Kauppakamarin uusi toimitusjohtaja Pia Pakarinen painottaa Helsingin seudullista yhteistyötä

Helsingin seudun kauppakamarin uutena toimitusjohtajana tammikuussa aloittanut Pia Pakarinen korostaa Helsingin seudun yhteisen tulevaisuuskuvan tärkeyttä. Kauppakamari vahvistaa yritysten menestystä ja ottaa edelläkävijän roolin seudullisen visiotyön tekemisessä.

Kauppakamarin uusi toimitusjohtaja Pia Pakarinen edistää painokkaasti metropolialueen menestystä.

”Helsingin seudun kauppakamarin missiona on vahvistaa yritysten menestystä Helsingin seudulla. Tämä missio kestää hyvin aikaa. On kuitenkin syytä päivittää se, mitä kauppakamari konkreettisesti tekee ja miten se haluaa valtion ja seudun kuntien toimivan yritysten menestyksen varmistamiseksi. Jatkossa näkemyksemme tulevat aikaisempaa aktiivisemmin esiin koko Helsingin seudulla”, Pakarinen painottaa.

Kohti yhteistä seudullista tulevaisuutta

Kauppakamari lähtee näyttämään Helsingin metropolialueen tulevaisuuden suuntaa ja käynnistää seudullisen visiotyön. Pakarisen johtama Helsingin seudun kauppakamari on Pohjoismaiden suurin kauppamari, johon kuuluu yli 7 000 yritystä ja organisaatiota 21 kunnan alueella.

”Tuomme laajemman kuvan seudulliseen kehittämiseen. Verkostossamme on kattavaa osaamista ja eri alojen sekä erilaisten yritysten ja organisaatioiden edustajia. Vuoteen 2050 ulottuva visiotyö auttaa varmistamaan sen, että Helsingin seutu kehittyy yrityksille tulevaisuudenkestäväksi - houkuttelevaksi, kansainväliseksi ja kilpailukykyiseksi alueeksi, joka tarjoaa edellytykset harjoittaa kukoistavaa liiketoimintaa”, Pakarinen sanoo. ”Luomme elinkeinoelämän kannalta elinvoimaisen tulevaisuuskuvan, jota muut voivat kommentoida”, hän jatkaa.

Kauppakamari haluaa olla varmistamassa osaavan työvoiman määrän kasvua, riittävää asuntotuotantoa, asianmukaisia toimitiloja ja tontteja yrityksille sekä tuotannollisen toiminnan edellytyksiä. Kehityksessä on huomioitava myös maankäyttö, logistiikan tarpeet ja liikennejärjestelyt. ”Kauppakamari on seudullisissa hankkeissa valppaasti mukana”, Pakarinen vakuuttaa.

Kauppakamariin kuntapolitiikasta

KTM, OTM ja VTK Pia Pakarisella on pitkä kokemus yrityselämästä, yrittäjyydestä, järjestöistä ja politiikasta. Pakarinen on toiminut Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen apulaispormestarina. Hän on työskennellyt aiemmin Helsingin seudun kauppakamarin vaikuttamistyön johtajana ja toimitusjohtajan varahenkilönä vuosina 2014–2017 sekä Helsingin yrittäjät ry:n toimitusjohtajana vuosina 2011–2014.

”Kuntapolitiikan yhteydessä syntyneistä verkostoista ja osaamisesta on hyötyä kauppakamarin vaikuttamistyössä. Kunnallispolitiikan ytimessä oleminen on kuitenkin kuluttavaa, enkä jää sitä kaipaamaan”, Pakarinen sanoo.

Kauppakamari kehittää Helsingin seutua aktiivisella vaikuttamistyöllä yhteistyössä alueen kuntien, julkisen sektorin ja elinkeinoelämän kanssa sekä tarjoaa yrityksille koulutuksia, verkkopalveluja, ammattikirjoja ja verkostoja.

Pia Pakarinen, Helsingin seudun kauppakamari, toimitusjohtaja, pia.pakarinen@helsinki.chamber.fi, p. 040 529 4989

Tiina Tikander, Helsingin seudun kauppakamari, viestintäpäällikkö, tiina.tikander@helsinki.chamber.fi, p. 046 878 7540

Helsingin seudun kauppakamari vahvistaa yritysten menestystä osallistumalla aktiivisesti Helsingin seudun kehittämiseen. Kauppakamariin kuuluu 21 kunnan alueelta yli 7 000 palveluja, kauppaa ja teollisuutta edustavaa yritystä.

Kauppakamarin toimialakatsaus: Väkeä muuttaa nyt vilkkaasti Helsingin seudun kuntien välillä, opiskelijat valuvat alueelta pois29.6.2022 10:30:00 EEST | Tiedote

Helsingin seudun yritysten suhdanneodotukset ovat heikentyneet Ukrainassa käytävän sodan vaikutuksesta erityisesti teollisuudessa, rakentamisessa ja palvelualoilla. Seudun tuotannossa näkyy pientä kasvua, mutta kustannusten voimakas nousu painaa liiketoimintaa. Seudun kuntien välinen muutto käy vilkkaana. Väkeä muuttaa myös aiempaa enemmän pois Helsingin seudulta, selviää 29. kesäkuuta 2022 julkistetusta Helsingin seudun kauppakamarin toimialakatsauksesta.

Ennakointikamarin tilannekatsaus: Yritysten rekrytointitarpeet kasvavat Helsingin seudulla17.6.2022 09:51:02 EEST | Tiedote

Uusia avoimia työpaikkoja avautuu kaikilla toimialoilla enemmän kuin vuotta aikaisemmin, mutta myös runsaammin kuin alkuvuodesta 2020. Palvelu- ja myyntityöntekijöiden kysynnän kasvu on nyt erityisen vahvaa. Pula osaavasta työvoimasta ei ole helpottanut Helsingin seudulla, vaikka yritysten suhdannenäkymät ovat heikentyneet, selviää Ennakointikamarin kevään 2022 tilannekatsauksesta.