Joulun taikaa Islannissa

Koe tänä vuonna tulen ja jään maan, Islannin, joulua Icelandairin kanssa.

Monet Islannin joulunviettoperinteet ovat tuttuja suomalaisille matkailijoille, kuten olohuoneet koristavat joulukuuset, suuret perhejuhlat, jouluvalot ja joululaulujen laulaminen.

Islannin joulussa on kuitenkin joitakin seikkoja, jotka erottavat sen muista ja antavat tapahtumalle oman ainutlaatuisen viehätyksensä sekä tunnelmansa. Islannin joulun valot, musiikki ja kansanperinne tekevät siitä ainutlaatuisen!

Tässä neljä islantilaista jouluperinnettä:

1. 13 joulupoikaa

Islantilaislapset voivat odottaa 13 eri joulupukin vierailua osana yhtä Islannin ainutlaatuisimmista perinteistä.

Nämä ilkikuriset joulupojat (Yule Lad) vierailevat kodissa jokaisena joulua edeltävänä 13 yönä. Lapset asettavat kengän ikkunalaudalle, ja jos he ovat olleet kilttejä, Yule Lad jättää karkkia ja leluja. Jos lapsi on ollut paha, hän saa kengän täynnä mätäneviä perunoita.

2. Radioterveiset

Ennen vanhaan jouluterveisten lähettäminen yhdestä Islannin kylästä toiseen kesti kauan. Islantilaiset saivat käyttöönsä yhteisen viestintävälineen, kun kansallinen radio RUV perustettiin vuonna 1930. Pian joulutervehdyksiä luettiin myös radioaaltojen välityksellä.

Alun perin kaukana kotoa oleville sukulaisille tarkoitetun joulutervehdyksen lähettämisestä ja vastaanottamisesta radiosta luettuna tuli pian kulttuuriperinne.

Vielä tänäkin päivänä lähes koko radio-ohjelma 23. joulukuuta koostuu joulutervehdyksistä, ja monet islantilaiset virittäytyvät kuuntelemaan juhlapuhetta.

3. Jouluruokaperinteet Islannissa

Islantilaiset nauttivat joulua edeltävinä viikkoina erilaisia kausiruokia ja -juomia.

Perheet leipovat usein erilaisia pipareita ja nauttivat kansallista joulun suosikkijuomaa Malt og appelsínia. Tämä on sekoitus paikallisesti valmistettua Maltextraktia, makeaa mallasjuomaa, ja Appelsínia, appelsiinin makuista virvoitusjuomaa.

On myös joitakin erityisiä kokoontumisia, joista monet nauttivat. Tärkeimpiä niistä ovat islantilaisen laufabrauðin eli ns. lehtileivän valmistaminen ja Þorláksmessa-juhlissa nautittavan kalan nimeltä skate herkuttelu.

4. Reykjavik jouluna

Islannissa vierailevien kannattaa nauttia valon juhlinnasta. Jouluvalot koristavat kaupungin keskustassa sijaitsevaa Tjörninin järveä ja suuri joulukissa sijaitsee Austurstræt ja Lækjargata -katujen yhtymäkohdassa Reykjavikin keskustassa. Jouluvaloja kaupungissa riittää varmasti ihailtavaksi.

Austurstrætin alussa sijaitsee Ingólfstorgin aukio, josta löytyy tilapäinen ulkoluistelurata ja joulumarkkinat. Vaikka se on kooltaan vaatimattomampi kuin klassiset saksalaiset joulumarkkinat, niin torin vilkkaus antaa Reykjavikin kaupungille festivaalitunnelman.

Islannnin joulunviettoon matkustat helposti Helsingistä Icelandairin siivillä. Jos lennät Atlantin yli tänä talvena, niin mikset ottaisi lomastasi kaiken irti ja tekisit välilaskun Islannissa ennen kuin jatkat matkaa johonkin Icelandairin monista verkoston kohteista. Lue lisää Icelandairin uskomattomasta stopover-vaihtoehdosta Icelandairin nettisivuilta (www.icelandair.fi) ja siitä, miten saat kaiken irti stopover-kokemuksestasi valmiiden matkasuunnitelmien avulla.

Kaikilta Icelandairin työntekijöiltä gleðileg jól og farsælt komandi ár (Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta)!