Katuruokavillitys saavutti kesän myötä maaseudun ja mökkikunnat

Kotona tehtyjen hampurilaisten nousu suomalaisten arki- ja pyhäruokalistoille on mökkikauden myötä kiihtynyt. Ensimmäiset tuoreet, Suomessa leivotut hampurilais- ja hodarisämpylät päivittäiskauppaan tuonut leipomoyhtiö Vaasan kertoo, että odotukset kaikkien aikojen kotimaisesta laatuhampurilaisten aikakaudesta pitävät paikkansa. Kansainvälistä katuruokien aatelia edustaneet hampurilais- ja nakkisämpylät myydään nyt mökkikuntien kaupoista usein loppuun, kun lomalaiset ovat innostuneet grillaamaan burgereita.

Trooppisen kesäinen ananasburger maistuu myös silloin, kun Suomen kesä ei hellittele lomalaisia lämmöllä. Kesäburgerin välistä löytyy mehukkaan pihvin lisäksi grillissä paistettua ananasta ja jalapenoilla terästettyä majoneesia

Suomen grillauskausi on kylmästä alkukesästä huolimatta lähtenyt käyntiin Vaasan Oy:n ennusteiden mukaisesti. Kuluttajat ovat löytäneet tuoreiden sämpylöiden edut ja niiden kulutus on levinnyt lomien myötä kaupungeista maaseudulle.

”Tuoresämpylöiden menekkipiikit ovat noudattaneet sesonkeja ja lomakautta. Vapusta alkanut sesonki ja juhannuksena ennätystasolle noussut myynti näkyi valitettavasti hetkittäin myös kauppojen tyhjinä sämpylähyllyinä, kun kaupoilla oli haasteita pysyä tilauksissaan menekin perässä. Tuoreiden hampurilais- ja hodarisämpylöiden tuotantokapasiteetti on kunnossa ja pystymme varmasti tyydyttämään kotikokkien ja grillikansan tarpeet Hangosta Ivaloon, antaen heidän keskittyä monipuolisten täytteiden ideointiin ja valmistamiseen”, lupaa Vaasan Oy:n projektipäällikkö Minna Turunen ja jatkaa: ”Hampurilainen on monipuolinen ruoka – sen väliin voi kesäkeittiöissä, mökeillä ja veneillä laittaa lähestulkoon mitä vain ja sen syöminen onnistuu kätevästi ilman suurta tiskimäärää”.

Reseptivinkki: kesäinen ananas-bbq-hampurilainen (1 kpl)

• 1 kpl            Vaasan Hampurilaissämpylä
  • 150-200 g   naudan jauhelihaa
  • 2 siivua       pekonia
  • 1 rengas     tuoretta ananasta
  • 2 rkl            majoneesia
  • 2 rkl            säilykejalapenoja hienonnettuna
  • 2                 salaatinlehteä
  •                    suolaa ja pippuria

Muotoile jauhelihasta hampurilaispihvi ja mausta se molemmin puolin suolalla ja mustapippurilla. Grillaa tai paista parilapannussa haluamaasi kypsyysasteeseen - suosituin on medium, eli keskeltä vielä punertava pihvi. Grillaa myös pekoni- ja ananassiivut. Sekoita majoneesin joukkoon hienonnetut jalapenot.

Vinkki: pihvi kannattaa muotoillessa painaa keskeltä hieman ohuemmaksi. Näin se pitää muotonsa, eikä pullistu paistettaessa.

Paahda hampurilaissämpylöiden sisäpinta grillissä, voitele pohja ja kansi jalapenomajoneesilla. Täytä burgeri salaatilla, pihvillä, pekonilla ja ananaksella. Paina kansi kiinni.

Vaasan Oy on suomalainen leipomoalan yritys, joka työllistää Suomessa noin 600 henkilöä. Yhtiön historia ulottuu aina vuoteen 1849, mikä tekee meistä Suomen vanhimman valtakunnallisen leipomoalan toimijan. Leivomme suomalaisten rakastamia leipiä kahdeksassa leipomossa eri puolilla Suomea ja tehtävänämme on vahvistaa leipomotoimialan elinvoimaisuutta Suomessa. Tunnetuimpia tuotemerkkejämme ovat Vaasan Ruispalat, Vaasan Taika ja Vaasan Kauratyynyt. Suomen lisäksi leivomme myös Baltian maissa. Omistajamme Lantmännen Unibaken kautta olemme osa ruotsalaisten maanviljelijöiden omistamaa Lantmännen-monialakonsernia, joka on yksi Euroopan suurimpia toimijoita bioenergia-, kone-, maatalous- ja elintarviketoimialalla. Liikevaihtomme vuonna 2016 oli 176 miljoonaa euroa.

Minna Turunen, projektipäällikkö
Vaasan Oy, 045 262 7463, minna.turunen@vaasan.com

Kutsu: Medialounaalta parempaan tulevaisuuteen keskiviikkona 29.11. kello 11.00 @ Perho22.11.2017 10:14Tiedote

Ruokahävikin vähentäminen on yksi Suomen ja koko globaalin ruokapolitiikan keskeisimpiä haasteita. Sen puolittamiseksi on asetettu niin YK:n, kuin EU-komissionkin tasolla kunnianhimoiset tavoitteet, mutta voiko yksittäinen kuluttaja Suomessa vaikuttaa suureen kuvaan? Haluamme käsitellä tähdellistä asiaa hyvällä maulla ja kutsumme median edustajat Perho Liiketalousopiston ja leipomoyhtiö Vaasanin yhdessä isännöimälle medialounaalle Ravintola Perhoon keskiviikkona 29. marraskuuta kello 11.00 (sisäänkäynti Ravintola Perhon pääovesta Mechelininkatu 7, Helsinki).

Uusi opaskirja esittelee Tallinnaa suomalaisten silmin9.11.2017 11:30Tiedote

Tallinnan legendaarinen Viru-hotelli julkaisi 45. juhlavuotensa kunniaksi opaskirjan, joka esittelee Tallinnan mielenkiintoisimmat ja yllättävimmätkin nähtävyydet ja tekemiset suomalaisten Tallinnan-ystävien omien kokemusten kautta. Kirjassa jakavat suosituksensa muiden muassa presidentti Tarja Halonen, kirjailija Sofi Oksanen, F1-kuski Mika Salo, muusikko Ilkka Alanko, elokuvatuottaja Markus Selin, jääkiekkoilija Siim Liivik ja monet muut tutut suomalaiset.

Uudessa Tuntematon sotilas -elokuvassa arvuutellaan jälleen, kuinka konjakkia leikataan31.10.2017 15:00Tiedote

Alun perin jatkosodan aikana rintamamiesten rajoitettuun juhlallisuuskäyttöön luodut Puolustuslaitos Leikattua konjakkia ja Puolustuslaitos Viinaa ovat väkevässä roolissa paitsi Väinö Linnan Tuntematon sotilas -kirjassa, myös kaikissa kolmessa siihen perustuvassa elokuvaversiossa. Aku Louhimiehen ohjaamassa uudessa Tuntematon sotilas -elokuvassa leirinuotiolla arvuutellaan, kuinka konjakkia leikataan. Nykypäivän versiossa Puolustuslaitos Leikattua on aidon ranskalaisen konjakin ja kotimaisen vodkan sekoite ja se valmistetaan Kuopiossa Lignell & Piispasen toimesta.