Kansallisgallerian kolmessa museossa vieraillut puoli miljoonaa kävijää

Vilkasta vuotta ovat siivittäneet monipuoliset näyttelyt ja museokortti. 500 000. kävijää, Javier Lopez-Esparzaa, joka vieraili museossa lastensa Ainan ja Eeron kanssa, juhlistettiin Kiasmassa kukkatervehdyksen ja maksuttoman sisäänpääsyn merkeissä.
Kansallisgallerian 500 000. kävijä vuonna 2016 oli Javier Lopez-Esparza, joka vieraili Kiasmassa lastensa Ainan ja Eeron kanssa. Kuvassa vasemmalla Kansallisgallerian pääjohtaja Risto Ruohonen ja oikealla Kiasman museonjohtaja Leevi Haapala. Kuva: Kansallisgalleria/Pirje Mykkänen

Nykytaiteenmuseo Kiasman Ernesto Neto ja Choi Jeong Hwa, Ateneumin Japanomania pohjoismaisessa taiteessa 1875-1918, Alice Neel ja Suomen taiteen tarina sekä Sinebrychoffin taidemuseon Venäläiset mestarit Aivazovkista Repiniin -näyttelyt ovat innostaneet jo puoli miljoonaa kävijään Kansallisgallerian museoihin vuonna 2016. ”On ollut loistavaa nähdä, kuinka vaihteleva ja vilkas Kansallisgallerian kuluva vuosi on”, iloitsee Kansallisgallerian pääjohtaja Risto Ruohonen. Ateneumin kattoremontin valmistuttua maaliskuussa kaikilla Kansallisgallerian museoilla on ollut täysi näyttelykapasiteetti käytössään ja se on näkynyt sekä kävijämäärässä että positiivisen palautteen määrässä. Museokortti on alentanut mahdollisuutta käydä näyttelyissä useampaan otteeseen ja korttia käyttäneitä asiakkaita on vieraillut Kansallisgallerian museoissa yli 96 000 kertaa.

Kiasman museonjohtaja Leevi Haapala yhtyy Ruohosen iloon. ”Kiasmassa on käynyt alkuvuodesta 200 000 kävijää”, Haapala kertoo. ”Ernesto Neton ja Choi Jeong Hwan näyttelyt ovat selvästi vedonneet kävijöihimme syvästi inhimillisellä ja osallistavalla otteellaan.”

Kansallisgallerian käynnissä olevan varainhankinnan myötä myös tulevaisuuden suurnäyttelyt ja alati monipuolistuva yleisötoiminta varmistetaan museoissa. ”Modiglianin kaltaiset kansainväliset nimet ja näyttelyiden yhteyteen rakennettavat elämykselliset yleisötapahtumat ovat nyt kerättyjen varojen mahdollisia käyttökohteita. Keräyksessä lahjoitettujen varojen sijoitustuotto varmistavat joustovaran tulevaisuuden ohjelmistoa ja yleisötyötä päätettäessä”, Ruohonen painottaa.

Lisää varainhankinnasta: www.kansallisgalleria.fi

Loppuvuodesta 2016 Kansallisgallerian museoissa nähtävissä:

Ateneumin taidemuseo
Suomen taiteen tarina – esillä toistaiseksi
Alice Neel 10.6.–2.10.
Amedeo Modigliani 28.10.–5.2.2017

Nykytaiteenmuseo Kiasma
Kokoelmanäyttely 22.4.–29.1.2017
Jani Ruscica 4.3.–4.9.
Ernesto Neto 4.3.–4.9.
Choi Jeong Hwa 22.4.–18.9.
Mona Hatoum 7.10.–26.2.2017
Meeri Koutaniemi 7.10.–26.2.2017

Sinebrychoffin taidemuseo
Venetsialaisia fantasioita – Pierraccinin Tiepolo-kokoelma 2.6.–4.9.
Ikonit – Pyhä, kaunis, maallinen 16.4.–31.12.
Asetelma – Elämä tarjottimella 29.9. –31.12.2017