Jyväskylän yliopisto

Jyväskylän yliopisto aloittaa tietotekniikan diplomi-insinöörikoulutuksen

Jaa
Valtioneuvosto on päättänyt tänään 23.7 muuttaa yliopistojen tutkinnoista ja erikoistumiskoulutuksista annetun valtioneuvoston asetuksen liitettä siten, että Jyväskylän yliopistolle lisätään tekniikan koulutusalalla tekniikan kandidaatin, diplomi-insinöörin, tekniikan lisensiaatin ja tekniikan tohtorin koulutusvastuu.
IT-tiedekunta toimii Agorassa.
IT-tiedekunta toimii Agorassa.

Uuden tekniikan alan koulutusvastuun myötä Jyväskylän yliopisto käynnistää tietotekniikan diplomi-insinöörikoulutuksen, joka sijoittuu informaatioteknologian tiedekuntaan. Vuonna 2021 suunnitelluksi aloitettavassa koulutuksessa voi opiskella tekniikan kandidaatiksi, diplomi-insinööriksi ja tekniikan tohtoriksi yhdistämällä tietotekniikan opintoja esimerkiksi liikuntatieteiden, kielten, musiikin, talouden, kasvatustieteiden tai psykologian opintoihin. Haettavaksi tulee 50 aloituspaikkaa.

”Haluamme rakentaa tulevaisuuden työelämän kannalta merkityksellistä osaamista. Jyväskylän yliopiston diplomi-insinöörikoulutus vastaa kansalliseen osaajatarpeeseen sellaisilla digitalisaation alueilla, joissa tarvitaan tietotekniikkaa, matemaattisen osaamista ja ihmistieteitä”, sanoo rehtori Keijo Hämäläinen.

”Digitalisoituvassa yhteiskunnassa tarvitaan ohjelmistoalan osaajia, jotka ymmärtävät eri alojen toimintalogiikkaa ja pystyvät etsimään niihin sopivia tietoteknisiä ratkaisuja. Digitaalisten ratkaisujen monimutkaistuessa tarvitaan osaamista, jossa yhdistyvät tietotekninen ja matemaattinen osaaminen sekä kyky soveltaa tätä osaamista eri alojen tarpeisiin. Näitä aloja ovat esimerkiksi liikunta ja hyvinvointi, psykologia, yhteiskuntatieteet, luovat alat, koulutus ja turvallisuus”, sanoo informaatioteknologian tiedekunnan dekaani Pasi Tyrväinen.

”Koulutusvastuun laajentaminen tekniikan koulutukseen on ollut yliopiston tavoitteena pitkään. Hakemuksen onnistumisessa oli avainasemassa sekä alueellisesti koko maakunnasta, kauppakamarilta, yrittäjiltä ja yrityksiltä että kansallisesti saatu laaja tuki. Suuri kiitos kuuluu alueen kansanedustajille, jotka ovat olleet yhteisessä rintamassa tukemassa esitystä, jolla on tärkeä merkitys alueen elinkeinorakenteen uudistumiselle ja kilpailukyvylle digitaalisessa yhteiskunnassa”, sanoo rehtori Keijo Hämäläinen.

Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunta on Suomen toiseksi suurin IT-alan kouluttaja. Tiedekunnassa valmistuu vuosittain yli 350 tutkintoa.

Lisätietoja:

Rehtori Keijo Hämäläinen, keijo.hamalainen@jyu.fi, puh. 040 680 0215 (rehtorin assistentti Anna Rantanen)

Dekaani Pasi Tyrväinen, pasi.tyrvainen@jyu.fi, puh.  040 540 8646

Avainsanat

Kuvat

IT-tiedekunta toimii Agorassa.
IT-tiedekunta toimii Agorassa.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Uusi väitöstutkimus selvitti sosiaalisen median sisältöjen sitouttavia tekijöitä19.11.2025 10:00:00 EET | Tiedote

KTM Risqo Wahid tutki Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin väitöskirjassaan, mitkä tekijät sitouttavat sosiaalisen median sisältöihin. Tutkimus osoittaa, että pienet yksityiskohdat sisällön luomisessa, kuten viestin informatiivisuus, äänen käyttö, kieli ja siinä esiintyvä henkilö, voivat vaikuttaa voimakkaasti kuluttajien reaktioihin. Tutkimuksen mukaan tehokkaat taktiikat vaihtelevat eri alustojen ja toimialojen välillä. Väitöstutkimus tarjoaa myös käytännöllisiä ohjeita, joiden avulla yritykset voivat tehostaa sisältömarkkinointia sosiaalisessa mediassa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye