Kauppakamarin elinkeinopoliittinen kuntapalkinto SHIFT-businessfestivaalille

Turun kauppakamarin elinkeinopolitiikan valiokunta on myöntänyt vuoden 2017 elinkeinopoliittisen kuntapalkinnon SHIFT-businessfestivaalille. Palkinto jaetaan vuosittain kunnalle, sen organisaatiolle tai henkilölle, joka on toiminut erityisen hyvin yritysilmapiirin parantamiseksi tai elinkeinoelämän tai yritysten toimintaympäristön kehittämiseksi.

Kuva: Rewan Black Bor / SHIFT

Palkinnon valintaperusteluissa todetaan, että Turun kaupungin osuus festivaalin toteutuksessa on ollut merkittävä – kaupunki näkyy niin tapahtuman ohjelmassa ja toteuttamisessa kuin viestinnässä ja markkinoinnissakin. Ilman kaupungin panosta festivaalia olisi ollut mahdoton toteuttaa, kansainvälistää ja kasvattaa nykyiseen laajuuteensa. Festivaali myös rakentaa osaltaan Turun kansainvälistä imagoa kasvuyrittäjien ja menestyvän elinkeinoelämän kaupunkina.

”Haluamme palkita Turun kaupungin siitä, että se ymmärsi lähteä mukaan ja antaa resursseja SHIFT-tapahtumalle. Kaupungin ratkaiseva panos mahdollistaa myös kaikkien muiden osapuolien osallistumisen tapahtumaan”, sanoo johtaja Kaisa Leiwo Turun kauppakamarista.

Festivaalia pidetään myös hyvänä esimerkkinä uudenlaisesta yhteistyöstä ja yhdessä tekemisestä. Turun kaupungin lisäksi palkinnon ansaitsevat kaikki projektiin osallistuneet tahot: Turku Science Park, Nuorkauppakamarit, Varsinais-Suomen Yrittäjät, Turun kauppakamari, muut yhteistyökumppanit sekä monet vapaaehtoiset.

”Turun kaupungilla on ollut ilo tukea businessfestivaali SHIFTiä ja sen innostavaa tekijätiimiä. Vuoden 2017 SHIFT oli menestys, joka mahdollisti ideoiden ja ihmisten kohtaamisen kansainvälisesti. Myös asukkaat ja järjestöt olivat tiiviisti mukana, sanoo Turun kaupunginjohtaja Aleksi Randell.

Hän odottaa innolla vuoden 2018 SHIFT-tapahtumaa, joka tulee olemaan entistä suurempi.

”Kasvu ja hyvinvointi lähtevät yhteistyöstä, mikä korostui SHIFTissä upeasti. Osallistaminen sekä älykkäiden ja kestävien ratkaisujen kehittäminen yhdessä yritysmaailman, sidosryhmien ja asukkaiden kanssa ovat olennainen osa myös kaupungin uutta Smart and Wise Turku -kärkihanketta. Nyt odotan innolla ensi vuoden entistä suurempaa ja kansainvälisempää SHIFTiä, jonka ajankohtainen pääteema käsittelee ihmisen ja koneen yhteistä potentiaalia”, Randell jatkaa.

Turun kauppakamarin elinkeinopoliittisen kuntapalkinnon saajat:

2011: Uusikaupunki
2012: Loimaa
2013: Salo
2014: Kemiönsaaren kunta
2015: Turku
2016: tekninen johtaja Antti Korte, Raision kaupunki
2017: Businessfestivaali SHIFT

SHIFT 2018

Pääteema: The joint potential of human and machine

Ennen rakensimme koneita tekemään, tällä hetkellä rakennamme koneita ajattelemaan, tulevaisuudessa rakennamme koneita olemaan. SHIFT 2018 keskittyy aiheen tulevaisuudennäkymiin liiketoiminnan näkökulmasta – millaisia asioita meidän tulee ottaa huomioon menestyäksemme tulevaisuuden liike-elämässä ja miten voimme itse olla mukana vaikuttamassa kehitykseen.

Kävijätavoite on 4000 henkeä.

