Julkisen terveydenhuollon valmius ennakoida sydänkohtauksia ja diabetesta paranee - Hertta-testi käyttöön Fimlabissa.

Suomalainen innovaatio, sydänkohtaus- ja diabetesriskitesti Hertta otetaan käyttöön ensimmäistä kertaa julkisen terveydenhuollon laboratoriossa Fimlabissa 20.3. alkaen. Testin kansanterveydellinen potentiaali on huomattava, sillä sydän- ja verisuonisairaudet ja diabetes ovat yleisiä maassamme.

Hertta tunnistaa sydänkohtaus- ja diabetesriskin verikokeesta.

Suomalaisen lääketieteen diagnostiikkayritys Zoran Hertta-sydänkohtaus- ja diabetesriskitesti sopii erityisen hyvin ennaltaehkäisevään käyttöön. Hertta osuu kansanterveyden ytimeen, sillä suurella osalla suomalaisista on sukurasitteina sydän- ja verisuonisairauksia sekä diabetesta.

Hertta-testi perustuu verinäytteestä tehtävään CERT-analyysiin, jolla mitataan vakavan sydäninfarktin tai sydänkuoleman riskiä. Samalla analyysillä mitataan myös riskiä sairastua tyypin II diabetekseen. CERT mittaa veren keramidimolekyylien pitoisuuksia ja ennustaa sydänkohtauksen todennäköisyyttä huomattavasti tarkemmin kuin perinteisesti käytetty kolesterolimittaus.

Sydäninfarktin taustalla piilee usein sepelvaltimotauti. Hertan avulla voidaan arvioida sepelvaltimotautipotilaiden riskiä saada uusi kohtaus ja kolesterolilääkkeitä käyttävien ennaltaehkäisevän hoidon riittävyyttä. Esimerkiksi kolesterolia alentavasta lääkityksestä huolimatta sydänkohtauksen riski voi olla kohonnut. Tällöin kyseessä on jäännösriski ja Herttaa voidaan käyttää sen tunnistamisessa.

Sydän- ja verisuonisairauksien sekä diabeteksen ennaltaehkäisyssä on Suomessa parannettavaa. Sydäntaudit aiheuttavat lähes puolet työikäisten kuolemista. Hertalla voidaan helposti yhdellä testillä määrittää molempien sairauksien riski. ”Tämän vuoksi kansanterveydellinen potentiaali on huomattava”, Zora Biosciences Oy:n toimitusjohtaja Reini Hurme sanoo.

Fimlabin ohella Suomessa testi on saatavilla Mehiläisen, Terveystalon, Aavan, Pihlajalinnan ja Synlabin lääkäriasemilta.

Hertan kehittäjä Zora Biosciences Oy on yksityinen suomalainen diagnostiikkayritys, jonka laboratorio sijaitsee Espoossa. Zora Biosciences kehittää uusia diagnostisia testejä, jotka parantavat tautien ennustamista ja diagnosointia sekä vähentävät terveydenhuollon kuluja.

Fimlab Laboratoriot Oy tuottaa laboratoriopalveluita sekä laboratorioalan koulutusta ja tutkimusta Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirien julkisen terveydenhuollon tarpeisiin. Fimlabilla on lähes 100 toimipistettä Pirkanmaalla, Keski-Suomessa ja Kanta- Hämeessä. Fimlabin omistavat Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin kuntayhtymät, ja se on ensimmäinen julkisen terveydenhuollon puolelle perustettu laboratorioyhtiö.

Lisätiedot:
Anniina Nissinen
anniina@mellakkahelsinki.fi

Hertta tunnistaa sydänkohtaus- ja diabetesriskin verikokeesta.

Olli Osara luotsaa Black Eye -älypuhelinlinssit maailmalle – Lumilautailijoiden perustama yritys ylitti jo miljoonan euron liikevaihdon12.3.2018 09:14Tiedote

Tiedote 12.3.2018 Helsinkiläinen Eye Caramba Oy on kiinnittänyt toimitusjohtajakseen Olli Osaran. Osara tunnetaan pitkästä urastaan Suunnolla muun muassa liiketoimintajohtajana ja globaalina myyntijohtajana. Eye Caramba Oy suunnittelee, valmistaa ja myy kuvauslinssejä ja -tarvikkeita älypuhelinten kameroihin Black Eye -tuotemerkillä. Yrityksen ovat perustaneet skeittaaja ja ammattivalokuvaaja Arto Ekman sekä ammattilumilautailijat Eero Ettala ja Fredu Sirviö. Bisnesidea lähti tarpeesta pystyä jakamaan laadukasta kuvamateriaalia sosiaaliseen mediaan helposti ja reaaliaikaisesti. “Huomasimme, että kännyköiden kamerat alkoivat laadullisesti olemaan riittävän hyviä laskureissujen kuvaamiseen ja mahdollistivat myös kuvien ja videoiden nopean jakamisen. Ongelmaksi muodostui vain, että kohde oli aina joko liian kaukana tai liian lähellä. Aloimme kehittämään lisälinssejä, joilla kuvakulmat saatiin mahdollisimman samankaltaiseksi kuin mihin olimme tottuneet ammattikuvaajien kanssa”, Eero Ettala

Naperosta nautiskelijaksi – herkullisessa uutuuskirjassa kokataan koko perheelle19.2.2018 08:53Tiedote

Mitä syntyi, kun kolme äitiä, intohimoista kokkaajaa ja ruokabloggaajaa tapasivat toisensa? Syntyi ajatus ruokakirjasta, joka tarjoaa herkullisia ja terveellisiä sormiruokailuun sopivia reseptejä niin kiinteisiin ruokiin totutteleville vauvoille, taaperoille kuin koko perheelle. Syntyi teos, joka innostaa kokemattomankin kokin tarttumaan kauhaan ja kokeilemaan, miten helppoa ruoan laittaminen voi olla.