Katuruokavillitys saavutti kesän myötä maaseudun ja mökkikunnat

Kotona tehtyjen hampurilaisten nousu suomalaisten arki- ja pyhäruokalistoille on mökkikauden myötä kiihtynyt. Ensimmäiset tuoreet, Suomessa leivotut hampurilais- ja hodarisämpylät päivittäiskauppaan tuonut leipomoyhtiö Vaasan kertoo, että odotukset kaikkien aikojen kotimaisesta laatuhampurilaisten aikakaudesta pitävät paikkansa. Kansainvälistä katuruokien aatelia edustaneet hampurilais- ja nakkisämpylät myydään nyt mökkikuntien kaupoista usein loppuun, kun lomalaiset ovat innostuneet grillaamaan burgereita.

Trooppisen kesäinen ananasburger maistuu myös silloin, kun Suomen kesä ei hellittele lomalaisia lämmöllä. Kesäburgerin välistä löytyy mehukkaan pihvin lisäksi grillissä paistettua ananasta ja jalapenoilla terästettyä majoneesia

Suomen grillauskausi on kylmästä alkukesästä huolimatta lähtenyt käyntiin Vaasan Oy:n ennusteiden mukaisesti. Kuluttajat ovat löytäneet tuoreiden sämpylöiden edut ja niiden kulutus on levinnyt lomien myötä kaupungeista maaseudulle.

”Tuoresämpylöiden menekkipiikit ovat noudattaneet sesonkeja ja lomakautta. Vapusta alkanut sesonki ja juhannuksena ennätystasolle noussut myynti näkyi valitettavasti hetkittäin myös kauppojen tyhjinä sämpylähyllyinä, kun kaupoilla oli haasteita pysyä tilauksissaan menekin perässä. Tuoreiden hampurilais- ja hodarisämpylöiden tuotantokapasiteetti on kunnossa ja pystymme varmasti tyydyttämään kotikokkien ja grillikansan tarpeet Hangosta Ivaloon, antaen heidän keskittyä monipuolisten täytteiden ideointiin ja valmistamiseen”, lupaa Vaasan Oy:n projektipäällikkö Minna Turunen ja jatkaa: ”Hampurilainen on monipuolinen ruoka – sen väliin voi kesäkeittiöissä, mökeillä ja veneillä laittaa lähestulkoon mitä vain ja sen syöminen onnistuu kätevästi ilman suurta tiskimäärää”.

Reseptivinkki: kesäinen ananas-bbq-hampurilainen (1 kpl)

• 1 kpl            Vaasan Hampurilaissämpylä
  • 150-200 g   naudan jauhelihaa
  • 2 siivua       pekonia
  • 1 rengas     tuoretta ananasta
  • 2 rkl            majoneesia
  • 2 rkl            säilykejalapenoja hienonnettuna
  • 2                 salaatinlehteä
  •                    suolaa ja pippuria

Muotoile jauhelihasta hampurilaispihvi ja mausta se molemmin puolin suolalla ja mustapippurilla. Grillaa tai paista parilapannussa haluamaasi kypsyysasteeseen - suosituin on medium, eli keskeltä vielä punertava pihvi. Grillaa myös pekoni- ja ananassiivut. Sekoita majoneesin joukkoon hienonnetut jalapenot.

Vinkki: pihvi kannattaa muotoillessa painaa keskeltä hieman ohuemmaksi. Näin se pitää muotonsa, eikä pullistu paistettaessa.

Paahda hampurilaissämpylöiden sisäpinta grillissä, voitele pohja ja kansi jalapenomajoneesilla. Täytä burgeri salaatilla, pihvillä, pekonilla ja ananaksella. Paina kansi kiinni.

Vaasan Oy on suomalainen leipomoalan yritys, joka työllistää Suomessa noin 600 henkilöä. Yhtiön historia ulottuu aina vuoteen 1849, mikä tekee meistä Suomen vanhimman valtakunnallisen leipomoalan toimijan. Leivomme suomalaisten rakastamia leipiä kahdeksassa leipomossa eri puolilla Suomea ja tehtävänämme on vahvistaa leipomotoimialan elinvoimaisuutta Suomessa. Tunnetuimpia tuotemerkkejämme ovat Vaasan Ruispalat, Vaasan Taika ja Vaasan Kauratyynyt. Suomen lisäksi leivomme myös Baltian maissa. Omistajamme Lantmännen Unibaken kautta olemme osa ruotsalaisten maanviljelijöiden omistamaa Lantmännen-monialakonsernia, joka on yksi Euroopan suurimpia toimijoita bioenergia-, kone-, maatalous- ja elintarviketoimialalla. Liikevaihtomme vuonna 2016 oli 176 miljoonaa euroa.

Minna Turunen, projektipäällikkö
Vaasan Oy, 045 262 7463, minna.turunen@vaasan.com

Kaslink teki Mustan Barbaarin kanssa legendaarisesta maitomainoksesta modernin kauraversion1.9.2017 08:55Tiedote

Suomen suurimmaksi yksityiseksi meijeriksi kasvanut Kaslink innovoi Suomen ensimmäiset tuoreet kaurajuomat. Kouvolalaisen perheyhtiön Kaslink Aito -tuotteet löytyvät syyskuun alkuun mennessä ruokakauppojen maitohyllyistä perinteisten maitojen viereltä. Uutuustuotteen löytämisen helpottamiseksi kutsui Kaslink kampanjansa tähdeksi James Nikanderin, eli taiteilijanimellä Musta Barbaari esiintyvän rap-artistin, kehonrakentajan ja some-persoonan. Hän muistuttaa räväkässä kampanjassa, että hyvästä fyysisestä kunnosta voi pitää huolta myös ilman maitoa.

Red Bull Mäkiauto GP valtaa viikonloppuna Helsingin Tähtitorninmäen16.8.2017 11:00Kutsu

Tulevana lauantaina Helsingissä kisataan jo neljännen kerran mäkiautoilla, kun Red Bull Mäkiauto GP valloittaa Tähtitorninmäen. Kyseessä on kansainvälinen jokamiesluokan kilpailu, jossa lasketaan mäkeä kotikutoisilla mäkiautoilla. Tämä uniikki, moottoriton ja päästötön ajotapahtuma haastaa sekä kokeneet kuljettajat, että halukkaat harrastelijat suunnittelemaan tyrmistyttäviä unelmien vauhtikojeita ja kisaamaan alamäkiajossa kelloa vastaan jopa fysiikan lakeja uhmaten.