Johtajat ovat nyt kovilla - poikkeustilanteessa johtamistaidot ja henkilöstön hyvinvointi ratkaisevat yrityksen menestyksen

Vaikeiden asioiden johtaminen onnistuu parhaiten läheltä, nyt siihen ei ole ollut mahdollisuutta. Etätyöskentely on vaikeuttanut vuorovaikutuksen ylläpitämistä sekä työntekijöiden hyvinvoinnin seuraamista. Johtajien taloudelliset paineet ovat kovat ja henkilökohtainen kuormitus on lisääntynyt.

Danske Bankin yrityspankin johtaja Matti Vainionpää peilaa koronapandemiaa viime vuosikymmenten talouskriiseihin.

”Talouskriiseillä on aina omat lainalaisuutensa. Nyt kaikki on epävarmaa eikä kukaan voi ennustaa mitä seuraavaksi tapahtuu. Eivät yritysjohtajat ole aiemmin joutuneet pohtimaan näin laaja-alaisesti henkilöstön terveyteen liittyviä asioita”, Vainionpää sanoo.

Danske Bank ja Lääkärikeskus Aava uskovat suomalaisten yritysten selviytymiskyvyn olevan avainasemassa yhteiskunnan jälleenrakennuksessa.

”Näemme omissa asiakaskontakteissamme, että yritykset ja yritysjohtajat ovat kiperässä tilanteessa eikä tilanne tule muuttumaan lähiaikoina. Me haluamme nyt tukea yrityksiä auttamaan Suomea uuteen nousuun. Valmennamme veloituksetta kahtasataa suomalaista yritysjohtajaa jaksamaan paremmin ja tekemään parempia päätöksiä sekä yrityksen talouden että henkilöstön hyvinvoinnin tukemiseksi”, jatkaa Vainionpää.

Aavan työterveyshuollon ylilääkäri Timo Vänttisen mukaan johtamisen rooli korostuu poikkeustilanteessa, jossa esimiesten on kohdattava mullistukset sekä itse että henkilöstön reaktioiden kautta.

”Hyvinvoinnin strateginen johtaminen on yksi yrityksen tärkeimmistä menestystekijöistä. Johtamisen rakenteet luodaan arjessa ja niiden toimivuus testataan kuormitustilanteissa. Työntekijöiden hyvinvoinnilla on erityisen suuri merkitys poikkeustilanteessa yrityksen tuloksen kannalta”, sanoo Vänttinen.

Aavan hyvinvointiyksikkö Virta on tarjonnut yritysjohtajille intensiivistä valmennusta vuodesta 2018 lähtien. Koronakriisin aikana kyky johtaa jaksamistaan sekä keinot tehdä oikeita valintoja omassa arjessa ja työpaikalla korostuvat entisestään.

”Valmennuksemme tavoitteena on tarjota konkreettisia keinoja sovellettavaksi organisaation johtamiseen poikkeuksellisessa tilanteessa. Valmennuksessa käsitellään muuttunutta työkuormaa, jaksamista ja työhön sitoutumista niin kognitiivisen kuin fysiologisen hyvinvoinnin näkökulmasta”, sanoo Aava Virta hyvinvointiliiketoiminnan johtaja ja päävalmentaja Petteri Kilpinen.

Tietoa valmennuksista:

Danske Bank ja Aava järjestävät sarjan ryhmävalmennustilaisuuksia, jotka tarjotaan kahdellesadalle yrityspäättäjälle. Valmennusten sisältö koostuu työssä jaksamisen, energisyyden ylläpitämisen ja taloudellisen mielenrauhan opeista. Valmennuksissa on huomioitu kiireisten johtajien ja asiantuntijoiden työn eritysvaatimukset ja sisältö perustuu tutkittuun tietoon ja tieteellisiin referensseihin. Valmennukset järjestetään syksyn 2020 aikana osallistujien turvallisuus ja hyvinvointi huomioiden ja niihin kutsutaan Danske Bankin ja Aavan yritysasiakkaiden avainhenkilöitä.

Matti Vainionpää, yrityspankin johtaja, Danske Bank, p. 050 423 2715