Katuruokavillitys saavutti kesän myötä maaseudun ja mökkikunnat

14.7.2017 11:22 | Wolfcom

Kotona tehtyjen hampurilaisten nousu suomalaisten arki- ja pyhäruokalistoille on mökkikauden myötä kiihtynyt. Ensimmäiset tuoreet, Suomessa leivotut hampurilais- ja hodarisämpylät päivittäiskauppaan tuonut leipomoyhtiö Vaasan kertoo, että odotukset kaikkien aikojen kotimaisesta laatuhampurilaisten aikakaudesta pitävät paikkansa. Kansainvälistä katuruokien aatelia edustaneet hampurilais- ja nakkisämpylät myydään nyt mökkikuntien kaupoista usein loppuun, kun lomalaiset ovat innostuneet grillaamaan burgereita.

Trooppisen kesäinen ananasburger maistuu myös silloin, kun Suomen kesä ei hellittele lomalaisia lämmöllä. Kesäburgerin välistä löytyy mehukkaan pihvin lisäksi grillissä paistettua ananasta ja jalapenoilla terästettyä majoneesia

Suomen grillauskausi on kylmästä alkukesästä huolimatta lähtenyt käyntiin Vaasan Oy:n ennusteiden mukaisesti. Kuluttajat ovat löytäneet tuoreiden sämpylöiden edut ja niiden kulutus on levinnyt lomien myötä kaupungeista maaseudulle.

”Tuoresämpylöiden menekkipiikit ovat noudattaneet sesonkeja ja lomakautta. Vapusta alkanut sesonki ja juhannuksena ennätystasolle noussut myynti näkyi valitettavasti hetkittäin myös kauppojen tyhjinä sämpylähyllyinä, kun kaupoilla oli haasteita pysyä tilauksissaan menekin perässä. Tuoreiden hampurilais- ja hodarisämpylöiden tuotantokapasiteetti on kunnossa ja pystymme varmasti tyydyttämään kotikokkien ja grillikansan tarpeet Hangosta Ivaloon, antaen heidän keskittyä monipuolisten täytteiden ideointiin ja valmistamiseen”, lupaa Vaasan Oy:n projektipäällikkö Minna Turunen ja jatkaa: ”Hampurilainen on monipuolinen ruoka – sen väliin voi kesäkeittiöissä, mökeillä ja veneillä laittaa lähestulkoon mitä vain ja sen syöminen onnistuu kätevästi ilman suurta tiskimäärää”.

Reseptivinkki: kesäinen ananas-bbq-hampurilainen (1 kpl)

• 1 kpl            Vaasan Hampurilaissämpylä
  • 150-200 g   naudan jauhelihaa
  • 2 siivua       pekonia
  • 1 rengas     tuoretta ananasta
  • 2 rkl            majoneesia
  • 2 rkl            säilykejalapenoja hienonnettuna
  • 2                 salaatinlehteä
  •                    suolaa ja pippuria

Muotoile jauhelihasta hampurilaispihvi ja mausta se molemmin puolin suolalla ja mustapippurilla. Grillaa tai paista parilapannussa haluamaasi kypsyysasteeseen - suosituin on medium, eli keskeltä vielä punertava pihvi. Grillaa myös pekoni- ja ananassiivut. Sekoita majoneesin joukkoon hienonnetut jalapenot.

Vinkki: pihvi kannattaa muotoillessa painaa keskeltä hieman ohuemmaksi. Näin se pitää muotonsa, eikä pullistu paistettaessa.

Paahda hampurilaissämpylöiden sisäpinta grillissä, voitele pohja ja kansi jalapenomajoneesilla. Täytä burgeri salaatilla, pihvillä, pekonilla ja ananaksella. Paina kansi kiinni.

