Kauppakamarikysely: Erityisesti pienillä ja majoitus- ja ravintola-alan yrityksillä rahoitusvaikeuksia koronan takia

Erityisesti pulmia saada rahoitusta on ollut majoitus- ja ravitsemustoiminnan toimialalla sekä taiteessa, viihteessä ja virkistyksessä. Ongelmat painottuvat pieniin yrityksiin, kun taas suurilla yrityksillä rahoituksellisia vaikeuksia ei juurikaan ole ollut.
Noin 55 prosenttia yrityksistä kertoo, ettei ole tarvinnut kriisin aikana ylimääräistä rahoitusta ollenkaan.
“Nämä yritykset ovat erityisesti isoja yrityksiä. Isompien yritysten kohdalla on esimerkiksi saattanut kertyä enemmän uskottavuutta lainamarkkinoilla ja siksi luottorajoitteita on vähemmän. Toisaalta saattaa olla niin, että koko ei välttämättä ole se olennainen tekijä vaan pikemminkin yrityksen ikä. Tämä ulottuvuus ei kuitenkaan selviä kyselystämme”, Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki sanoo.
Kauppakamarien kysely tehtiin 16.3. ja siihen vastasi lähes 2700 yritystä kaikilta eri toimialoilta.
Kyselystä selviää, että noin viidenneksellä vastanneista yrityksistä on kertynyt tavallista enemmän erääntynyttä ostovelkaa. Toisin sanoen yrityksellä on ollut hankaluuksia suoriutua ostoihin liittyvistä laskuista.
Ostovelka on kasvanut niin ikään erityisesti pienissä yrityksissä. Toimialoittain tarkasteltuna erityisesti majoitus- ja ravitsemistoiminta sekä taiteet, viihde ja virkistys erottuvat joukosta huolestuttavalla tavalla. MaRa-alalla peräti puolella vastanneista erääntyneet ostovelat ovat kasvaneet ainakin jonkin verran tavallista enemmän.
“Pandemia on kiistatta kohdellut majoitus- ja ravintola-alaa erittäin kovalla kädellä. Hallituksen sulkutoimet ovat kohdistuneet poikkeuksellisen kovasti juuri tälle alalle sekä taiteeseen, viihteeseen ja virkistykseen. Ja se näkyy kyllä monin tavoin”, Kotamäki sanoo.
Noin yksi neljästä kyselyyn vastanneesta yrityksestä on pidentänyt lähettämiensä laskujen maksuaikoja. Yritykset ovat siis joustaneet asiakkaidensa hyväksi.
“Yritysten intressissä on pitää huolta niin työntekijöistä kuin asiakkaistaankin. Menestyvät yritykset joustavat mahdollisuuksien mukaan ja näin on tapahtunutkin esimerkiksi yritysten suhtautumisessa laskujen maksuaikoihin”, Kotamäki sanoo.
Hallituksen parhaillaan suunnittelemat liikkumisrajoitukset osuvat erityisen kovasti pieniin kaupan alan yrityksiin sekä jo pahoin kärsineeseen majoitus- ja ravintola-alaan. Kotamäen mukaan mahdollisesti voimaantulevat liikkumisrajoitukset saattavat olla lopullinen kuolinisku monelle yritykselle.
“Hallituksen pitäisi vielä kertaalleen miettiä, ovatko tämänkaltaiset rajoitukset oikeanlaisia. Jos päädytään siihen, että erityistavaraliikkeet ja tietyt palvelut, kuten kampaamot, saavat olla auki, mutta niihin ei saa mennä, tilanne on absurdi. Valtion pitää tällaisessa tilanteessa korvata yrityksille liikkumisrajoituksista aiheutuvat menetykset”, Kotamäki sanoo.
Kauppakamarien kysely tehtiin 16.3.2021. Kyselyyn vastasi 2681 kauppakamarien jäsenyritystä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoilta ympäri Suomen sekä kaiken kokoisista yrityksistä. Aiemmat vastaavanlaiset kyselyt on toteutettu 16.-17.3, 30.3, 20.4, 4.5, 18.5, 1.6, 23.6, 2.9, 8.10, 1.12 ja 2.2.
Liite: Kyselyn taustatiedot ja tulokset
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mauri KotamäkiPääekonomisti
Puh:+358 942426235mauri.kotamaki@chamber.fiKuvat

Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Ihmisarvoa loukkaava mainos sai huomautuksen MENiltä30.6.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
Mainonnan eettinen neuvosto antoi harvinaisen huomautuksen somealustalla julkaistulle mainokselle. Mainoksen katsottiin loukkaavan ihmisarvoa ja olevan siten hyvän tavan vastainen. Viimeksi vastaavantyyppisestä mainoksesta on annettu huomautus vuonna 2007.
Pääekonomisti: Ei merkkejä luottamuksen paranemisesta – kotitalouksien arviot ”hehtaarikaupalla” ekonomisteja synkemmät27.6.2025 08:53:23 EEST | Tiedote
Kotitalouksien luottamus talouteen on edelleen kehnoa, ja arvio Suomen talouden kehityksestä on ”hehtaarikaupalla” synkempi kuin tyypillisissä ekonomistiennusteissa. Tilastokeskuksen kesäkuun tilastossa luottamusindikaattori sai arvon -8,6. Pitkän aikavälin keskiarvo on -2,7, joten alkukesän tunnelmat olivat selvästi tavanomaista heikompia. Viime kuukausien kuluttajaluottamuksen muutokset ovat olleet vähäisiä, mutta pikemminkin suunta on heikkenevä.
Valtiontukikilpailun jatkuminen Euroopassa on Suomelle huono uutinen – investointien verohyvityksen jatkotarve nyt selvä25.6.2025 16:23:30 EEST | Tiedote
EU:n komission keskiviikkona julkaisemat uudet valtiontukipuitteet puhtaan teollisuuden investoinneille jatkavat sallivaa linjaa jäsenmaiden valtiontukiin vuoteen 2030 asti. Investointien lisäksi jäsenmaat voivat myös tukea teollisuuden sähkön hintaa. Keskuskauppakamari pitää tilannetta reilun kilpailun kannalta huolestuttavana ja Suomelle huonona sekä kannustaa hallitusta valmistelemaan ripeästi investointien verohyvityksen jatkoa.
Pääekonomisti: Hyviä uutisia työttömyydestä – ilmassa todellinen käänne25.6.2025 09:30:52 EEST | Tiedote
Toukokuun työmarkkinatilastojen kokonaisuus on jossain määrin ristiriitainen, mutta myönteistä on, että työttömyydessä nähtiin selkeää paranemista. Työttömyyden osalta ilmassa on aitoa suhdanneluonteista paranemista ja todellista käännettä, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.
Keskuskauppakamari: Yhdenvertaisuus on yritykselle kilpailuetu ympäri vuoden - ei vain prideviikolla23.6.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Moni työnantaja ottaa Pride-viikon aikana kantaa yhdenvertaisuuden puolesta, mutta näiden arvojen edistäminen ei saa rajoittua vain yhteen teemaviikkoon. Kyse on pitkäjänteisestä ja arjessa näkyvästä työstä, joka rakentaa turvallisempaa, tasa-arvoisempaa ja osallistavampaa työelämää kaikkina vuodenaikoina.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme