SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Jo yli miljoona asiakasta hyödyntää ilta-alea ja osallistuu hävikkitalkoisiin

Jaa
S-ryhmän kaupoissa aloitettiin punalaputettujen tuotteiden lisäale iltaisin syyskuussa 2017. Vajaan kahden vuoden aikana jo yli miljoona asiakasta on hyödyntänyt halpaa hintaa päiväykseltään vanhaksi menevissä tuotteissa ja samalla auttanut vähentämään ruokahävikkiä.
Punalaputetun tuotteen valitseminen on pieni ekoteko.
Punalaputetun tuotteen valitseminen on pieni ekoteko.

Kaiken kaikkiaan yli 70 miljoonaa tuotetta punalaputetaan vuosittain ja myydään alennettuun hintaan. Noin 900 S-ruokakaupassa on parin vuoden ajan saanut iltaisin 30 prosentin alennuksen päälle ilta-alen eli tuotteen 60 prosentin alennuksella. Ilta-ale alkaa tyypillisesti iltayhdeksältä, mutta esimerkiksi vuorokauden ympäri auki olevissa myymälöissä ale saattaa alkaa klo 22.

-          Punalaputetun tuotteen valitseminen on pieni ekoteko. Ilta-alen aloittamisen jälkeen hävikki väheni useissa myymälöissämme jopa yli 10 prosenttia ja taso on pysynyt siitä saakka. On hienoa, että asiakkaat voivat punalapputuotteita ostamalla auttaa meitä hävikkitalkoissa ja samalla ostaa itselleen edullisesti täysin käyttökelpoista ruokaa, iloitsee suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen S-ryhmän vähittäiskaupasta.

Kala ja liha käyvät kaupaksi punalaputettuna

Ostetuimpia punalapputuotteita ovat erilaiset pakatut liha- ja kalatuotteet, kuten lohifilee tai lehtipihvi. Liha ja kala muodostavat 70 prosenttia aletuotteiden myynnistä. Myös leipää, pullaa ja maitotuotteita tarttuu ostoskoreihin ilta-alessa. Punalaputetut tuotteet kaupassa huomannut kerää usein niitä koriinsa enemmänkin.

Ilta-ale näkyy erityisesti pienissä myymälöissä, kuten Sale ja Alepa. Prismassa punalaputetut tuotteet ehtivät usein mennä kaupaksi jo ennen ilta-alea. Myös laajentuneet aukioloajat ovat vaikuttaneet ruokahävikin pienentymiseen. Hävikin vähentäminen on tärkeää – ruoan tuotannon ja kuljetuksen päästöt ovat syntyneet turhaan, jos ruoka päätyy roskiin.

Kaiken kaikkiaan vain 1,5 prosenttia tuotteista jää myymättä S-ruokakaupoissa. Näistä suurin osa on hedelmiä ja vihanneksia, joita ei lainkaan alelaputeta ja ne pyritään aina lahjoittamaan hyväntekeväisyyteen.

Ilta-alen alkamisajankohdan voi tarkistaa omasta kaupasta. Myymälöissä tiedotetaan ilta-alesta esimerkiksi kuulutuksilla ja julisteilla. Alennuksen saa kassalla.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Mika Lyytikäinen, suunnittelujohtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa, 010 768 1911, mika.lyytikainen@sok.fi

Kuvat

Punalaputetun tuotteen valitseminen on pieni ekoteko.
Punalaputetun tuotteen valitseminen on pieni ekoteko.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote

Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.

S-ryhmän ruokakaupoissa kiinnitetään huomiota muovikassien kulutukseen: kestokassin hinta alas, muovikassin hinta ylös5.5.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän ruokakaupoissa tehdään toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Tästä päivästä alkaen kaikissa marketkaupan ketjuissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) tarkistetaan eri kassivaihtoehtojen hintoja ja esillepanoja niin, että muovikassien hintaa nostetaan, kestokassin hintaa lasketaan ja paperikassi säilyy kassalta jo löytyneistä kassivaihtoehdoista edullisimpana. Kassoille sijoitetaan tarjolle myös edullisia ja muovimäärältään ohuempia jätekassirullia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye