Katajanokan toimitila- ja hotellihankkeen asemakaava vahvistettiin - rakentaminen on tarkoitus aloittaa syksyllä

Helsingin Katajanokalle rakennettava toimitila- ja hotellihanke, Katajanokan Laituri, etenee, kun työeläkeyhtiö Varman omistukseen tulevan puisen rakennuksen asemakaava tuli lainvoimaiseksi 24.6.2021. Kesän aikana puretaan tontilla Katajanokanlaituri 4 -osoitteessa oleva varastorakennus, ja Katajanokan Laiturin rakentamisen on tarkoitus alkaa ensi syksyllä. Rakennukseen suunnitellaan myös korkeatasoista hotellia.

Katajanokan Laituriksi nimettyyn rakennukseen tulee Stora Enson pääkonttori, hotelli sekä kaupunkilaisille avointa tilaa kuten kahvila- ja ravintolatiloja sekä konferenssitiloja.

- Olemme iloisia, että rakennushankkeemme yhdellä Helsingin hienoimmista paikoista etenee suunnitelman mukaisesti kaavan vahvistuttua. Tavoitteenamme on aloittaa Katajanokan Laiturin rakennustyöt lupaprosessin jälkeen syksyllä, sanoo Varman kiinteistökehitysjohtaja Sari Raunio.

Hanke etenee kesällä 2021 tontilla nyt olevan Helsingin kaupungin varasto- ja toimitilarakennuksen purkamisella. Kaupungin omistuksessa oleva purettava rakennus oli alun perin rakennettu satamatoimintojen varastorakennukseksi. Uuden toimitila- ja hotellirakennuksen rakentaminen aloitetaan aikataulun mukaan syksyllä 2021. Rakennuksen on tarkoitus valmistua keväällä 2024.

Katajanokan Laituriin tulee korkeatasoinen hotelli, ja sen toiminnasta vastaava hotellioperaattori on valittu.
- Tulevan hotellin konseptista kertoo valittu hotellioperaattori myöhemmin. On hienoa, että sopiva yhteistyökumppani on löytynyt, Raunio sanoo.

- Helsingin kaupungin tavoitteet alueen kehittämiseksi ja puurakentamisen edistämiseksi etenevät hankkeen myötä. Katajanokan alueen muutoksen tavoitteena on luoda elävää kaupunkitilaa, ja on hienoa, että tämän hankkeen avulla pääsemme avaamaan Katajanokan rantaa helsinkiläisten käyttöön. Puusta rakennettu, kestävä ja hiilijalanjäljeltään mahdollisimman matala rakennus vastaa kaupungin tavoitteita, kertoo Helsingin kaupungin apulaispormestari Anni Sinnemäki.

Hiilineutraaliutta tavoittelevasta kiinteistöstä tulee puurakentamisen taidonnäyte

Hankkeen suunnittelua on ohjannut alusta alkaen tavoite rakennuksen elinkaaren aikaisten ilmastovaikutusten minimoimisesta. Ilmastonmuutoksen hillintä on yksi Varman keskeisistä vastuullisuustavoitteista, ja Varma haluaa olla edelläkävijä pienentäessään omistamiensa kiinteistöjen hiilijalanjälkeä. Uuden toimitilan rakentaminen Stora Enson massiivipuuelementeistä edesauttaa ilmastotavoitteiden saavuttamista.

- Hiilineutraaliutta tavoittelevasta kiinteistöstä tulee suomalaisen puurakentamisen taidonnäyte. Rakennukselle haetaan sen valmistuttua vastuullisuusnäkökulmat laajasti huomioiva LEED Platinum -ympäristösertifikaatti, Raunio sanoo.

- Puisessa pääkonttorissamme vastuullisuus on mukana paljon laajemmin kuin pelkästään kohteeseen haettavana ympäristösertifikaattina. Pääkonttoristamme tulee luontoa kunnioittava, energiatehokas, ihmisläheinen ja älykäs. Katajanokan Laiturin päärakennusmateriaali on puu, joka on ainoa uusiutuva rakennusmateriaali ja ympäristön kannalta ilmastoviisain valinta. Rakennus osoittaa suuntaa nykyaikaisen puunkäytön tulevaisuudelle osana kaupunkien kestävää rakentamista, sanoo Stora Enson kehityspäällikkö Antto Kauhanen.

Katajanokan Laiturista viime keväänä järjestetyn arkkitehtuurikilpailun voitti vuosi sitten Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy:n työ Spring. Suunnitelman mukaisesti rakennuksen Kauppatorin päätyyn tulee pieni kaupunkipuisto, kun taas meren puolelle avautuu kahvila- ja ravintolatiloja.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Havainnevideo Katajanokan Laituri -kiinteistöstä (6/2021)

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2020 Varman maksutulo oli 4,9 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 6,0 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli maaliskuun 2021 lopussa 52,9 miljardia euroa.

The detailed plan for the office space and hotel project in Katajanokka has been validated – construction is set to begin in the autumn1.7.2021 10:00:38 EEST | Press release

The office and hotel project in Katajanokka in Helsinki, Katajanokan Laituri, continues as the detailed plan for the wooden building owned by Varma Mutual Pension Insurance Company was legally validated 24 June 2021. During the summer, the warehouse facility at Katajanokanlaituri 4 will be demolished, with construction of Katajanokan Laituri set to begin in the autumn. A high-class hotel is also being planned for the building.

Varma teki 230 miljoonan euron sijoituksen State Streetin ilmastoystävällisiin yrityslainarahastoihin8.6.2021 09:07:30 EEST | Tiedote

Varma sijoitti 230 miljoonaa euroa maailman kolmanneksi suurimman varainhoitotalon State Sreet Global Advisorsin kestävän kehityksen ilmastorahastoihin. Rahastojen tavoitteena on vähentää merkittävästi sijoittajien hiilipäästöjä ja kohdistaa pääomia vähähiiliseen talouteen siirtymiseen. Varma on siemensijoittajana State Streetin uusissa indeksirahastoissa, koska ne tukevat Varman omien ilmastotavoitteiden toteuttamista.

Varma ja BoKlok rakentavat ympäristöystävällisen puukerrostalokohteen Keravalle5.5.2021 11:00:10 EEST | Tiedote

Työeläkeyhtiö Varma ja Skanskan BoKlok rakentavat puukerrostalokohteen Keravan Kurkelaan. Ensimmäinen yhteinen rakennushanke toteutetaan Varman vastuullisuustavoitteiden ja BoKlok-konseptin mukaisesti ympäristö- ja energiatehokkaasti. Varman omistukseen toteutettava kerrostalokohde on ensimmäinen BoKlokin vuokra-asuntoprojekti Suomessa. Keravan keskustan läheisyyteen, osoitteeseen Terhikintie 1, rakennettavan Varman kerrostalokohteen rakentaminen aloitetaan toukokuussa 2021, ja kohde valmistuu elokuussa 2022. Taloyhtiöön tulee 102 Varman vuokra-asuntoa ja se koostuu kahdesta rakennuksesta: yhdestä kuusikerroksisesta ja yhdestä nelikerroksisesta puukerrostalosta. Asunnoista suurin osa on yksiöitä ja kaksioita, ja niissä on lasitettu parveke. Varman kiinteistökehitysjohtajan Sari Raunion mukaan puurakentaminen on tärkeä teema Varman asunto- ja kiinteistösijoittamisessa ja se näkyy myös Keravalle rakennettavassa kerrostalokohteessa. - Terhikintie täydentää hyvin asuntosalkkuamme niin sija