Kauppakamarin Elinkeinopoliittinen kuntateko -palkinto Liedon kunnalle

Turun kauppakamarin elinkeinopolitiikan valiokunta on myöntänyt vuoden 2020 Elinkeinopoliittisen kuntateko -palkinnon Liedon kunnalle. Palkinto jaetaan vuosittain kunnalle, sen yhteistyöorganisaatiolle tai henkilölle, joka on toiminut erityisen hyvin yritysilmapiirin parantamiseksi tai elinkeinoelämän tai yritysten toimintaympäristön kehittämiseksi.

Palkinto jaettiin Turun kauppakamarin syyskokouksessa tiistaina 24.11. Kuvassa (vas.) elinkeinopolitiikan valiokunnan puheenjohtaja Jussi Hakala ja Liedon kunnanjohtaja Esko Poikela.

Liedossa on valtakunnallisen Kuntabarometrin mukaan vuoden 2020 maakunnan paras yrittäjyysilmapiiri, ja kunta onkin jo useamman vuoden panostanut tähän, sillä se on saanut kärkisijan myös vuosina 2016 ja 2018. Liedon kunta huolehtii aktiivisesti markkinoinnistaan ja hyvästä julkisuuskuvastaan, mikä heijastuu myös alueen yrityksiin. Lieto valitsi vuoden 2015 strategiassa tavoitteekseen olla Suomen yrittäjäystävällisin kunta ja harjoittaa Suomen parasta elinkeinopolitiikkaa, mikä on kauppakamarin mukaan tuottanut tulosta.

Turun kauppakamarin elinkeinopolitiikan valiokunnan puheenjohtaja Jussi Hakala kiittelee Lietoa pitkäkestoisestä ja hyvätasoisesta yritysmyönteisestä toiminnasta, joka kehittyy vuosi vuodelta.

”Palkinnon perusteluja on monia. Kunnassa ylläpidetään yhdessä tekemisen kulttuuria ja pidetään yhteyttä yrityksiin”, Hakala toteaa.

Liedossa on toteutettu monia käytännön toimia elinkeinoelämän hyväksi, ja se on ottanut yritysten edustajat tiiviisti mukaan toimintaan. Liedossa toimii Elinkeinotoimikunta, jonka tehtävänä on edistää kunnan ja yrittäjien välistä yhteistyötä sekä ideoida ja tehdä ehdotuksia, joilla elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä ylläpidetään ja parannetaan. Kunnalla on mobiilit elinkeinopalvelut, johon kuuluu liikkuva toimistoauto. Yrityskoordinaattorilla onkin vuosittain yli 1000 yrityskontaktia, joista valtaosa on fyysisiä tapaamisia. Lieto tukee yritysten verkostoitumista aktiivisesti kuukausittaisilla aamukahveilla. Liedon kunta on ottanut aktiivisen roolin myös yritysten rekrytointitarpeiden hoitamisessa. Kunnan työllisyyspalvelut ja elinkeinopalvelut toimivat saman katon alla yhteisillä henkilöresursseilla, ja Liedossa on kehitetty yhteistyöverkosto henkilöstönvälitystoimijoiden kanssa.

Lieto on saanut positiivista palautetta erityisesti sujuvien rakennushankkeiden ja nopean lupamenettelyn ansiosta. Kauppakamarin jäsenet ovat olleet tyytyväisiä Liedon rakennusvalvonnan toimintaan ja perustavat mielellään toimitilojaan Lietoon. Liedon kunnan alueella toimii isojen rakennusliikkeiden lisäksi useita paikallisia tai seudullisia pientalorakentajia ja kiinteistökehittäjiä, joilla on merkitystä alueiden kehittäjinä. Kunnan kaavoitus ja maankäyttö on aktiivista, joustavaa ja nopeaa. Asiakaspalvelu on henkilökohtaista ja opastavaa.

Yritykset ovat Liedolle tärkeä sidosryhmä monella tapaa.

”Yritykset tuovat elinvoimaa, tarjoavat työpaikkoja ja toimivat yhteistyökumppaneina. Yritykset tuottavat sekä yhteisöverotuloja että kiinteistöverotuottoja. Lietolaiset yritykset ovat lisäksi merkittäviä harrastustoiminnan tukijoita ja mahdollistavat erilaisia kulttuuri- ja yleisötapahtumia. Yritykset tarjoavat kuntalaisille tärkeitä palveluja sekä täydentävät julkisia palveluja”, kunnanjohtaja Esko Poikela kertoo.

Lieto on onnistunut hyvin myös hankinnoissa. Kunnan hankintoja on jo useiden vuosien ajan kilpailutettu osissa ja pilkottuna, jotta paikallisilla yrittäjillä on mahdollisuus tarjousten antamiseen. Liedon hankinnoista merkittävä osa tehdäänkin paikallisilta toimijoilta.

