JHL:s stödstrejk lamslår tågunderhållet och arbetet på bangårdarna i november, strejken börjar 19.11.

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL stödjer Post- och logistikunionen PAU:s arbetskonflikt med en strejk som på ett avgörande sätt påverkar järnvägarnas godstrafik. JHL:s stödstrejk stänger godstrafikens bangårdar den 19 november. Tågunderhållet strejkar den 20 november. Strejken är riksomfattande.

JHL inleder i november en stödstrejk med vilken förbundet vill sätta fart på PAU:s och Paltas förhandlingar om Postens arbetsvillkor. JHL motsätter sig Postens planer på försämrade arbetsvillkor.

– Postens ledning försöker på ett nedrigt och omoraliskt sätt uppnå lönsamhet genom att försämra arbetsvillkoren. Posten vill att arbetstagarna betalar räkningen för bolagets egna avkastningsmål, säger JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine.

Stödstrejken börjar den 19 november klockan 06.00 på godstrafikens bangårdar och avslutas samma dag klockan 22.00. Strejken berör alla funktioner inom VR Groups järnvägslogistik. I praktiken lamslår strejken behandlingen av godstrafik på bangårdarna i Finland.

Underhållet av godstrafikens vagnpark strejkar den 20 november klockan 7.00–23.00. JHL-medlemmar som arbetar för VR Kunnossapito Oy strejkar.

Under strejken deltar JHL-medlemmarna inte i järnvägslogistikens bangårdsväxelarbete eller understödande funktioner eller i VR Kunnossapito Oy:s arbetsuppgifter i anslutning till underhåll eller framställning av vagnparken. Strejken avgränsas så att den inte äventyrar liv, hälsa, allmän säkerhet eller utgör fara för miljön samt när det gäller vagnunderhållet underhåll av Allegro och trafikunderhållsuppgifter på Ilmala och Uleåborgs depåer.

JHL och Spårproffsen JHL är också i fortsättningen beredda på omfattande organisationsmässiga åtgärder för att hindra försämringen av arbetsvillkor och kollektivavtalsshopping.

Försämrade arbetsvillkor utgör en dödsstöt för arbetstagarnas utkomst, betonar Spårproffsen JHL:s ordförande Teppo Järnstedt.

– Byte av kollektivavtal driver arbetstagarna i en inkomstfälla så att de tvingas bli kunder inom utkomststödet. I praktiken blir det staten som betalar en del av företagets löner. Samtidigt skrotas förtroendet mellan arbetstagarna och arbetsgivarna.

Mer information:
Spårproffsen JHL:s ordförande Teppo Järnstedt 050 5372 412
JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine 040 702 4772

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL:s cirka 200 000 medlemmar jobbar med många slags uppgifter inom finländsk välfärd, omsorg och säkerhet. Branscher där det finns JHL-anslutna yrkespersoner är vård, omsorg, kosthåll, teknik och infrastruktur, trafik, renhållning och underhåll, förvaltning, fostran, bildning, fritid, kultur, säkerhet och räddning – i kommunerna, statssektorn, företagen och församlingarna. JHL är den största personalorganisationen inom kommunsektorn.

Åbo stad och Arkea bryr sig inte om anständiga anställningsvillkor, JHL inleder ny strejk26.11.2019 12:16:33 EETTiedote

Åbo stads koncernsektion vägrar diskutera Arkeas tvist om anställningsvillkor. Enligt sektionen finns ingen anledning att förhandla. JHL tvingas för andra gången ta strid för sina medlemmars anställningsvillkor vid Arkea med en strejk. JHL inleder en tredagarsstrejk onsdagen den 27 november. Utöver arbetstagarna vid Arkea strejkar JHL-medlemmar som arbetar vid Åbo stad och stadens bolag.

Turun kaupunki ja Arkea pyllistävät säädyllisille työehdoille, JHL:n on pakko ryhtyä uuteen lakkoon26.11.2019 12:16:00 EETTiedote

Turun kaupungin konsernijaosto on kieltäytynyt keskustelemasta Arkean työehtokiistasta. Jaoston mielestä neuvotteluperusteita ei ole. JHL on pakotettu toistamiseen lakkoon taistelemaan arkealaisten työehtojen puolesta. Kolmepäiväinen lakko alkaa keskiviikkona 27.11. Arkealaisten lisäksi lakkoon osallistuvat JHL:n jäsenet, jotka ovat töissä Turun kaupungilla ja kaupungin yhtiöissä.