseen ja lomarahaleikkausten peruuttamiseen, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine korostaa.

– Veronalennusten aika ei ole nyt. On lyhytnäköistä kikkailla veronalennuksilla, silläjulkiset ja erityisesti julkisesti tuotetut palvelut estävät parhaiten eriarvoisuutta ja turvaavat muun muassa naisten yhteiskunnallista asemaa. Toimivat palvelut työllistävät ja houkuttelevat ympärilleen myös yrittäjyyttä, Niemi-Laine huomauttaa.

JHL:n puheenjohtaja muistuttaa myös, että valtion on varauduttava palauttamaan leikatut lomarahat julkisen sektorin työntekijöille.

– Kiky-sopimuksen mukaan valtion ja kuntien työntekijät maksavat vuosien 2017-2019 lomarahoillaan yksityisten työnantajien sairasvakuutusmaksun alennuksen. Palkinnoksi tästä valtio rohmuaa kunnilta säästyneet rahat leikkaamalla niiden valtionosuuksia. Olisi oikea viesti julkista palvelua tekeville, että taloudellisen tilanteen kohentuessa leikkausten vaikutukset palautettaisiin jopa etuajassa, Niemi-Laine muistuttaa.

– Valtion on pidettävä näpit irti kuntien kukkaroista, jotta palvelut voidaan pitää pyörimässä. Hallituksen on elokuun budjettiriihessään päätettävä toimista, joilla Suomi pidetään liikkeessä ja palvelut laadukkaina, Niemi-Laine painottaa.

Lisätietoja: puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 702 4772

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.