Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen toteuttajaosapuolet on valittu – Destia mukana rakentamassa huomisen infraa
Kalasatamasta Pasilaan -hanke toteutetaan allianssimallilla. Toteuttajaosapuoliksi on valittu seuraavat ryhmittymät: Osakokonaisuus 1: Sörkan spora (Destia Oy, Destia Rail Oy, Sweco Infra & Rail Oy ja WSP Finland Oy – nimettyinä alihankkijoina Sweco Rakennetekniikka Oy, Sweco PM Oy, Sweco Ympäristö Oy ja Destia Engineering Oy). Osakokonaisuus 2: Karaatti (GRK Infra Oy, GRK Rail Oy ja AFRY Finland Oy – nimettyinä alihankkijoina FLOU Oy ja Maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy).
Allianssin palveluntuottajien hankintavaiheessa oli mukana kolme tarjoajaryhmittymää. HKL vastaa hankkeen ohjauksesta yhteistyössä kaupunkiympäristön muiden tilaajatahojen kanssa. Valitut palveluntuottajat toteuttavat hankkeen yhteistyössä tilaajan kanssa. Hankintapäätös palveluntuottajien valinnasta tehtiin HKL:n johtokunnassa 2.4.2020 ja kaupunkiympäristölautakunnassa 7.4.2020.
”Hanke tukee osaltaan kaupunkikuvan kokonaiskehitystä ja kestävän liikkumisen verkoston laajenemista. Toivotan kaikki tervetulleiksi yhteiselle hankematkalle Kalasatamasta Pasilaan!”, toteaa tilaajan projektipäällikkö Mikko Asikainen.
Huhti–toukokuun vaihteessa käynnistetään hankkeen kehitysvaihe, jossa suunnitellaan allianssikokonaisuuden lopullinen sisältö ja toteutus sekä määritetään tavoitekustannus ja kannustinjärjestelmä. Toteutusvaiheeseen siirtymisestä tullaan päättämään keväällä 2021.
”Tämä on erittäin hieno ja odotettu uutinen Destialle ja kumppaneillemme, Swecolle ja WSP:lle. Olemme yhdessä kaikkien osapuolten kesken muodostaneet erinomaisen perustan hankkeen toteuttamiselle. Haluan kiittää kaikkia mukana olleita heidän loistavasta panoksestaan, ja ennen kaikkea olen todella innoissani, että pääsemme toteuttamaan urbaania ja merellistä kaupunginosaa sekä täydentämään Helsingin joukkoliikennejärjestelmää kestävällä tavalla”, sanoo Pekka Ruuti, johtaja, Maa- ja kalliopalvelut.
Raitiotie rakennetaan osaksi Helsingin kehittyvää kaupunkirakennetta, ja se täydentää osaltaan kestävän liikkumisen raideverkostoa. Valmistuessaan uusi raitiotieyhteys tarjoaa sujuvan yhteyden reitille Nihti–Kalasataman metroasema–Vallilanlaakso–Pasila ja yhdistää olemassa olevat raitiotie-, metro- ja lähijunaverkot toisiinsa.
Uuden raitiotien yhteydessä toteutetaan myös liittyviä hankkeita, kuten katualueita Nihtiin ja pyöräilybaana Vallilanlaaksoon, sekä parannetaan nykyistä katuinfraa mm. Hermannin rantatiellä. Liittyvien hankkeiden laajuus ja osuus hankekokonaisuudesta tarkentuu hankkeen kehitysvaiheessa.
Kaupunginvaltuusto hyväksyi Kalasataman raitiotien yleissuunnitelman kesällä 2018. Kaupunginvaltuuston päätöksen mukaisesti raitiovaunuliikenne Kalasatamasta Pasilaan on tavoitteena aloittaa syksyllä 2024.
