Tilastokeskus

Joukkoviestintämarkkinat supistuivat 3 prosenttia koronavuonna 2020

Jaa

Joukkoviestintämarkkinoiden arvo supistui 3,1 prosenttia ja oli 3,8 miljardia euroa vuonna 2020. Televisiotoiminta, sisältäen tilausvideopalvelut, ja äänitemyynti kasvoivat kuitenkin hieman ja internetmainonta jopa 15 prosenttia.

Vaikka joukkoviestintämarkkina kokonaisuudessaan kärsi koronakriisistä pelättyä vähemmän, mainostuloista ja ihmisten liikkumisesta erityisen riippuvaiset mediat kuten kaupallinen radio ja ilmaisjakelulehdet menettivät tulojaan selvästi: ilmaislehtimarkkina supistui 25 prosenttia ja radiomarkkina 20 prosenttia. Näitäkin jyrkemmin laski elokuvateatterimarkkina, 55 prosenttia. Elokuvateattereihin kokoontumisrajoitukset vaikuttivat suoraan suuren osan vuodesta. 

Kustannustoiminta, eli sanoma-, kaupunki- ja aikakauslehdet sekä kirjat, väheni yhteensä 8 prosenttia. Tämän seurauksena sähköisen viestinnän arvo (ml. televisio, radio ja internetmainonta) ylitti Tilastokeskuksen laskelmassa ensi kertaa kustannusalan arvon. 

”Kustannustoiminnan laskutrendi on sinällään jatkunut jo pitkään. Samoin se kehitys, että sähköinen viestintä, eritoten internetmainonta, valtaa alaa. Viimeisten kymmenen vuoden aikana kustannusalan arvo on pienentynyt 31 prosenttia ja sähköisen viestinnän arvo taas kasvanut 57 prosenttia”, Tilastokeskuksen yliaktuaari Kaisa Saarenmaa taustoittaa. 

Tilastokeskuksen joukkoviestintätilaston arvion mukaan tilausvideopalveluiden eli vodien, kuten esimerkiksi Netflix, Disney+, HBO Nordic ja Viaplay, osuus koko Suomen televisiomarkkinan arvosta oli viime vuonna noin 20 prosenttia. Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimuksen perusteella maksullisten tilausvideopalveluiden katselu yleistyi 16–89-vuotiailla vuonna 2020, mutta vähemmän kuin maksuttomien kotimaisten nettitelevisioyhtiöiden seuraaminen. Maksuton nettitelevisio löysi uusia katsojia erityisesti vanhemmasta väestä. Markkinatutkimuslaitos Kantar TNS:n ja Finnpanelin tietojen perusteella television ja nettipalveluiden katseluun käytetty aika lisääntyi kaikkiaan vuonna 2020. 

“Televisiomarkkina on kasvanut viime vuosina tilausvideopalveluiden siivittämänä. Vuonna 2020 tilausvideomarkkinan arvo oli karkeasti arvioiden runsaat 260 miljoonaa euroa. Tällä volyymilla se ylitti televisiomainonnan arvon, joka oli 237 miljoonaa euroa. Netflix oli vuonna 2020 tilausvideopalvelumarkkinan ylivoimainen johtaja kotitalouksien VOD-tilausten määrällä mitattuna”, Saarenmaa sanoo.  

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kaisa Saarenmaa, yliaktuaari
p. 029 551 3517
kaisa.saarenmaa@tilastokeskus.fi

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Tilastokeskus
Tilastokeskus
Työpajankatu 13
00580 HELSINKI

Vaihde 029 551 1000https://www.tilastokeskus.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Tilastokeskus

Mobiiliteknologia mullisti lasten ja nuorten ajanvieton – television katselu vähentynyt, somen käytöstä tullut jatkuvaa16.12.2021 11:20:41 EET | Tiedote

Nuoret viettävät valtaosan vapaa-ajastaan sosiaalisessa mediassa, internet on luonut uusia lukemisen tapoja ja teknologia muuttanut musiikin kuuntelua ja jopa musiikkimieltymyksiä. Tänään ilmestynyt Mitä kuuluu vapaa-aikaan? Tutkimus, tieto ja tulkinnat -kirja kertoo vapaa-ajassa tapahtuneesta muutoksesta. Uusi teknologia on tavoittanut suomalaislapset ja -nuoret: älypuhelin on lähes kaikilla 10–19-vuotiailla. Netissä nuorten aika kuluu erityisesti videoiden ja musiikin kuuntelun parissa. Verkkomedian ja eritoten sosiaalisen median parissa kuluu nuorilla oikeastaan lähes kaikki vapaa-aika. Tilastokeskuksen Vapaa-aikatutkimuksen mukaan televisio-ohjelmien katselu on lapsilla ja nuorilla vähentynyt aiemmista vuosikymmenistä, vaikka katseluun on laskettu myös nettitelevisio ja 2010-luvulla yleistyneet tilausvideopalvelut. Valtaosa lapsista ja nuorista ei katsele televisio-ohjelmia päivittäin. Television sijasta erityisesti poikien mielenkiinto on suuntautunut digipelaamiseen. Sosiaalinen

Koronavirustautiin kuoli 558 vuonna 2020, itsemurhien ja alkoholikuolemien määrät ennallaan10.12.2021 08:02:30 EET | Tiedote

Covid-19-virusinfektioon eli koronavirustautiin kuoli yhteensä 558 henkilöä vuonna 2020. Näin ollen joka sadas Suomessa tapahtunut kuolema oli koronavirustaudin aiheuttama. Kaikkiaan vuonna 2020 Suomessa kuoli 55 500 henkeä, mikä on noin 1 500 enemmän kuin edellisvuonna. Väestömäärään ja ikärakenteeseen suhteutettu kokonaiskuolleisuus ei kuitenkaan kasvanut edellisvuodesta, vaan pysyi lähes ennallaan sekä miehillä että naisilla, selviää kuolemansyyt-tilaston lopullisista tiedoista. Koronavirustautiin kuolleet olivat enimmäkseen ikääntyneitä: mediaanikeski-ikä oli 84 vuotta. Alle 65-vuotiaita tautiin kuoli 42, mikä on alle kahdeksan prosenttia kaikista koronavirustautiin kuolleista. Koronavirustautiin kuolleissa oli lähes yhtä paljon miehiä ja naisia, mutta nuoremmissa ikäryhmissä miesten osuus oli naisia huomattavasti suurempi. Kaikki alle 55-vuotiaana kuolleet olivat miehiä, ja lähes yhdeksän kymmenestä alle 65-vuotiaana kuolleestakin oli mies. “Ensimmäiset koronavirustaudin aiheuttam

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme