Julkistamistilaisuus 27.4. klo 9.30–11.00: Itäradan liikenneselvitys ja selvitys Porvoon suunnan lähijunaliikenteestä

Itärata lyhentäisi joukkoliikenteen matkustusaikaa Porvoosta Helsingin rautatieasemalle puoleen tuntiin nykyisestä noin tunnin matka-ajasta. Uusi raideyhteys parantaa porvoolaisten päivittäistä työmatkaliikennettä pääkaupunkiseudulle ja Itärata kokonaisuutena palvelee yli 2 miljoonaa asukasta seitsemän maakunnan alueella.

Itärata Oy, Porvoon kaupunki ja Uudenmaan liitto järjestävät yhdessä mediatilaisuuden, jossa julkistetaan kaksi juuri valmistunutta raideliikenneselvitystä.

Aika: torstaina 27. huhtikuuta klo 9.30–11.00
Paikka: Scandic Grand Central Helsinki, kokoustila Gesellius, Vilhonkatu 13, 00100 HELSINKI

Itäradan esisuunnittelun osana on valmistunut Porvoon liikenneselvitys. Itärata Oy:n tilaamassa ja konsulttiyhtiö Floun toteuttamassa selvityksessä arvioidaan Itäradan kaukojunaliikenteen ja Porvoon lähijunaliikenteen matka-aikoja, matkustajamääriä ja vaikutusta kulkutapamuutoksiin.

Porvoon suunnan lähijunaliikenteen toteuttamisedellytysten arviointi on laadittu Porvoon kaupungin ja Uudenmaan liiton yhteisenä toimeksiantona. Työtä ohjaavaan ryhmään on kuulunut myös Itärata Oy:n sekä Sipoon kunnan ja Keravan kaupungin edustajat. Konsulttina työssä on toiminut Ramboll Finland Oy. Selvityksessä on arvioitu Porvoon suunnan lähijunaliikenteen kehittämisvaihtoehtoja, matkustajamääriä, taloudellisia edellytyksiä (kustannukset ja lipputulot) sekä kytkeytymistä Porvoon ja Helsingin seudun yhdyskuntarakenteeseen ja liikennejärjestelmiin.

Tiedotustilaisuuden ohjelma

• Avaus, toimitusjohtaja Petteri Portaankorva, Itärata Oy
  • Itäradan liikenneselvitys, projektipäällikkö Tuomio Lapp, Flou
  • Porvoon suunnan lähijunaliikenteen toteuttamisedellytysten arviointi, projektipäällikkö Hannu Pesonen, Ramboll Finland Oy
  • Kommenttipuheenvuoro, maakuntajohtaja Ossi Savolainen, Uudenmaan liitto
  • Kommenttipuheenvuoro, kaupunkikehitysjohtaja Dan Mollgren, Porvoon kaupunki
  • Keskustelua ja kysymykset

Tilaisuuteen voi osallistua myös etäyhteyden kautta. Pyydämme toimitusten edustajia ilmoittautumaan tilaisuuteen tai Teams-lähetykseen (ilmoita myös sähköpostiosoite, jonne Teams-kutsu toimitetaan) viimeistään 26.4.2023 klo 12.00 mennessä.

Tervetuloa tiedotustilaisuuteen!

Katri Parikka
Viestintäpäällikkö
Puh. 044 275 3028
katri.parikka@itarata.fi

Tietoja julkaisijasta

Itärata Oy:n tehtävänä on suunnitella nopea raideyhteys pääkaupunkiseudulta Porvoon kautta Kouvolaan sekä mahdollistaa nykyistä suoremmat ja nopeammat yhteydet itäiseen Suomeen. Itärata palvelee noin kahta miljoonaa asukasta seitsemän maakunnan alueella. Itärata Oy:n omistavat Suomen valtio (51 %) edustajanaan liikenne- ja viestintäministeriö sekä 24 kuntaa tai kaupunkia. Lisätietoa: www.itarata.fi

Inbjudan till mediatillfälle: Vid utarbetandet av lokaliseringsplanen för Östbanan hittades flera sträckningsalternativ som uppfyller kraven för höghastighetståg19.1.2024 13:30:50 EET | Kutsu

Lokaliseringsplanen gällande Östbanans sträckningsalternativ från Flygbanan via Borgå till Kouvola har färdigställts. Vi bjuder in medierepresentanter att ta del av resultaten av utredningen onsdagen den 31 januari 2024 kl. 10.00–11.00 vid ett mediatillfälle som ordnas i Borgå stadshus. Det är också möjligt att delta i tillfället på distans via Teams.