Julkisen terveydenhuollon valmius ennakoida sydänkohtauksia ja diabetesta paranee - Hertta-testi käyttöön Fimlabissa.

Suomalainen innovaatio, sydänkohtaus- ja diabetesriskitesti Hertta otetaan käyttöön ensimmäistä kertaa julkisen terveydenhuollon laboratoriossa Fimlabissa 20.3. alkaen. Testin kansanterveydellinen potentiaali on huomattava, sillä sydän- ja verisuonisairaudet ja diabetes ovat yleisiä maassamme.

Hertta tunnistaa sydänkohtaus- ja diabetesriskin verikokeesta.

Suomalaisen lääketieteen diagnostiikkayritys Zoran Hertta-sydänkohtaus- ja diabetesriskitesti sopii erityisen hyvin ennaltaehkäisevään käyttöön. Hertta osuu kansanterveyden ytimeen, sillä suurella osalla suomalaisista on sukurasitteina sydän- ja verisuonisairauksia sekä diabetesta.

Hertta-testi perustuu verinäytteestä tehtävään CERT-analyysiin, jolla mitataan vakavan sydäninfarktin tai sydänkuoleman riskiä. Samalla analyysillä mitataan myös riskiä sairastua tyypin II diabetekseen. CERT mittaa veren keramidimolekyylien pitoisuuksia ja ennustaa sydänkohtauksen todennäköisyyttä huomattavasti tarkemmin kuin perinteisesti käytetty kolesterolimittaus.

Sydäninfarktin taustalla piilee usein sepelvaltimotauti. Hertan avulla voidaan arvioida sepelvaltimotautipotilaiden riskiä saada uusi kohtaus ja kolesterolilääkkeitä käyttävien ennaltaehkäisevän hoidon riittävyyttä. Esimerkiksi kolesterolia alentavasta lääkityksestä huolimatta sydänkohtauksen riski voi olla kohonnut. Tällöin kyseessä on jäännösriski ja Herttaa voidaan käyttää sen tunnistamisessa.

Sydän- ja verisuonisairauksien sekä diabeteksen ennaltaehkäisyssä on Suomessa parannettavaa. Sydäntaudit aiheuttavat lähes puolet työikäisten kuolemista. Hertalla voidaan helposti yhdellä testillä määrittää molempien sairauksien riski. ”Tämän vuoksi kansanterveydellinen potentiaali on huomattava”, Zora Biosciences Oy:n toimitusjohtaja Reini Hurme sanoo.

Fimlabin ohella Suomessa testi on saatavilla Mehiläisen, Terveystalon, Aavan, Pihlajalinnan ja Synlabin lääkäriasemilta.

Hertan kehittäjä Zora Biosciences Oy on yksityinen suomalainen diagnostiikkayritys, jonka laboratorio sijaitsee Espoossa. Zora Biosciences kehittää uusia diagnostisia testejä, jotka parantavat tautien ennustamista ja diagnosointia sekä vähentävät terveydenhuollon kuluja.

Fimlab Laboratoriot Oy tuottaa laboratoriopalveluita sekä laboratorioalan koulutusta ja tutkimusta Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirien julkisen terveydenhuollon tarpeisiin. Fimlabilla on lähes 100 toimipistettä Pirkanmaalla, Keski-Suomessa ja Kanta- Hämeessä. Fimlabin omistavat Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin kuntayhtymät, ja se on ensimmäinen julkisen terveydenhuollon puolelle perustettu laboratorioyhtiö.

Lisätiedot:
Anniina Nissinen
anniina@mellakkahelsinki.fi

Hertta tunnistaa sydänkohtaus- ja diabetesriskin verikokeesta.

Huippukokkien uskottu ”jyväprofessori” Stephen S. Jones Sauce Forumiin Helsinkiin25.5.2018 10:19Tiedote

Helsingissä syksyllä järjestettävän kansainvälisen ruoka- ja ravintola-alan huippuseminaarin Sauce Forumin ensimmäinen julkistettu tähtipuhuja on jyväprofessorina tunnettu Stephen S. Jones. Washingtonin yliopiston The Bread Labin johtaja, vehnänkasvattaja ja viljoihin erikoistunut perinnöllisyystieteen tohtori Jones käsittelee seminaarin keynote-puheenvuorossaan viljan ja leivän tulevaisuutta.