Kattoala avuksi nuohousalan huoleen

Nuohoojan ja muiden katolla huoltotöitä tekevien turvallisuus on kiinteistönomistajan vastuulla. – Näin runsaslumisen talven jälkeen kaikkien kiinteistönomistajien tulee tarkistaa, ettei lumi ole vaurioittanut tikkaita tai muita katon kulkuteitä, muistuttaa Nuohousalan keskusliiton toimitusjohtaja Hannu Murtokare.
Vesivekin veloitukseton asiantuntijapalvelu auttaa asiakasta ratkaisemaan kerralla koko ongelman. – Ammattitaitomme perustuu siihen, että työskentelemme yhteistyössä useiden eri kiinteistöjen huoltoja tekevien ryhmien kanssa. Siksi tunnemme ammattialojen turvallisuusvaatimukset, Pasi Saarinen linjaa.

Tarkistuksen yhteydessä saattaa ilmetä vaurioiden lisäksi puutteita.

– Yleisimmät puutteet ovat kiinnityspisteet ja turvallinen kulku. Kulkua ei esimerkiksi ole piipulle saakka. Nuohoojat puhdistavat työnsä puolesta myös ilmastointiputkia ja läpivienneille on harvoin turvallista kulkua, sanoo kattoturvallisuusalan kouluttaja Pasi Saarinen Vesivekiltä.

Vuosittain nuohousalalla sattuu noin 60 onnettomuutta, joihin johtaa puutteellinen tai heikkolaatuinen pääsy piipulle. Nuohousalan keskusliiton tekemän kyselytutkimuksen mukaan kattoturvallisuudessa on usein merkittäviä puutteita. Tikkaita, kattosiltoja, suojakaiteita ja turvaköyden kiinnityspisteitä ei ole asennettu välttämättä laisinkaan.

– Kattoturvan suunnittelussa kannustan ottamaan yhteyttä ammattilaisiin. Työ suunnitteluvaiheesta toteutukseen vaatii erityisosaamista ja korkealla työskentelyn ammattitaitoa, vahvistaa Murtokare.

Parannustyö alkaa tarkistuksesta

Kiinteistönomistajan vastuun kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että tikkaat, kattosillat ja muut katon kulkutiet ovat nykyaikaiset ja kunnossa.

Kesällä hyvän sään aikana on hyvä tarkistaa katto ja sen kulkutiet. Myös yläpohjassa tulisi käydä varmistamassa, ettei vuotovaurioita ole.

Katolle tai yläpohjaan ei kuitenkaan tule edes yrittää kiipeillä jos kiinteistöön ei ole asennettu kunnollisia tikkaita ja muita kattoturvatuotteita, tai ei ole varma omista taidoistaan ja kyvystään työskennellä korkealla.

Ammattilaiset saa helposti paikalle ja silloin turvallisuus on taattu.

– Kattoturvan tarkistus ja suunnitelma sen parantamiseksi on veloitukseton, sanoo Saarinen.

Kattoturvaan liittyy paljon ammattitaitoa edellyttävää erityisosaamista.

Rakennusvuosi määrittelee paljon

Kiinteistön kattoturvallisuuden edellytykset seuraavat kiinteistön rakennusvuonna voimassa olleita määräyksiä. Ne määrittelevät vähimmäistason, ei haittaa vaikka vanhemmassa kiinteistössä olisikin nykyaikaiset kattoturvatuotteet.

– Nuohoojan työ on vaarallista, koska kiipeämiseen liittyy aina riski. Herättelemme kuluttajia ymmärtämään tilanteen tiedottamisella, mutta myös rakennusvalvonnalla on iso rooli, sanoo Murtokare.

Huolestuttavana puutteena Murtokare pitää uudisrakennuskohteita, joissa rakennusvalvonta ei ole edellyttänyt riittävän järeää kattoturvaa. Siksi uudempienkaan kiinteistöjen tarkistukset eivät ole aiheettomia. Kattoturvan vikoihin kuuluu myös se, ettei sitä ole mitoitettu oikein.

– Kattosiltoja ei ole välttämättä asennettu oikeille paikoille tai kattosilta loppuu jo kaksi metriä ennen piippua, Saarinen antaa karkeita esimerkkejä.