Kuva: Kaupunkiympäristön toimiala / MASU Planning
Lisätietoa:
Pekka Ruuti, johtaja, Maa- ja kalliopalvelut, puh. 050 5810 339, pekka.ruuti@destia.fi
Ville Nieminen, viestinnän asiantuntija, puh. 044 3564 551, ville-matti.nieminen@destia.fi
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Destia on suomalainen infra- ja rakennusalan palveluyhtiö. Toteutamme asiakkaillemme, yhteiskunnalle ja ihmistä varten huomisen infraa. Luomme kestävälle perustalle kaupunkirakentamisen innovaatioita ja älykkäitä infraratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten, tavaroiden, palveluiden ja energian liikkumisen luontevana osana pohjoista elämää. 1 700 destialaisen ainutlaatuinen infran taju tekee huomisen infrasta totta. Palvelumme kattavat infran koko elinkaaren suunnittelusta toteutukseen ja ylläpitoon. Vuonna 2019 yhtiön liikevaihto oli noin MEUR 570. www.destia.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Destia Oy
Destia parantaa valtatietä 4 Konginkankaan ja Kalaniemen välillä26.4.2024 09:30:00 EEST | Tiedote
Destia on voittanut Väylävirastolta suunnittele ja toteuta -projektin valtatien 4 parannustöistä välillä Konginkangas-Kalaniemi. Urakassa Destia rakentaa keskikaiteet ja lisää valaistusta olemassa oleville ohituskaistoille sekä parantaa valtatien kaarteita ja kaltevuuksia. Urakkaan sisältyy myös uuden eritasoliittymän rakentaminen sekä melusuojauksia ja riista-aitaa.
Destia vahvistaa rataliiketoimintaansa ostamalla Verkkoviikarit Oy:n12.3.2024 15:30:10 EET | Tiedote
Destia vahvistaa rataliiketoimintansa sähköistys- ja turvalaitekyvykkyyttä ostamalla Verkkoviikarit Oy:n. Kaupassa Verkkoviikarit Oy:n toiminta siirtyy kokonaisuudessaan Destialle 12.3.2024 sisältäen liiketoiminnan, noin 20 työntekijää, kaluston ja sopimukset.
Destian tilinpäätös ja vuosikertomus vuodelta 2023 julkaistu4.3.2024 11:00:06 EET | Tiedote
Destian liikevaihto oli 640,6 miljoonaa euroa vuonna 2023 kasvaen yli 6 prosenttia vuoden 2022 liikevaihdosta (603,4 milj. eur). Vertailukelpoinen liikevoitto vuonna 2023 oli 23,6 miljoonaa euroa, joka myös kasvoi edellisvuoteen verrattuna (20,0 milj. eur).
Destia voitti Espoon kaupunkiradan alueurakka 3:n22.1.2024 11:30:28 EET | Tiedote
Destia on voittanut Väylävirastolta Espoon kaupunkiradan alueurakan 3, joka sijoittuu hankkeessa välille Koivuhovi – Espoon keskus. Nelivuotisessa, noin 80 miljoonan arvoisessa urakassa Destia rakentaa 4,5 kilometriä uutta kaksoisraidetta sekä korjaa ja rakentaa yhteensä yhdeksän siltaa. Urakkaan sisältyy myös louhinta- ja pohjanvahvistustöitä, valaistusteknisiä töitä sekä jalankulun ja pyöräilyn väylien sekä melusuojausten rakentamista. Destia toteuttaa myös Koivuhovin ja Tuomarilan asema-alueiden parannustöitä sekä urakka-alueeseen liittyviä katu-, vesihuolto- ja vihertöitä.
Raitioteiden merkitys kaupunkikehitykseen on suurempi kuin pelkkä kiskopari kertoo Destian tuore katsaus10.10.2023 10:41:40 EEST | Tiedote
Raitiotiet ovat paljon enemmän kuin vain liikennemuoto muiden joukossa. Niiden rakentamisella kyetään vaikuttamaan liikennejärjestelmään, yhdyskuntarakenteeseen ja kaupunkikehitykseen. Raidehankkeet tuovat kaupunkeihin merkittäviä määriä investointeja, mikä on havaittu esimerkiksi Tampereella ja Norjan Bergenissä. Destian tuore green paper -julkaisu käy läpi raidehankkeiden trendejä Euroopassa ja tarjoaa ajateltavaa kotimaan kaupunkipäättäjille.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme