Kauppakamarin elinkeinopoliittinen kuntapalkinto SHIFT-businessfestivaalille

Turun kauppakamarin elinkeinopolitiikan valiokunta on myöntänyt vuoden 2017 elinkeinopoliittisen kuntapalkinnon SHIFT-businessfestivaalille. Palkinto jaetaan vuosittain kunnalle, sen organisaatiolle tai henkilölle, joka on toiminut erityisen hyvin yritysilmapiirin parantamiseksi tai elinkeinoelämän tai yritysten toimintaympäristön kehittämiseksi.

Kuva: Rewan Black Bor / SHIFT

Palkinnon valintaperusteluissa todetaan, että Turun kaupungin osuus festivaalin toteutuksessa on ollut merkittävä – kaupunki näkyy niin tapahtuman ohjelmassa ja toteuttamisessa kuin viestinnässä ja markkinoinnissakin. Ilman kaupungin panosta festivaalia olisi ollut mahdoton toteuttaa, kansainvälistää ja kasvattaa nykyiseen laajuuteensa. Festivaali myös rakentaa osaltaan Turun kansainvälistä imagoa kasvuyrittäjien ja menestyvän elinkeinoelämän kaupunkina.

”Haluamme palkita Turun kaupungin siitä, että se ymmärsi lähteä mukaan ja antaa resursseja SHIFT-tapahtumalle. Kaupungin ratkaiseva panos mahdollistaa myös kaikkien muiden osapuolien osallistumisen tapahtumaan”, sanoo johtaja Kaisa Leiwo Turun kauppakamarista.

Festivaalia pidetään myös hyvänä esimerkkinä uudenlaisesta yhteistyöstä ja yhdessä tekemisestä. Turun kaupungin lisäksi palkinnon ansaitsevat kaikki projektiin osallistuneet tahot: Turku Science Park, Nuorkauppakamarit, Varsinais-Suomen Yrittäjät, Turun kauppakamari, muut yhteistyökumppanit sekä monet vapaaehtoiset.

”Turun kaupungilla on ollut ilo tukea businessfestivaali SHIFTiä ja sen innostavaa tekijätiimiä. Vuoden 2017 SHIFT oli menestys, joka mahdollisti ideoiden ja ihmisten kohtaamisen kansainvälisesti. Myös asukkaat ja järjestöt olivat tiiviisti mukana, sanoo Turun kaupunginjohtaja Aleksi Randell.

Hän odottaa innolla vuoden 2018 SHIFT-tapahtumaa, joka tulee olemaan entistä suurempi.

”Kasvu ja hyvinvointi lähtevät yhteistyöstä, mikä korostui SHIFTissä upeasti. Osallistaminen sekä älykkäiden ja kestävien ratkaisujen kehittäminen yhdessä yritysmaailman, sidosryhmien ja asukkaiden kanssa ovat olennainen osa myös kaupungin uutta Smart and Wise Turku -kärkihanketta. Nyt odotan innolla ensi vuoden entistä suurempaa ja kansainvälisempää SHIFTiä, jonka ajankohtainen pääteema käsittelee ihmisen ja koneen yhteistä potentiaalia”, Randell jatkaa.

Turun kauppakamarin elinkeinopoliittisen kuntapalkinnon saajat:

2011: Uusikaupunki
2012: Loimaa
2013: Salo
2014: Kemiönsaaren kunta
2015: Turku
2016: tekninen johtaja Antti Korte, Raision kaupunki
2017: Businessfestivaali SHIFT

SHIFT 2018

Pääteema: The joint potential of human and machine

Ennen rakensimme koneita tekemään, tällä hetkellä rakennamme koneita ajattelemaan, tulevaisuudessa rakennamme koneita olemaan. SHIFT 2018 keskittyy aiheen tulevaisuudennäkymiin liiketoiminnan näkökulmasta – millaisia asioita meidän tulee ottaa huomioon menestyäksemme tulevaisuuden liike-elämässä ja miten voimme itse olla mukana vaikuttamassa kehitykseen.

Kävijätavoite on 4000 henkeä.

SHIFT panostaa kansainvälisyyteen vahvasti – tavoitteena on nostaa kansainvälisten vieraiden määrä kahteenkymmeneen prosenttiin

Kuva: Rewan Black Bor / SHIFT

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Turun kauppakamari ja Föli lahjoittavat jouluiloa 50 perheelle13.11.2018 13:00Tiedote

Turun kauppakamari lahjoittaa 50:lle Mannerheimin Lastensuojeluliiton tukitoiminnoissa mukana olevalle perheelle lippupaketit Turun Messukeskuksessa avautuvaan Pomppulinnamaailmaan. Sisäänpääsyn lisäksi perheet saavat myös Turun seudun joukkoliikenne Fölin lahjoittamat bussimatkat Messukeskukseen ja takaisin. Lahjat ohjataan lasten iloksi MLL:n Varsinais-Suomen piirin tukihenkilötoiminnan kautta. ”Tämä suuri satsaus meidän perhekummi-, ystäväksi maahanmuuttajaäidille- sekä kaveritoiminnassa mukana oleville lapsille lämmittää sydäntäni”, kiittää MLL:n Varsinais-Suomen piirin toiminnanjohtaja Janina Andersson. Kauppakamari ja Föli haluavat olla mukana ilahduttamassa tukea tarvitsevia lapsiperheitä, ja haastavat myös muut alueen toimijat lahjoittamaan iloa ympärilleen. ”Yritykset voivat ostaa haluamansa määrän perhelippupaketteja suoraan Turun Messukeskuksesta. Lahjat ohjataan Mannerheimin Lastensuojeluliiton Varsinais-Suomen piirin kautta lasten iloksi. Lahjoituksen tekevä yritys saa käy

Liikennekäytävävaltuuskunta toivoo nopeaa etenemistä Helsinki–Turku-raideyhteyden kehittämisessä2.10.2018 12:00Tiedote

Liikennekäytävävaltuuskunta muistuttaa, että hyvin alkuun päässyttä Helsinki–Turku-yhteysvälin kehittämishanketta on vietävä määrätietoisesti eteenpäin, ja sen toteutuminen on varmistettava mahdollisimman nopeassa aikataulussa. Valtuuskunta edellyttää, että Espoon ja Salon välisen oikoradan ratasuunnitelman tekeminen aloitettaisiin mahdollisimman pian ja Helsinki–Turku-yhteysvälin kehittämiseen tarvittavat investointipäätökset tehtäisiin seuraavan hallituskauden aikana.