Jo yli miljoona asiakasta hyödyntää ilta-alea ja osallistuu hävikkitalkoisiin

S-ryhmän kaupoissa aloitettiin punalaputettujen tuotteiden lisäale iltaisin syyskuussa 2017. Vajaan kahden vuoden aikana jo yli miljoona asiakasta on hyödyntänyt halpaa hintaa päiväykseltään vanhaksi menevissä tuotteissa ja samalla auttanut vähentämään ruokahävikkiä.

Punalaputetun tuotteen valitseminen on pieni ekoteko.

Kaiken kaikkiaan yli 70 miljoonaa tuotetta punalaputetaan vuosittain ja myydään alennettuun hintaan. Noin 900 S-ruokakaupassa on parin vuoden ajan saanut iltaisin 30 prosentin alennuksen päälle ilta-alen eli tuotteen 60 prosentin alennuksella. Ilta-ale alkaa tyypillisesti iltayhdeksältä, mutta esimerkiksi vuorokauden ympäri auki olevissa myymälöissä ale saattaa alkaa klo 22.

-          Punalaputetun tuotteen valitseminen on pieni ekoteko. Ilta-alen aloittamisen jälkeen hävikki väheni useissa myymälöissämme jopa yli 10 prosenttia ja taso on pysynyt siitä saakka. On hienoa, että asiakkaat voivat punalapputuotteita ostamalla auttaa meitä hävikkitalkoissa ja samalla ostaa itselleen edullisesti täysin käyttökelpoista ruokaa, iloitsee suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen S-ryhmän vähittäiskaupasta.

Kala ja liha käyvät kaupaksi punalaputettuna

Ostetuimpia punalapputuotteita ovat erilaiset pakatut liha- ja kalatuotteet, kuten lohifilee tai lehtipihvi. Liha ja kala muodostavat 70 prosenttia aletuotteiden myynnistä. Myös leipää, pullaa ja maitotuotteita tarttuu ostoskoreihin ilta-alessa. Punalaputetut tuotteet kaupassa huomannut kerää usein niitä koriinsa enemmänkin.

Ilta-ale näkyy erityisesti pienissä myymälöissä, kuten Sale ja Alepa. Prismassa punalaputetut tuotteet ehtivät usein mennä kaupaksi jo ennen ilta-alea. Myös laajentuneet aukioloajat ovat vaikuttaneet ruokahävikin pienentymiseen. Hävikin vähentäminen on tärkeää – ruoan tuotannon ja kuljetuksen päästöt ovat syntyneet turhaan, jos ruoka päätyy roskiin.

Kaiken kaikkiaan vain 1,5 prosenttia tuotteista jää myymättä S-ruokakaupoissa. Näistä suurin osa on hedelmiä ja vihanneksia, joita ei lainkaan alelaputeta ja ne pyritään aina lahjoittamaan hyväntekeväisyyteen.

Ilta-alen alkamisajankohdan voi tarkistaa omasta kaupasta. Myymälöissä tiedotetaan ilta-alesta esimerkiksi kuulutuksilla ja julisteilla. Alennuksen saa kassalla.

Mika Lyytikäinen, suunnittelujohtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa, 010 768 1911, mika.lyytikainen@sok.fi

Punalaputetun tuotteen valitseminen on pieni ekoteko.

Ranskalaisbistro Frans & Amelien syyslistalla herkutellaan kurpitsakeitolla ja poronpaistilla – Maistelumenu kokoaa syksyn maut yhteen16.9.2019 08:00:00 EESTTiedote

Helsinkiläisen Frans & Amelien ja sen yhdeksän sisarravintolan syysmenu on lämpimien makujen juhlaa. Poronpaistin kanssa nautitaan herkkutattia ja lime-selleripyreetä, kananpojanrinnan kanssa punajuuricouscousia. Uuniomenapannukakku saa vierelleen kardemummasiirappia ja manteli-suklaamousse suolaista kinuskia. Uutena tarjoillaan listan maut yhteen kokoava, ystävän kanssa jaettava maistelumenu.

Peliala valtaa Prismat – ”Suositumpaa kuin jääkiekko”13.9.2019 08:00:00 EESTTiedote

Prisman käyttötavarakaupan syksyn suurin lanseeraus tuo upouudet Gaming-osastot myymälöihin. Yhdessä peliammattilaisten kanssa rakennettu pelikoneiden ja -tarvikkeiden valikoima on laajasti kaikkien saatavilla myymälöissä ja Prisma.fi-verkkokaupassa. Suomen tunnetuimpiin peliorganisaatioihin kuuluvan HAVU Gamingin ja Prisman yhteinen tavoite on kannustaa nuoria ympäri Suomen pelaamaan reilusti ja tyylillä.

Legendaarinen helsinkiläinen yökerho muuntui monipuoliseksi tapahtumatilaksi10.9.2019 08:00:00 EESTTiedote

Helsingin keskustassa sijaitsevassa Original Sokos Hotel Presidentissä avautuu syyskuussa uusi usean sadan hengen tapahtumatila Pressa Forum. Forum rakentui talossa vuodesta 1980 toimineen legendaarisen yökerhon tilalle. Yhdessä viereisen auditorion kanssa Pressa Forum tarjoaa nyt modernin ja monipuolisen näyttämön niin kokouksiin, seminaareihin, näyttelyihin, pikkujouluihin kuin juhlaillallisiin.

S-ryhmältä ensimmäisenä palvelu, joka kertoo ruokaostosten todellisen kotimaisuuden4.9.2019 07:00:00 EESTTiedote

Suomalaiset voivat seurata ensimmäistä kertaa yhdessä palvelussa ostamiensa ruokatuotteiden raaka-aineiden ja valmistuksen kotimaisuutta. S-ryhmän Omat ostot -palvelussa lokakuussa aukeava kotimaisuuslaskuri erottelee toisistaan raaka-aineiltaan ja valmistukseltaan kotimaiset tuotteet sekä Suomessa valmistetut tuotteet. Jatkossa kotimaisuudesta kertova Hyvää Suomesta -merkki löytyy myös kaikkien S-ruokakauppojen hyllynreunaetiketeistä.