Katuruokavillitys saavutti kesän myötä maaseudun ja mökkikunnat

Kotona tehtyjen hampurilaisten nousu suomalaisten arki- ja pyhäruokalistoille on mökkikauden myötä kiihtynyt. Ensimmäiset tuoreet, Suomessa leivotut hampurilais- ja hodarisämpylät päivittäiskauppaan tuonut leipomoyhtiö Vaasan kertoo, että odotukset kaikkien aikojen kotimaisesta laatuhampurilaisten aikakaudesta pitävät paikkansa. Kansainvälistä katuruokien aatelia edustaneet hampurilais- ja nakkisämpylät myydään nyt mökkikuntien kaupoista usein loppuun, kun lomalaiset ovat innostuneet grillaamaan burgereita.

Trooppisen kesäinen ananasburger maistuu myös silloin, kun Suomen kesä ei hellittele lomalaisia lämmöllä. Kesäburgerin välistä löytyy mehukkaan pihvin lisäksi grillissä paistettua ananasta ja jalapenoilla terästettyä majoneesia

Suomen grillauskausi on kylmästä alkukesästä huolimatta lähtenyt käyntiin Vaasan Oy:n ennusteiden mukaisesti. Kuluttajat ovat löytäneet tuoreiden sämpylöiden edut ja niiden kulutus on levinnyt lomien myötä kaupungeista maaseudulle.

”Tuoresämpylöiden menekkipiikit ovat noudattaneet sesonkeja ja lomakautta. Vapusta alkanut sesonki ja juhannuksena ennätystasolle noussut myynti näkyi valitettavasti hetkittäin myös kauppojen tyhjinä sämpylähyllyinä, kun kaupoilla oli haasteita pysyä tilauksissaan menekin perässä. Tuoreiden hampurilais- ja hodarisämpylöiden tuotantokapasiteetti on kunnossa ja pystymme varmasti tyydyttämään kotikokkien ja grillikansan tarpeet Hangosta Ivaloon, antaen heidän keskittyä monipuolisten täytteiden ideointiin ja valmistamiseen”, lupaa Vaasan Oy:n projektipäällikkö Minna Turunen ja jatkaa: ”Hampurilainen on monipuolinen ruoka – sen väliin voi kesäkeittiöissä, mökeillä ja veneillä laittaa lähestulkoon mitä vain ja sen syöminen onnistuu kätevästi ilman suurta tiskimäärää”.

Reseptivinkki: kesäinen ananas-bbq-hampurilainen (1 kpl)

• 1 kpl            Vaasan Hampurilaissämpylä
  • 150-200 g   naudan jauhelihaa
  • 2 siivua       pekonia
  • 1 rengas     tuoretta ananasta
  • 2 rkl            majoneesia
  • 2 rkl            säilykejalapenoja hienonnettuna
  • 2                 salaatinlehteä
  •                    suolaa ja pippuria

Muotoile jauhelihasta hampurilaispihvi ja mausta se molemmin puolin suolalla ja mustapippurilla. Grillaa tai paista parilapannussa haluamaasi kypsyysasteeseen - suosituin on medium, eli keskeltä vielä punertava pihvi. Grillaa myös pekoni- ja ananassiivut. Sekoita majoneesin joukkoon hienonnetut jalapenot.

Vinkki: pihvi kannattaa muotoillessa painaa keskeltä hieman ohuemmaksi. Näin se pitää muotonsa, eikä pullistu paistettaessa.

Paahda hampurilaissämpylöiden sisäpinta grillissä, voitele pohja ja kansi jalapenomajoneesilla. Täytä burgeri salaatilla, pihvillä, pekonilla ja ananaksella. Paina kansi kiinni.

Vaasan Oy on suomalainen leipomoalan yritys, joka työllistää Suomessa noin 600 henkilöä. Yhtiön historia ulottuu aina vuoteen 1849, mikä tekee meistä Suomen vanhimman valtakunnallisen leipomoalan toimijan. Leivomme suomalaisten rakastamia leipiä kahdeksassa leipomossa eri puolilla Suomea ja tehtävänämme on vahvistaa leipomotoimialan elinvoimaisuutta Suomessa. Tunnetuimpia tuotemerkkejämme ovat Vaasan Ruispalat, Vaasan Taika ja Vaasan Kauratyynyt. Suomen lisäksi leivomme myös Baltian maissa. Omistajamme Lantmännen Unibaken kautta olemme osa ruotsalaisten maanviljelijöiden omistamaa Lantmännen-monialakonsernia, joka on yksi Euroopan suurimpia toimijoita bioenergia-, kone-, maatalous- ja elintarviketoimialalla. Liikevaihtomme vuonna 2016 oli 176 miljoonaa euroa.

