Julia Thurénin Kaikki kuluttamisesta on Tietokirjallisuuden Finlandia-palkinnon ehdokkaana

Palkitun toimittajan Julia Thurénin Kaikki kuluttamisesta – Näin aloin käyttää rahojani paremmin on yleissivistävä ja käytännönläheinen tietokirja, joka kertoo konkreettisin vinkein, miten turhan kuluttamisen voisi lopettaa ja mihin omat rahat on järkevintä käyttää. Thurén avaa kirjassaan, miten hän on onnistunut muuttamaan omia kulutustapojaan, ja samalla auttaa ymmärtämään muun muassa kuluttamisen juuria, kapitalismia, kiertotaloutta ja vastuullista sijoittamista.

Palkintolautakunta perustelee ehdokkuutta seuraavasti: ”Teos täyttää tietokirjallisuuden tärkeää demokratisointitehtävää pohtimalla kulutusyhteiskuntamme rakenteita ja lainalaisuuksia tavalla, joka auttaa ymmärtämään niitä syyllistämättä arkielämän tasolla ja joka avautuu jouhevasti eritaustaisille lukijoille.”

Tietokirjallisuuden Finlandian voittaja valitaan 1.12. Palkinto on suuruudeltaan 30 000 euroa. Palkinnon jakaa Suomen Kirjasäätiö.

Julia Thurén (VTM) on toimittaja, somevaikuttaja ja tietokirjailija, jonka uutuus Kaikki kuluttamisesta on jatkoa suositulle Kaikki rahasta -kirjalle. Thurén pitää Yle Areenassa Melkein kaikki rahasta -podcastia, kirjoittaa Juliaihminen-blogia ja suorastaan rakastaa rahasta ja tasa-arvosta puhumista. Thurénin #minäpuhunrahasta-postaussarja on innostanut naisia ja miehiä säästämään, sijoittamaan – ja ymmärtämään, mitä etuoikeutettu asema tarkoittaa.

Julia Thurén: Kaikki kuluttamisesta – Näin aloin käyttää rahojani paremmin
myös äänikirjana, lukija Heljä Heikkinen

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
Pauliina Pietilä, tuottaja, p. 040 779 2942, pauliina.pietila@gummerus.fi

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Diorin salaisuus on hurmaava romaani muotiluomuksista ja aikansa ahtaita rooleja rikkoneista naislentäjistä19.10.2021 08:12:00 EEST | Tiedote

Australialainen bestseller-kirjailija Natasha Lester kirjoittaa kansainvälisissä menestysromaaneissaan urheista naisista, jotka uhmaavat aikansa ahdasta naiskuvaa. Diorin salaisuus (Gummerus) on unohtumaton tarina toisen maailmansodan aikana vastarintaliikkeeseen kuuluneista naisista, ikuisesta rakkaudesta, sanoin kuvaamattomasta petoksesta ja mittaamattoman arvokkaasta muotileninkien kokoelmasta. Fiktiivisen tarinan taustalla on historiallisia tapahtumia ja henkilöitä: muotisuunnittelija Christian Dior ja hänen sisarensa, keskitysleiriltä selviytynyt vastarintataistelija Catherine Dior sekä joukko naislentäjien pioneereja.

Miten kylmyys vaikuttaa hyvinvointiimme? Kylmä kutsuu on rakkauskirje kylmille vesille ja talvelle14.10.2021 10:35:44 EEST | Tiedote

Toimittaja-tietokirjailija Tiina Torpan Kylmä kutsuu – Hyvinvointia talvesta (Gummerus) kertoo kylmävesiuinnin, hiihdon ja muiden talvilajien sekä viileyden vaikutuksesta ihmisen hyvinvointiin. Samalla kirja ylistää Suomen ilmastoa ja luontoa. Suomi on Torpan mukaan maailman paras kylmävesiuinnin ja talvilajilajien maa, mutta mitä voimme tehdä, jotta nykyisenkaltainen talvi säilyy? Kirja ilmestyy 18.10.