Juhannuksen suuri makkaravertailu

Kilohintojen vertailu makkarahyllyllä kannattaa, etenkin jos makkaraa kuluu juhannuksena runsaammin. Kuluttajaliiton kesäisessä makkaravertailussa oli mukana 123 grillimakkaraa. Kauppojen väliset hintaerot ovat hyvin maltillisia, mutta makkaran kilohinta kannattaa kuitenkin tutkia tarkasti. Vertailun perusteella erot eri tuotteiden välillä ovat jopa seitsenkertaiset.

Ei ole juhannusta ilman kuumenevaa grilliä. Makkara pitää yhä pintansa suosittuna tarjottavana. Sitä toimitetaan kauppoihin juhannusviikolla 1,6 miljoonaa kiloa. Se tarkoittaa huimaa 19 miljoonaa yksittäistä makkaraa. Mutta mitä makkaraa grilliin kannattaa ostaa ja mistä, jos haluaa pitää juhannuksen kauppalaskun kurissa?

Kilohinnoissa ja rasvaprosenteissa suuria eroja

Hintatietoinen grillaaja miettii, mitä ostoskoriinsa valitsee. Vertailun perusteella grillimakkaran kilohinta voi olla mitä tahansa runsaan 2,5 euron ja lähes 20 euron välillä. Kilohinnoissa erot ovat jopa seitsenkertaisia.

Vertailun kalleimman makkaran titteli lankeaa Helsingin Makkaratehtaan Iberico Butifarra -grillimakkaralle (300 g). Sen kilohinta oli ostopaikasta riippuen 19,83‒19,97 euroa. Myös Lecker minibratwurstin (250 g) kilohinta on korkea, 19 euroa.

Vaikka makkaran hinnassa haluaisikin pihistellä, se ei tarkoita, etteikö kaupan hyllyssä olisi vaihtoehtoja. Vertailussa löytyi kolme tuotetta, jotka voi saada 2,73 euron kilohinnalla. Sekä Prisma että K-Supermarket myivät tähän hintaan HK Poprilli -grillimakkaraa (400 g), K-Citymarket Atria Atrilli -grillimakkaraa (400 g) ja Lidl Dulano -grillimakkaraa (400 g).

Vertailun perusteella grillimakkaran kilohinta on keskimäärin noin 9,35 euroa.

Hinnan lisäksi kuluttajaa voi kiinnostaa myös makkaran rasvapitoisuus. Myös tässä erot ovat merkittäviä, enimmillään kolminkertaisia. Vertailun tuhdeimmassa makkarassa eli Lidlin Grillimaisteri minibratwurst chilissä (250 g) on rasvaa 32 prosenttia, kun Atrian Hiillos kevyt -grillimakkarasta (400 g) sitä löytyy vain 9,5 prosenttia.

Hinta ei kerro koko totuutta

"Makkaroiden laatu vaihtelee tuotteesta ja valmistajasta toiseen", Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell muistuttaa. Hintaan vaikuttavat muun muassa tuotteen lihapitoisuus sekä se, minkä eläimen lihasta ja mistä ruhonosasta makkara on valmistettu.

Kauppaketjujen valikoimat vaihtelevat myös suuresti. "Makkaran ystävän kannattaakin valita juhannusostosten paikka myös valikoiman perusteella, jotta varmasti saa itselle mieluisan grillattavan keskikesän juhlaan", Beurling-Pomoell toteaa.

Myymälöiden väliset hintaerot pieniä

Kauppojen väliset hintaerot olivat makkaroiden kohdalla pieniä. Yksittäisten makkarapakettien hinnat vaihtelevat kauppojen välillä keskimäärin vajaat 40 senttiä. Yhdeksän tuotteen kohdalla hintaeroa ei ollut lainkaan. Kahdeksan tuotteen kohdalla hintaero oli kauppojen välillä alle 10 senttiä per paketti.

"Valikoimien erilaisuudesta johtuen ei voi vetää vahvoja johtopäätöksiä siitä, mistä kauppaketjusta löytyvät kaikkein edullisimmat makkarat", sanoo Juha Beurling-Pomoell.

"Otos vahvistaa kuitenkin oletusta, jonka mukaan pikkukaupat eivät voi kilpailla hinnoilla isojen markettien kanssa", Beurling-Pomoell jatkaa. Vertailun halvimmista hinnoista yksikään ei löytynyt Alepasta tai K-Marketista.

Vertailun suurin euromääräinen hintaero löytyi Kivikylän Huiluntuhti -grillimakkarasta (400 g). Paketillisen sai vertailun K-Citymarketista 2,19 eurolla, kun Alepassa se maksoi 3,69 euroa. Ero on 1,50 euroa.

