SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Jo yli miljoona asiakasta hyödyntää ilta-alea ja osallistuu hävikkitalkoisiin

S-ryhmän kaupoissa aloitettiin punalaputettujen tuotteiden lisäale iltaisin syyskuussa 2017. Vajaan kahden vuoden aikana jo yli miljoona asiakasta on hyödyntänyt halpaa hintaa päiväykseltään vanhaksi menevissä tuotteissa ja samalla auttanut vähentämään ruokahävikkiä.

Punalaputetun tuotteen valitseminen on pieni ekoteko.

Kaiken kaikkiaan yli 70 miljoonaa tuotetta punalaputetaan vuosittain ja myydään alennettuun hintaan. Noin 900 S-ruokakaupassa on parin vuoden ajan saanut iltaisin 30 prosentin alennuksen päälle ilta-alen eli tuotteen 60 prosentin alennuksella. Ilta-ale alkaa tyypillisesti iltayhdeksältä, mutta esimerkiksi vuorokauden ympäri auki olevissa myymälöissä ale saattaa alkaa klo 22.

-          Punalaputetun tuotteen valitseminen on pieni ekoteko. Ilta-alen aloittamisen jälkeen hävikki väheni useissa myymälöissämme jopa yli 10 prosenttia ja taso on pysynyt siitä saakka. On hienoa, että asiakkaat voivat punalapputuotteita ostamalla auttaa meitä hävikkitalkoissa ja samalla ostaa itselleen edullisesti täysin käyttökelpoista ruokaa, iloitsee suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen S-ryhmän vähittäiskaupasta.

Kala ja liha käyvät kaupaksi punalaputettuna

Ostetuimpia punalapputuotteita ovat erilaiset pakatut liha- ja kalatuotteet, kuten lohifilee tai lehtipihvi. Liha ja kala muodostavat 70 prosenttia aletuotteiden myynnistä. Myös leipää, pullaa ja maitotuotteita tarttuu ostoskoreihin ilta-alessa. Punalaputetut tuotteet kaupassa huomannut kerää usein niitä koriinsa enemmänkin.

Ilta-ale näkyy erityisesti pienissä myymälöissä, kuten Sale ja Alepa. Prismassa punalaputetut tuotteet ehtivät usein mennä kaupaksi jo ennen ilta-alea. Myös laajentuneet aukioloajat ovat vaikuttaneet ruokahävikin pienentymiseen. Hävikin vähentäminen on tärkeää – ruoan tuotannon ja kuljetuksen päästöt ovat syntyneet turhaan, jos ruoka päätyy roskiin.

Kaiken kaikkiaan vain 1,5 prosenttia tuotteista jää myymättä S-ruokakaupoissa. Näistä suurin osa on hedelmiä ja vihanneksia, joita ei lainkaan alelaputeta ja ne pyritään aina lahjoittamaan hyväntekeväisyyteen.

Ilta-alen alkamisajankohdan voi tarkistaa omasta kaupasta. Myymälöissä tiedotetaan ilta-alesta esimerkiksi kuulutuksilla ja julisteilla. Alennuksen saa kassalla.

Mika Lyytikäinen, suunnittelujohtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa, 010 768 1911, mika.lyytikainen@sok.fi

Punalaputetun tuotteen valitseminen on pieni ekoteko.

SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on osuustoiminnallinen yritysryhmä, joka muodostuu 20 alueosuuskaupasta, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnasta (SOK) sekä niiden tytäryhtiöistä. Osuuskauppojen jäsenet eli asiakasomistajat omistavat osuuskaupat, jotka puolestaan omistavat keskusliike SOK:n.

Lue lisää julkaisijalta SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Finlayson lähtee astiabusinekseen – haastaa kilpailijat arkismilla1.7.2019 08:00:00 EESTTiedote

Kaksisataa vuotta kodintekstiilejä suunnitellut ja valmistanut Finlayson tekee uuden aluevaltauksen ja lanseeraa astiasarjan, Mittavan. Astiat on suunniteltu sopimaan mahdollisimman saumattomasti suomalaiseen arkeen: ne toimivat myös mittoina, niissä on vesiurat ja ne sopivat kukkarolle. Uuden astiasarjan taustalla vaikuttavaa ajatusta kutsutaankin arkismiksi. Mittava-astiat tulevat yksinmyyntiin kaikkiin Suomen Prismoihin heinäkuun alusta.

Pienten ruokayrittäjien haasteet esiin – Suomalainen menestysresepti näyttää innovaatioiden matkan kaupan hyllylle28.6.2019 08:00:00 EESTTiedote

Uuden ruokatuotteen matka kaupan hyllylle on usein pitkä ja täynnä haasteita. Isoilla yrityksillä on rahaa tuotekehitykseen ja markkinointiin. Mutta miten samassa kisassa pärjäävät pienet elintarvikeyritykset tai henkilö, jolla on tuoteidea, mutta ei vielä yritystoimintaa lainkaan? Sunnuntaina alkavassa Suomalainen menestysresepti -tv-sarjassa seurataan kuuden pienyrittäjän matkaa, kun he yrittävät rakentaa ideastaan kaupan hyllyllä pärjäävää menestystuotetta.