Jokainen ikäihminen ansaitsee yksilöllisen ja ainutlaatuisen kotihoidon

Kotihoitoon tarvitaan lisää yksilöllisyyttä ja voimavaroja. Ikäihmisten hoito ei saa jäädä pelkästään omaisten harteille. Sairaan ihmisen on päästävä nopeasti tarvettaan vastaavien asumispalveluiden hoivaan.
Yksin hoitajamitoitus ei riitä laadukkaaseen hoitoon. Kansallinen senioriliitto kannattaa hoitoisuusmittaria. Sen avulla voitaisiin määritellä ikäihmisen yksilöllisen hoidon tarve myös kotona asuville yhtenäisellä tavalla koko maassa. Kuvituskuva.

Ikäihmisten palvelut ovat kriisissä. Kansallinen senioriliitto vaatii, että erityisesti kotihoidon palveluiden ja henkilöstön riittävyyden takaamiseen on löydettävä uusia ratkaisuja.

Kotihoidon piirissä on entistä enemmän ja yhä heikkokuntoisempia ikäihmisiä. Hoitajilla on oltava aikaa kohdata seniorit ihmisarvoisesti. Lyhyet pikavisiitit kodeissa eivät aina riitä.

Yhä useammat omaiset hoitavat itse ikäihmisiään. Heidän taakkansa on muodostunut liian suureksi.

Kotihoidossa on hyvä hyödyntää edelleen lisää digitaalisen etähoivan mahdollisuuksia. Mahdollisuus saada hoitajaan nopea yhteys luo tunnetta turvasta.

Myös etähoivaratkaisut vaativat paljon uutta henkilökuntaa. Lähivuosina on koulutettava lisää kymmeniä tuhansia sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia, sillä yhä useammat eläköityvät alalta. Työ kotihoidossa on saatava nykyistä vetovoimaisemmaksi, jotta nuoret tekijät tulisivat alalle pysyäkseen.

Kuntien on huolehdittava yksilöllisten kotihoitopalveluiden takaamisesta. Apuna voisivat jatkossa toimia enenevissä määrin myös yksityiset yritykset. Siten kotona asuvilla senioreilla olisi nykyistä enemmän valinnanvaraa.

Merkittävä osa vanhuspalvelujen asiakkaista on muistisairaita. Joka toinen muistisairas sinnittelee kotonaan omaishoidon ja kotihoidon tukemana. Rakkaassa kodissa asumista on tuettava vain niin pitkään kuin se on seniorille turvallista.

Anneli Taina, puheenjohtaja, puhelin 0400 852 626

Kansallinen senioriliitto ja Kalastajan Kanava järjestävät Seniorit kalaan -päivän Vene-messuilla9.2.2023 09:51:05 EET | Tiedote

Suomen senioreista neljäsosa kalastaa, kalastus ylläpitää toimintakykyä. Kalastus on yksi suomalaisten suosituimmista harrastuksista. Luonnonvarakeskuksen mukaan 24 % yli 65-vuotiaista kalastaa, miehistä lähes 40 % ja naisista 13 %. Luonnossa liikkumisella ja kalastuksella on todettu olevan merkittäviä hyvinvointivaikutuksia ikään katsomatta. Senioreilla liikuntakyvyn ylläpito on varsin tärkeää arjen toimintakyvyn säilyttämisessä. Kansallinen senioriliitto ja verkkomedia Kalastajan Kanava kannustavat ikäihmisiä kalaan ja toteuttavat Seniorit kalaan -päivän Venemessuilla Helsingin messukeskuksessa torstaina 16.2.2023.