SHIFT panostaa kansainvälisyyteen vahvasti – tavoitteena on nostaa kansainvälisten vieraiden määrä kahteenkymmeneen prosenttiin

Kuva: Rewan Black Bor / SHIFT

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Turun kauppakamarin toimitusjohtaja vaihtuu – Minna Arve Turun kaupunginjohtajaksi16.10.2017 23:10Tiedote

Turun kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Matti Rihko onnittelee Minna Arvetta uuden tehtävän johdosta. "Turun kauppakamari onnittelee Minnaa valinnasta. Turku saa hyvän kaupunginjohtajan, ja se on kauppakamarin kannaltakin hieno asia", Rihko toteaa. Kauppakamarin hallitus käsitteli Minna Arven ehdokkuutta hänen asetuttuaan ehdolle ja suhtautui asiaan myönteisesti. Seuraavaksi hallitus lähtee kauppakamarin osalta hoitamaan seuraajakysymystä, josta tiedotetaan lisää myöhemmin.

Maan tärkeimmät liikennehankkeet listattu – Varsinais-Suomen alueelta viisi hanketta7.9.2017 00:00Tiedote

Kauppakamarit ovat laatineet listan Suomen liikenneverkon tärkeimmistä korjaus- ja kehittämiskohteista. Varsinais-Suomen alueelta mukana ovat Turun kehätien, Valtatie 8:n ja Valtatien 9 Turku–Tampere-välin parantaminen, Kirjalansalmen sillan korjaaminen sekä Turku–Uusikaupunki-radan kunnostus. Liikenneväylien kunnolla ja sujuvuudella on suora vaikutus yritysten kilpailukykyyn ja investointipäätöksiin.

Selvityshenkilö Esko Ahon raportissa useita hyviä toimintamalleja25.8.2017 08:50Tiedote

Työ- ja elinkeinoministeriön asettama selvityshenkilö Esko Aho esittää raportissaan useita hyviä toimintamalleja ja käytännön ratkaisuja Lounaisen Suomen teollisuuden hyvän kasvun tuomiin haasteisiin. Haasteita on erityisesti työvoiman saatavuudessa ja saavutettavuudessa, työvoiman osaamisessa ja koulutuksessa, kriittisen osaamispääoman rakentamisessa tutkimus- ja kehitystyön kautta sekä alueen tunnettuuden ja oikean informaation saannin alueilla. Turun kauppakamari kannattaa siltasopimusmallin nopeaa valmistelua Yllä mainittujen haasteiden – erityisesti työvoimapulan – nopeaan ratkaisemiseen Aho esittää siltasopimusmallia. Valtio ja alueen toimijat sopisivat yhdessä toimista, joilla yllä mainittuihin haasteisiin voidaan tarttua. Turun kappakamari pitää esitystä erittäin hyvänä ja toivoo, että Ahon esittämä valmistelutyöryhmä asetetaan välittömästi. Turun kauppakamari on tarvittaessa valmis osallistumaan valmistelutyöryhmän työskentelyyn. Kauppakamari esittää harkittavaksi, että sopimu

Elinvoimainen Vakka-Suomi –seminaari: Vakka-Suomella kokoaan suurempi rooli Suomen talouskehityksen kannalta26.7.2017 11:00Tiedote

Suomen talous on teollisuusvetoisesti lähtenyt nousuun ja Varsinais-Suomella on tässä suuri rooli. Suhteellisesti ottaen Vakka-Suomen kehitys on ollut kaikkein nopeinta. Nopea kasvu voi synnyttää myös pullonkauloja, jotka pahimmillaan saattavat rajoittaa koko potentiaalisen kasvun toteutumista. Kilpailukykymme keskeinen tekijä on, kuinka hyvän toimintaympäristön kaupunkimme ja kaupunkiseutumme tarjoavat kansainvälisillä markkinoilla toimiville yrityksille. Vaikka suurimmat kaupungit ovat vetovoimaisimpia, on seutukaupungeilla tärkeä rooli, mitä ei kansallisessa politiikassa saa unohtaa. Kaupunkien ja kaupunkiseutujen kansallinen merkitys korostuu Kaupungistuminen on maailmanlaajuinen trendi. Kaupunkien ja kaupunkiseutujen kasvu jatkuu ja levittyy ja toisaalta niiden kansallinen merkitys kilpailukykymme kannalta korostuu. Vetovoimaisimpia ovat suurimmat kaupungit ja osin pienet ja keskisuuret kunnat jopa kamppailevat suurkaupungistumisen megatrendiä vastaan. Koko Suomen kannalta on kuit