Minna Turunen, projektipäällikkö
Vaasan Oy, 045 262 7463, minna.turunen@vaasan.com

Tomi Einonen nimitetty MTV:n uutistoiminnan johtoon21.6.2018 09:45Tiedote

Lähes 20-vuotisen uran MTV:n uutistoiminnassa tehnyt Tomi Einonen, 48, on nimitetty MTV Uutisten vastaavaksi päätoimittajaksi ja Mediahub Oy:n toimitusjohtajaksi. Einonen on hoitanut tehtävää virkaatekevänä sen jälkeen, kun Merja Ylä-Anttilan kerrottiin huhtikuussa siirtyvän syksyllä Ylen uudeksi toimitusjohtajaksi. Tomi Einosen visioissa on kehittää uutispalvelu vastaamaan yhä nopeammin digitalisoituvan uutiskulutuksen tarpeita ja samalla huolehtia Suomen arvostetuimpiin kuuluvan uutisbrändin suosion ja laadun jatkuvuudesta.

Simon Fullerin kokoama uusi superyhtye Now United Suomeen - mukana myös suomalainen Joalin Loukamaa13.6.2018 13:21Tiedote

Lukuisten kansainvälisten supertähtien ja suosikkiohjelmien kehittäjän, mediamoguli Simon Fullerin perustama uusi popsensaatio Now United saapuu Suomeen tapaamaan fanejaan ja mediaa 18.-20. kesäkuuta. Näyttävässä tanssi- ja lauluyhtyeessä on mukana myös suomalainen 16-vuotias Joalin Loukamaa. Fullerin visiona on, että eri maista ja mantereilta tulevista tytöistä ja pojista koostuva Now United tulee ennennäkemättömällä tavalla yhdistämään koko popmusiikkia kuuntelevan maailman.

Suomalainen deittiapplikaatio Klip yhdistyy kansainvälisen eCiftin kanssa12.6.2018 08:00Tiedote

Kotimainen videodeittisovellus Klip yhdistyy etupäässä Turkin ja Saksan markkinoilla toimivan suositun deittipalvelu eCiftin kanssa. Yrityskaupan myötä Suomeen perustetaan teknologiayhtiö Discotec Oy, jonka pääomistaja on eCiftin omistanut sijoitusyhtiö 3TS Capital Partners. Discotec keskittyy hallinnoimaan ja kehittämään jo olemassa olevia Klip ja eCift -palveluitaan, sekä lanseeraamaan uusia social discovery -kategorian mobiilipalveluita globaaleille markkinoille. Klipin perustajat Niko Porkka ja Juho Oranen jatkavat uuden teknologiayhtiön palveluksessa Discotecin osakkaina.

Autourheilutähdet Kalle Rovanperä ja Valtteri Bottas läpäisivät hävittäjälentoon valmistavan lääkärintarkastuksensa7.6.2018 14:03Tiedote

Red Bullin rallitähti Kalle Rovanperä ja F1-tähti Valtteri Bottas osallistuivat Puolustusvoimien Ilmailulääketieteen keskuksessa Helsingissä ilmailulääkärin kokeisiin saadakseen ilmavoimien 100-vuotislentonäytöksessä 16.6. tapahtuvaa Flying Finn -hävittäjälentoaan varten lääketieteellisen kelpoisuustodistuksen. Laboratoriokokeiden lisäksi testissä mitattiin paitsi autourheilutähtien näkö, kuulo ja tasapainoaistit, tehtiin myös maksimaalinen suorituskyvyn mittaava ergometritesti. Suoritus- ja kestävyystestejä vaaditaan, sillä hävittäjälennon aikana kiihtyvyysvoimat voivat nousta jopa 9-12 G:n tasolle, kun F1-autossa kuljettajaan kohdistuu enimmillään 5-6 G:n painovoima.

Burgerimies Herlevin neljäs Naughty BRGR avautui Jyväskylään1.6.2018 14:18Tiedote

Suomen ensimmäinen Top Chef ja Burgerimies-TV-sarjan tähti, keittiömestari Akseli Herlevi avasi Naughty BRGR -hampurilaisravintolaketjun neljännen ravintolan Jyväskylään. Kaupungin kävelykeskustan paraatipaikalle Kolmikulmaan avautuneella ravintolalla on myös suuri, sadan asiakaspaikan anniskeluoikeuksin varustettu terassi. Ravintolan sisustuksessa kunnioitetaan jyväskyläläisten rakkautta urheiluun ja menestykseen.

FREDMAN GROUP UUDISTAA YHTIÖRAKENNETTAAN JA JOHTOAAN29.5.2018 10:59Tiedote

Suomalainen ruokateknologia-alan perheyhtiö Fredman Group Oy yhtiöittää älykkään keittiön kehittämiseen erikoistuneen Food Tech -palveluliiketoimintansa Fredman Perfect Kitchen Oy:ksi. Uutta yksikköä ryhtyy vetämään Fredman Groupin hallituksen puheenjohtaja Peter Fredman. Yhtiörakenteen uudistuksessa Horeca-alan tuotteiden myyntiin keskittyneen Fredman Professional Kitchen Oy:n toimitusjohtajaksi on nimitetty Markku Lukkari. Konsernin tuotannosta, logistiikasta ja kuluttajatuotteista vastaavan Fredman Operations Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi siirtyy Fiskars Iittalan tehtaanjohtaja Per-Henrik Hagberg.