Saarinen näkee työssään kohteita, joissa ei ole kattoturvaa lainkaan. Liian vanhat ja vaillinaisesti asennetut kattoturvatuotteet ovat yleisiä. Aiemmin käytössä olleet puiset tikkaat tai kattosillat eivät täytä mitään vaatimuksia ja ovat äärimmäisen vaarallisia.

Ilmoitus pelastusviranomaisille on mahdollinen

Nuohoojilla on lain mukaan velvollisuus ilmoittaa vaarallisista vioista pelastusviranomaisille. Katolle ei tarvitse kiivetä, mikäli työturvallisuus ei ole nuohoojan näkökulmastaan riittävä.

Tämän pitäisi osaltaan motivoida kiinteistönomistajia parantamaan tilannetta.

– Kattoturvan vakavista puutteista ilmoitetaan kiinteistön omistajan lisäksi myös pelastusviranomaisille. Osa laiminlyönneistä johtuu tietämättömyydestä, mutta joukossa on välinpitämättömyyttäkin, kertoo Murtokare.

Kattoturva-terminologiaa

• Seinä- eli talotikkaat mahdollistavat turvallisen katolle pääsyn. Ne ovat lakisääteiset kaikissa kiinteistöissä, joissa katolla suoritetaan nuohous ja muita huoltotöitä.
  • Lapetikkaat eli kattotikkaat asennetaan lappeen suuntaisesti talotikkaiden jatkoksi. Vesivekin kattotikas on CE-merkitty luokan 2 mukaan, eli sitä voidaan käyttää turvaköyden kiinnityspisteenä.
  • Kattosilta turvaa poikittaisen kulun katolla savupiipulle ja muille huollettaville kohteille. Vesivekin kattosilta täyttää SFS-EN 516 luokan 2 vaatimukset, eli sitä voidaan käyttää turvaköyden kiinnityspisteenä.
  • Lumieste suojaa kiinteistön asukkaita ja omaisuutta katolta putoavalta lumelta ja jäältä. Ne helpottavat kosteudenhallintaa, kun lumi sulaa katolla, se ei kinostu kodin seinustoille.
  • Turvakisko nopeuttaa huoltotöitä katolla. Kiskon ja sitä pitkin liikkuvan vaunun ansiosta vältetään vaaratilanteita lisäävät köyden irrottamiset.
  • Hätäpoistumistiet eli kansankielellä palotikkaat takaavat turvallisen varapoistumistien yläkerran ikkunoista ja parvekkeilta.

Jos kiinteistössä ei ole lumiestettä tai sitä ei ole asennettu koko katon lappeen mitalle, kiinteistön omistajalla on vastuu keventää katon lumikuormaa. Talvella katolle kiipeäminen on äärimmäisen vaarallista ilman asianmukaisia turvavaljaiden kiinnityspisteitä.
Korkealla työskentelyyn liittyy aina putoamisen riski.
– Työturvallisuuslaki määrittää, että jos työskentely on sellaista että kokee joutuvansa vaaratilanteeseen, on oikeus kieltäytyä, painottaa Vesivekin kattoturvakouluttaja Pasi Saarinen. Korkealla työskentelyyn liittyy aina putoamisen riski.

Vesivek-konsernin tuotteet tehdään Suomessa, se työllistää noin 850 henkilöä. Palveluketju tapahtuu turvallisesti ja vastuullisesti. Vesivek on yli 40 vuotta vanha luotettava kumppani, teemme vuosittain yli 5000 kattoremonttia omakoti- ja rivitaloihin ympäri Suomea ja Ruotsia. Veroeurot jäävät kotimaahan ja asiakkaille tarjoamme vain parasta. Lisäksi Vesivek valmistaa ja asentaa vuosittain sadevesijärjestelmiä ja kattoturvatuoteita yli 15000 kohteeseen. Vuoden 2021 helmikuusta lähtien olemme palvelleet useilla alueilla asiakkaita myös salaojaremonteilla.

Talokaupoissa arvioidaan katon käyttöikä28.3.2022 06:00:00 EEST | Tiedote