Vaasan Oy on suomalainen leipomoalan yritys, joka työllistää Suomessa noin 600 henkilöä. Yhtiön historia ulottuu aina vuoteen 1849, mikä tekee meistä Suomen vanhimman valtakunnallisen leipomoalan toimijan. Leivomme suomalaisten rakastamia leipiä kahdeksassa leipomossa eri puolilla Suomea ja tehtävänämme on vahvistaa leipomotoimialan elinvoimaisuutta Suomessa. Tunnetuimpia tuotemerkkejämme ovat Vaasan Ruispalat, Vaasan Taika ja Vaasan Kauratyynyt. Suomen lisäksi leivomme myös Baltian maissa. Omistajamme Lantmännen Unibaken kautta olemme osa ruotsalaisten maanviljelijöiden omistamaa Lantmännen-monialakonsernia, joka on yksi Euroopan suurimpia toimijoita bioenergia-, kone-, maatalous- ja elintarviketoimialalla. Liikevaihtomme vuonna 2016 oli 176 miljoonaa euroa.

Minna Turunen, projektipäällikkö
Vaasan Oy, 045 262 7463, minna.turunen@vaasan.com

Lastenohjelmat suoratoistopalvelun katselukärjessä – C More vastasi kysyntään SF Kidsin laatusisällöllä14.7.2017 12:08Tiedote

Kuukausimaksullisen C More -suoratoistopalvelunsa keväällä lanseerannut MTV on tehnyt merkittävän ohjelmasopimuksen yhden maailman vanhimman elokuvayhtiön, ruotsalaisen Svensk Filmindustri AB:n kanssa. Sopimuksen myötä SF Filmsin laadukas lastensisältö saapui kesän kynnyksellä C Moren viihdekirjastoon ja näin myös uusin sukupolvi suomalaislapsia saa lomallaan nauttia rakastetuista klassikkosarjoista ja -elokuvista. Keväällä C Morella ensi-iltansa saanut uudistettu Muumilaakson tarinoita -sarja todisti, että laadukkaat lastenohjelmat ovat nousseet merkittävään asemaan suoratoistopalveluiden tilauspäätöksiä tehdessä.

Akseli Herlevi panostaa Turkuun - Naughty BRGR:n lippulaivaravintola avautui torin laidalle7.7.2017 10:15Tiedote

Suomen ensimmäinen Top Chef, keittiömestari Akseli Herlevi avaa perjantaina 7. heinäkuuta kolmannen ja suurimman Naughty BRGR-hampurilaisravintolansa Turkuun. Burgereihin erikoistunut keittiömestari aikoo Suomen hampurilaispääkaupungiksi nimeämänsä Turun parhaalle liikepaikalle valmistuneessa ravintolassaan tarjota Varsinais-Suomen hinta-laatu -suhteeltaan parhaan burgerielämyksen. Uuden kivijalkaravintolan lisäksi tuhmia burgereita tarjoillaan Ruisrock-viikonloppuna myös Naughty Truck -ruokarekasta Ruissalon festivaalialueen ruokaniityllä.

Tallinnan legendaariselle Viru-hotellille uusi johtaja Suomesta27.6.2017 09:31Tiedote

Tallinnan tunnetuimpiin kuuluva maamerkki, Original Sokos Hotel Virun ja Solo Sokos Hotel Estorian käsittävä Viron suurin hotellikompleksi sai 20 vuoden tauon jälkeen johtajan Suomesta. Restonomi (AMK) Klaus Ek siirtyy uuteen rooliinsa hotellijohtajaksi ja S-ryhmän hotellitoiminnoista Virossa vastaavan AS Sokotelin toimitusjohtajaksi Helsingin Radisson Blu Royal ja Radisson Blu Aleksanteri -hotellien johtajan tehtävistä.

Helsingin Eiranrantaan ulkoliikuntakeskus14.6.2017 09:15Tiedote

Helsingin Eiranranta on saamassa aktiiviseen kuntoiluun ja voimailuun tarkoitetun ulkoliikuntakeskuksen. Eira Open Air laajenee seuraavien kesien aikana vaiheittain täysimittaiseksi ulkosaliksi ja kuntoilukeskuksen ensimmäinen, merikonttiin rakennettu osa avataan yleisölle heinäkuun alussa. Taivasalla sijaitseva ja säävarauksella avoinna oleva, koulutetun kuntovalmentajan valvoma kuntokeskus sisältää levypainoja sekä -tankoja, kahvakuulia, käsipainoja, punnerruspenkkejä ja muita korkealaatuisia kuntoiluvälineitä. Jatkossa kuukausipohjaisesti hinnoiteltu yksityinen Eira Open Air on avajaiskesän ajan veloituksetta kaikkien kuntoilijoiden vapaassa käytössä.