HK Maakarit Katalonian Carlos -paketin (260 g) hinnassa voi vertailun perusteella myös säästää lähes euron. S-Marketissa se maksoi 3,49 euroa, kun K-Marketissa hinta oli 4,39 euroa eli noin 25 prosenttia enemmän.

Lue lisää, mikä valmistaja oli edullisin ja miten kauppaketjujen omien merkkien tuotteet, eli niin kutsutut private label -tuotteet sijoittuivat vertailussa, sekä tutustu vertailun taulukkoon:

Näin vertailimme

Kuluttajaliitto vertasi grillimakkaroiden hintoja. Vertailussa on mukana 123 makkaratuotetta 7 eri myymäläketjusta.

Tiedot kerättiin 9.‒14.6.2021 Helsingissä Malmin Prismasta ja S-Marketista, Malmin Novan Alepasta ja K-Citymarketista, Viikin K-Supermarketista, Pukinmäen K-Marketista ja Malmin Lidlistä. S- ja K-kauppojen hinnat tarkistettiin verkosta, Lidlin myymälästä. Tarjoushintoja ei otettu vertailussa huomioon.

Vertailuun otettiin mukaan kaikki kyseisistä kaupoista löytyneet grillimakkaratuotteet, mutta ei esimerkiksi ryynimakkaroita, mustiamakkaroita eikä kasvispohjaisia makkaratuotteita.

Epäilyt pesuaineiden kaksoislaadusta tyrmättiin pohjoismaisessa tutkimuksessa23.9.2021 12:21:12 EEST | Tiedote

Kuluttajajärjestöjen toteuttama tutkimus osoitti, että kuluttajilla ei ole aihetta huoleen puhdistustuotteiden kaksoislaadusta pohjoismaissa. Tutkimus paljasti kuitenkin puutteita luvatussa puhdistustehossa, puutteellisia pakkausmerkintöjä, sekä viitteitä haitallisista kemikaaleista. Hankkeessa tutkittiin yhteensä 166 kotitalouksien käyttöön tarkoitettua kodin puhdistusainetta.

Luonnonvarakeskuksen ja Valintamuotoilijoiden selvitys: katse tulevaisuuteen – ruokahävikkiä synnyttävät rutiinit uusiksi innovaatioilla16.9.2021 06:00:00 EEST | Tiedote

Kuluttajaliiton, Luonnonvarakeskuksen ja Valintamuotoilijoiden yhteistiedote: Luonnonvarakeskuksen ja Valintamuotoilijoiden toteuttamassa ruokahävikkiselvityksessä kartoitetaan kuluttajakäyttäytymisen muutoksen esteitä ja ajureita. Hallitus on asettanut tavoitteeksi ruokahävikin puolittamisen vuoteen 2030 mennessä. Suurimmat paineet kohdistuvat kuluttajiin, sillä hävikkiä syntyy kotitalouksissa eniten, vuosittain noin 107–137 miljoonaa kiloa. Tuore selvitys osoittaa, että tiedämme enemmän syistä kuin vaikuttavista keinoista kotitalouksien hävikin ratkaisemiseksi.

Problem i telefonförsäljning riskerar att förbli utan förbättringar2.9.2021 09:43:17 EEST | Tiedote

Telefonförsäljning som upplevs störande av konsumenter riskerar att förbli utan reformer, ifall betänkandet av justitieministeriets arbetsgrupp går vidare utan förändringar. Konsumentförbundet varnar om att betänkandet inte innehåller primära åtgärder till att begränsa telefonförsäljning på något sätt. ”Det går emot konsumenternas intressen att inte skärpa regleringen av telefonförsäljning, eftersom majoriteten av konsumenterna upplever telefonförsäljning störande för deras privatliv”, betonar Konsumentförbundets generalsekreterare Juha Beurling-Pomoell.

Puhelinmyynnin ongelmat uhkaavat jäädä vaille parannuksia2.9.2021 09:33:49 EEST | Tiedote

Kuluttajia häiritsevä puhelinmyynti uhkaa jäädä kokonaan vaille uudistuksia, mikäli oikeusministeriön työryhmän mietintö etenee ilman muutoksia. Kuluttajaliitto varoittaa, että mietintö ei sisällä ensisijaisia toimenpiteitä rajoittaa puhelinmyyntiä millään tavalla. "On kuluttajien etujen vastaista olla kiristämättä puhelinmyynnin sääntelyä, sillä valtaosa kuluttajista kokee puhelinmyynnin yksityisyyttään häiritsevänä", painottaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell.