Kaikkien kaupunki -kampanja: Yhteisöllisyys lisää turvallisuutta

Päihtyneiden ihmisten pelkääminen julkisissa tiloissa on Suomessa paljon yleisempää kuin muissa maissa. Joka kolmas suomalainen kertoo kuluneen vuoden aikana pelänneensä päihtyneitä ihmisiä julkisella paikalla ja lähes joka viides kertoo joutuneensa päihtyneen henkilön ahdistelun tai kiusaamisen kohteeksi. Naisista noin puolet on pelännyt kadulla tai muulla julkisella paikalla kohtaamiansa päihtyneitä. (THL 2016.)

Helsingin kirjastoissa starttaa Kaikkien kaupunki -turvallisuuskampanja 23. syyskuuta 2019. Kaikkien kaupunki -kampanjan tavoitteena on lisätä turvallisuuden tunnetta ja viihtyisyyttä julkisessa kaupunkitilassa.

”Yhteisölliset kampanjat tai koulutukset eivät tietenkään ratkaise päihteiden käytön perimmäisiä syitä ja käytöstä aiheutuvia lieveilmiöitä. Yhteisöllisyys ja ystävällisyys sekä arvostava kohtaaminen voivat kuitenkin lisätä luottamusta kanssaihmisiin ja vahvistaa myös turvallisuuden tunnetta. Päihteitä käyttävillä ihmisillä on suuri tarve tulla kohdatuksi ihmisinä eikä pelkästään järjestyshäiriönä”, sanoo Inari Viskari, EHYT ry.

”Hyvä kaupunki on turvallinen kaupunki. Kirjastojen tavoitteena on tarjota kaikille avoimia turvallisia tiloja. Kaikki saavat tulla, olla ja oleskella, ehtona kuitenkin se, että yhteisiä käyttäytymissääntöjä noudatetaan”, kertoo Helsingin kaupungin aluekirjastopalvelujen johtaja Saara Ihamäki.

Kampanjan aikana kuntalaisia kannustetaan jakamaan kokemuksiaan kirjastoista. Helsinki Poetry Connection koostaa tarinat ja muistot runoesitykseksi, joka esitetään 27.10. järjestettävässä runotapahtumassa keskustakirjasto Oodissa.

asiantuntija Inari Viskari, Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto / EHYT ry
inari.viskari@ehyt.fi, puh. 040 451 4199

Kampanjan toteutus ja suunnittelu: Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto, Måndag, Helsingin kaupunki.

Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto (EPT-verkosto) kokoaa yhteen 50 Suomen merkittävintä ehkäisevän päihdetyön asiantuntijajärjestöä.

Huumekuolemien määrä edelleen kasvussa – huumeisiin kuolleita muistetaan marraskuussa Helsingissä jo 20. kerran29.10.2019 08:30:00 EETTiedote

Huumekuolema koskettaa monia – Huumekuolema koskettaa ihan tavallisia ihmisiä ja perheitä. Kukaan ei voi sanoa, että minun läheisestäni ei tule huumeidenkäyttäjää. Huumekuolemista pitää puhua, koska läheisen huumeriippuvuus on edelleen tabu, toteaa Heli Saavalainen, jonka poika menehtyi huumeidenkäytön seurauksena 26-vuotiaana. – Valitettavan usein huumekuolemaan suhtaudutaan ennakkoluuloisesti ikään kuin ansaittuna tai hävettävänä. Oman lapsen tai muun läheisen kuolema viiltää kovaa kuolinsyystä riippumatta, Saavalainen sanoo. –Kun kuolema koskettaa perhettä, suru, ahdistus ja häpeä jäävät pitkäksi aikaa. Läheisen oman elämän jatkaminen on aina tuskallista. Tämä näkyy Irti Huumeista ry:n surutyössä, jonka tarve on kasvanut, Irti Huumeista ry:n toiminnanjohtaja Mirka Vainikka sanoo. Huumekuolemien ehkäisyyn ei ole kiinnitetty riittävästi huomiota - Päihdepalveluita kehitettävä ja lainsäädäntöä uudistettava – Huumekuolemista on syytä olla huolissaan, sillä lähes kaikki niistä olisivat e

EU:ssa myytävien alkoholijuomien tuotetiedot pitää saada pakkauksiin10.10.2019 00:00:00 EESTTiedote

EU-lainsäädäntö edellyttää ainesosaluettelon ja ravintoainesisällön ilmoittamista elintarvikepakkauksissa, mutta yli 1,2 tilavuusprosentin alkoholijuomia asetus ei koske. Kansanterveystahot vaativat EU:ta muuttamaan asetusta niin, että se koskee myös kaikkia alkoholijuomia. EPT-verkosto, EHYT ry ja Eurocare järjestävät alkoholijuomien pakkausmerkintöjä koskevan kansainvälisen konferenssin torstaina 10.10. Helsingissä.

Turussa alkaa Kaikkien kaupunki –kampanja: Yhteisöllisyys lisää turvallisuutta12.8.2019 09:15:00 EESTTiedote

Päihteiden käyttö ja sekava, häiritsevä käytös julkisilla paikoilla ja joukkoliikenteessä aiheuttaa tutkimusten mukaan turvattomuuden tunteita. Ratkaisuksi toivotaan usein lisää valvontaa. ”Valvonta lisää turvallisuutta, mutta turvallisuutta tuo myös ajatus siitä, että voimme luottaa kanssamatkustajiin. Älä jätä kanssamatkustajaa yksin, jos huomaat, että apuasi tarvitaan”, sanoo EHYT ry:n asiantuntija Inari Viskari.