Kauppakamarin elinkeinopoliittinen kuntapalkinto SHIFT-businessfestivaalille

Turun kauppakamarin elinkeinopolitiikan valiokunta on myöntänyt vuoden 2017 elinkeinopoliittisen kuntapalkinnon SHIFT-businessfestivaalille. Palkinto jaetaan vuosittain kunnalle, sen organisaatiolle tai henkilölle, joka on toiminut erityisen hyvin yritysilmapiirin parantamiseksi tai elinkeinoelämän tai yritysten toimintaympäristön kehittämiseksi.

Kuva: Rewan Black Bor / SHIFT

Palkinnon valintaperusteluissa todetaan, että Turun kaupungin osuus festivaalin toteutuksessa on ollut merkittävä – kaupunki näkyy niin tapahtuman ohjelmassa ja toteuttamisessa kuin viestinnässä ja markkinoinnissakin. Ilman kaupungin panosta festivaalia olisi ollut mahdoton toteuttaa, kansainvälistää ja kasvattaa nykyiseen laajuuteensa. Festivaali myös rakentaa osaltaan Turun kansainvälistä imagoa kasvuyrittäjien ja menestyvän elinkeinoelämän kaupunkina.

”Haluamme palkita Turun kaupungin siitä, että se ymmärsi lähteä mukaan ja antaa resursseja SHIFT-tapahtumalle. Kaupungin ratkaiseva panos mahdollistaa myös kaikkien muiden osapuolien osallistumisen tapahtumaan”, sanoo johtaja Kaisa Leiwo Turun kauppakamarista.

Festivaalia pidetään myös hyvänä esimerkkinä uudenlaisesta yhteistyöstä ja yhdessä tekemisestä. Turun kaupungin lisäksi palkinnon ansaitsevat kaikki projektiin osallistuneet tahot: Turku Science Park, Nuorkauppakamarit, Varsinais-Suomen Yrittäjät, Turun kauppakamari, muut yhteistyökumppanit sekä monet vapaaehtoiset.

”Turun kaupungilla on ollut ilo tukea businessfestivaali SHIFTiä ja sen innostavaa tekijätiimiä. Vuoden 2017 SHIFT oli menestys, joka mahdollisti ideoiden ja ihmisten kohtaamisen kansainvälisesti. Myös asukkaat ja järjestöt olivat tiiviisti mukana, sanoo Turun kaupunginjohtaja Aleksi Randell.

Hän odottaa innolla vuoden 2018 SHIFT-tapahtumaa, joka tulee olemaan entistä suurempi.

”Kasvu ja hyvinvointi lähtevät yhteistyöstä, mikä korostui SHIFTissä upeasti. Osallistaminen sekä älykkäiden ja kestävien ratkaisujen kehittäminen yhdessä yritysmaailman, sidosryhmien ja asukkaiden kanssa ovat olennainen osa myös kaupungin uutta Smart and Wise Turku -kärkihanketta. Nyt odotan innolla ensi vuoden entistä suurempaa ja kansainvälisempää SHIFTiä, jonka ajankohtainen pääteema käsittelee ihmisen ja koneen yhteistä potentiaalia”, Randell jatkaa.

Turun kauppakamarin elinkeinopoliittisen kuntapalkinnon saajat:

2011: Uusikaupunki
2012: Loimaa
2013: Salo
2014: Kemiönsaaren kunta
2015: Turku
2016: tekninen johtaja Antti Korte, Raision kaupunki
2017: Businessfestivaali SHIFT

SHIFT 2018

Pääteema: The joint potential of human and machine

Ennen rakensimme koneita tekemään, tällä hetkellä rakennamme koneita ajattelemaan, tulevaisuudessa rakennamme koneita olemaan. SHIFT 2018 keskittyy aiheen tulevaisuudennäkymiin liiketoiminnan näkökulmasta – millaisia asioita meidän tulee ottaa huomioon menestyäksemme tulevaisuuden liike-elämässä ja miten voimme itse olla mukana vaikuttamassa kehitykseen.

Kävijätavoite on 4000 henkeä.

SHIFT panostaa kansainvälisyyteen vahvasti – tavoitteena on nostaa kansainvälisten vieraiden määrä kahteenkymmeneen prosenttiin

Kuva: Rewan Black Bor / SHIFT

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Kauppakamarilta 40 000 euron lahjoitus Turun ammattikorkeakoululle13.11.2017 13:26Tiedote

Turun kauppakamari lahjoittaa Turun ammattikorkeakoululle 40 000 euroa. Lahjoitus tehdään ammattikorkeakoulun varainhankintaan. Kauppakamari tekee myös 10 000 euron sijoituksen Turun KY:n omistamaan kehitys- ja sijoitusyhtiö Monttu Ventures Oy:öön, jonka päätehtävänä on tukea Turun korkeakouluista ponnistavia kasvuyrityksiä. Lahjoituspäätökset tehtiin Turun kauppakamarin syyskokouksessa viime perjantaina. Turun kauppakamari teki aiemmin tänä vuonna 50 000 euron lahjoituksen Turun yliopistolle. Kauppakamarin mielestä Suomen on tärkeää pitää huolta korkeasta koulutus- ja tutkimustasosta ja haluaa olla mukana tukemassa sitä. Yrityksille on ratkaisevaa turvata tutkimusinfra, joka mahdollistaa menestyksen. Kauppakamarilla on pitkä historia koulutuksen tukijana. Kauppakamarin edustajat olivat muun muassa vaikuttamassa jo 1950-luvulla Turun kauppakorkeakoulun perustamiseen ja osaavan työvoiman merkitystä elinkeinoelämälle on aina pidetty erittäin tärkeänä. Matti Rihko jatkaa Turun kauppakamar

Kaisa Leiwo Turun kauppakamarin vt. toimitusjohtajaksi27.10.2017 12:09Tiedote

Turun kauppakamarin hallitus on valinnut kauppakamarin edunvalvonnan johtajan, kauppatieteiden lisensiaatti Kaisa Leiwon vt. toimitusjohtajaksi 13.11.2017 alkaen. Uuden toimitusjohtajan valintaprosessi aloitetaan, kun juhlavuoden ohjelma ja juhlallisuudet on viety päätökseen. ”Halusimme ratkaista tilanteen kauppakamarin kannalta mahdollisimman jouhevasti, koska nykyinen toimitusjohtaja Minna Arve siirtyy Turun kaupunginjohtajaksi nopealla aikataululla. Kaisa Leiwo tuntee edunvalvonnan kokonaisuuden ja on vakuuttanut hallituksen kyvyillään hahmottaa vaikuttamisen prosesseja ja viedä asioita eteenpäin”, toteaa kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Matti Rihko.

Turun kauppakamarin toimitusjohtaja vaihtuu – Minna Arve Turun kaupunginjohtajaksi16.10.2017 23:10Tiedote

Turun kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Matti Rihko onnittelee Minna Arvetta uuden tehtävän johdosta. "Turun kauppakamari onnittelee Minnaa valinnasta. Turku saa hyvän kaupunginjohtajan, ja se on kauppakamarin kannaltakin hieno asia", Rihko toteaa. Kauppakamarin hallitus käsitteli Minna Arven ehdokkuutta hänen asetuttuaan ehdolle ja suhtautui asiaan myönteisesti. Seuraavaksi hallitus lähtee kauppakamarin osalta hoitamaan seuraajakysymystä, josta tiedotetaan lisää myöhemmin.