”Palkinnon saaminen tuntuu hienolta ja erityisen hyvältä tuntuu se, että palkinnon myöntää Turun kauppakamari. Toisaalta jokainen palkinto velvoittaa jatkuvaan parantamiseen ja uusien innovatiivisten toimintamallien kehittämiseen”, Poikela toteaa.

Palkinto jaettiin nyt kymmenettä kertaa ja se luovutettiin Turun kauppakamarin syyskokouksessa Turun messukeskuksessa 24.11.2020.

Turun kauppakamarin elinkeinopoliittisen kuntapalkinnon saajat:

2011: Uusikaupunki
2012: Loimaa
2013: Salo
2014: Kemiönsaaren kunta
2015: Turun kaupunki
2016: tekninen johtaja Antti Korte, Raision kaupunki
2017: Kaupunkifestivaali SHIFT
2018: Salo IoT Campus
2019: Meriverkostot-tapahtuma, Naantalin kaupunki ja elinkeinoasiamies Jorma Ranta
2020: Liedon kunta

Liedon kunnanjohtaja Esko Poikela,
p. 050 5540 832, esko.poikela@lieto.fi

Turun kauppakamarin elinkeinopolitiikan valiokunnan puheenjohtaja Jussi Hakala,
p. 050 564 4439, jussi.hakala@saastopankki.fi

Varsinaissuomalaiset yritykset odottavat tulevaa vuotta pelonsekaisin tuntein – koronan aiheuttama talouskriisi ei ole helpottanut3.12.2020 00:05:00 EETTiedote

Turun kauppakamarin jäsenyritysten näkemys sekä hallituksen koronaepidemian hoidon että epidemian aiheuttaman talouskriisin hoidon onnistumisesta on parantunut alkusyksystä. Noin kaksi kolmesta vastaajasta arvioi, että hallitus on onnistunut koronapandemian hoidossa hyvin tai melko hyvin. Talouskriisin hoidon suhteen vastaajat ovat kriittisempiä. Runsas puolet vastaajista on sitä mieltä, että sen hoitamisessa hallitus on onnistunut huonosti tai melko huonosti. Tiedot selviävät kauppakamarin tuoreesta kyselystä.

Koronarajoitukset vaikeuttavat yritysten toimintaa – Varsinais-Suomessa matkailuala erityisen hankalassa tilanteessa16.10.2020 11:15:38 EESTTiedote

Matkustus- ja kokoontumisrajoitusten tiukentaminen, ravintoloiden toiminnan lisärajoitukset sekä koulujen ja päiväkotien sulkeminen ovat kauppakamarien kyselyyn vastanneiden yritysten mielestä haitallisimmat toimet, joita hallitus voi tehdä koronaepidemian ehkäisemisen nimissä. Nämä kolme rajoitustoimea saivat kaikista eniten mainintoja, kun yrityksiltä kysyttiin haitallisista rajoituksista. Turun kauppakamarin matkailuvaliokunnan jäsenet muistuttavat, että tapahtumatalot, hotellit ja ravintolat tekevät hartiavoimin töitä sen eteen, että asiakkaiden olisi turvallista käyttää palveluja.

Väyläviraston suppea hankearviointi ei tee oikeutta tunnin junalle9.10.2020 14:34:42 EESTTiedote

Väylävirasto julkisti torstaina 8.10. hankearvioinnin Helsingin ja Turun välisestä nopeasta junayhteydestä. Hankearviointi on ratalain mukainen pakollinen toimenpide. Turun kauppakamarin edunvalvontapäällikkö Olli Hakala arvioi selvityksen antavan liian kapean kuvan kokonaisuudesta. Selvityksessä ei huomioida tunnin junan olennaisia hyötyjä, jotka tulevat esimerkiksi yhtenäisen työssäkäyntialueen ja maankäytön uusien mahdollisuuksien kautta.

Suomen tärkeimmät liikennehankkeet listattu – Varsinais-Suomen alueelta viisi hanketta10.9.2020 00:01:00 EESTTiedote

Kauppakamarit ovat laatineet listan Suomen liikenneverkon tärkeimmistä korjaus- ja kehittämiskohteista. Varsinais-Suomen alueelta mukana ovat Tunnin juna Turusta Helsinkiin, Turun kehätien, valtatie 8:n ja valtatien 9:n parantaminen sekä Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen ja näihin liittyen Kaarinan läntisen ohikulkutien linjaaminen. Kauppakamarit haluavat tukea omalla listauksellaan valtakunnallisesti tehtävää 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa.