Julkaisu yliopistoista: kriittistä ajattelua opetettava koko kansalle, sivistystä tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan

Sivistyksen merkitys korostuu 2020-luvun murroksellisessa ajassa. Yliopistojen vahvin tapa vaikuttaa yhteiskunnassa on tarjota reitti maailman parhaaseen tietoon.

– Digitaalinen tiedonvälitys on tehnyt informaatiosta helposti saavutettavaa ja muuttanut tieteellisen asiantuntijuuden erityisasemaa. Tutkintojen merkitys on muuttunut, ja reitit työmarkkinoille moninaistuneet. Esimerkiksi tämän takia yliopistojen roolia tulee päivittää seuraavalle vuosikymmenelle tultaessa, sanoo vanhempi asiantuntija Iina Koskinen ajatushautomo Demos Helsingistä.

Demos Helsingin kirjoittamaan keskustelupaperiin haastateltiin kaikkiaan 23 ihmistä: yliopistojen johtoa, työntekijöitä, sekä Suomen ulkopuolella vaikuttavia tutkijoita. Lisäksi haastateltiin ihmisiä politiikasta, koulumaailmasta, mediasta, julkishallinnosta ja etujärjestöistä.

Paperin keskeisenä johtopäätöksenä on, että tutkitun tiedon, sivistyksen ja kriittisen ajattelun tarve tulee kasvamaaan. Tieteellisen maailmankuvan levittäminen koko kansalle on paperin mukaan yliopistojen “uusi lähetyskäsky”.

– Totuudesta ja tiedon luotettavuudesta käydään jatkuvaa kamppailua. Yliopistot eivät pärjää internetille tuotettavan datan määrässä. Sen sijaan niillä voi olla aktiivinen asema tieteellisen tiedon ja maailmankuvan levittäjinä. Näin voidaan ehkäistä myös yhteiskunnallisen keskustelun polarisoitumista, huomauttaa Koskinen.

–  Yliopistojen vahvin tapa vaikuttaa yhteiskunnassa on tarjota reitti maailman parhaaseen tietoon. Siksi yliopistojen tulee monipuolistaa suhdettaan koko kansaan: aikuisten kanssa tulee panostaa jatkuvaan oppimiseen ja jokaiselle nuorelle on tärkeä vahvistaa uskoa siihen, että hänestä voi tulla yliopisto-opiskelija sosioekonomisesta taustasta huolimatta. Tieteellisen maailmankuvan avaaminen on entistä tärkeämpää niillekin, jotka eivät koskaan hae korkeakouluun, Koskinen sanoo.

Lisätietoja: Iina Koskinen, vanhempi asiantuntija, iina.koskinen@demoshelsinki.fi, +358 50 557 6578

Julkaisu: Tutkitun tiedon, sivistyksen ja kriittisen ajattelun tarve kasvaa – 4 teesiä yliopistoista 2020-luvun Suomessa

Demos Helsinki on yhteiskunnallista muutosta tekevä ajatushautomo. Tavoitteenamme on edistää ratkaisuja, jotka tekevät yhteiskunnasta reilumman ja kestävämmän. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää, että tieteellä ja sen instituutioilla on nykyistä vahvempi rooli yhteiskunnassa. Siksi työskentelemme laaja-alaisesti yliopistojen, tutkijoiden, tutkimusrahoittajien ja tieteen tulosten hyödyntäjien kanssa.

KUTSU 26.4. Teknologiajättien valta kasvaa – kuinka pohjoismainen yhteiskunta vastaa? Demos Helsinki julkaisee The Nordic Digital Promise -vision20.4.2018 14:22:23 EESTKutsu

Ihmiset, laitteet ja kaikki niiden ympärillä oleva on tänä päivänä kytketty toisiinsa triljoonilla pienillä sensoreilla. Facebookin ja Googlen kaltaiset teknologiajätit kasvattavat valtaansa. Millaisia jännitteitä tämä synnyttää pohjoismaisessa yhteiskunnassa? The Nordic Digital Promise on ajatushautomo Demos Helsingin julkaisu, joka luo vision hyperkonnektiivisen yhteiskunnan rakentumisesta pohjoismaisten vahvuuksien varaan. Julkaisutilaisuus järjestetään Demos Helsingin toimistolla torstaina 26.4. klo 16-18.

Miten tehdä maailman kiinnostavimpia kaupunkeja? Re:vitalizing city tuo kaupunkigurut yhteen Helsingissä perjantaina 18.8.2017 15:00-17:3011.8.2017 13:44:13 EESTTiedote

Kaupunkiympäristöt ovat muutoksessa. Yhteisölliset ja lyhyen tähtäimen urbaanit hankkeet kuten korttelijuhlat ja popup-palvelut luovat viihtyisämpää kaupunkia. Samaan aikaan kaupunkeihin suunnitellaan massiivisia rakennushankkeita. Miten Keski-Pasilan Tripla ja Sompasauna mahtuvat samaan kaupunkiin? Miten kaupungeissa otetaan huomioon kaupunkikehityksen eri tasot ja tehdään maailman kiinnostavimpia kaupunkeja, jotka hyötyvät Euroopan unionin investoinneista?