Kauppakamarin vientipalkinto PerkinElmer Wallac Oy:lle

Turun kauppakamarin kansainvälistymisvaliokunta on myöntänyt vuoden 2020 Varsinais-Suomen vientipalkinnon terveysteknologiayritys PerkinElmer Wallac Oy:lle. Palkinto luovutettiin tänään yrityksen toimitusjohtaja Petri Kalliolle.

Vientipalkinto jaettiin tänään Vierailukeskus Joessa. Kuvassa (vas.) Turun kauppakamarin kansainvälistymisvaliokunnan vuoden 2020 puheenjohtaja Pasi Vuorinen, PerkinElmer Wallac Oy:n toimitusjohtaja Petri Kallio ja Turun kauppakamarin toimitusjohtaja Kaisa Leiwo.

Turussa toimiva PerkinElmer Wallac Oy on yksi PerkinElmer-konsernin suurimmista tuotekehitys- ja valmistusyksiköistä, jossa kehitetään ja valmistetaan laitteita, reagensseja ja ohjelmistoja vastasyntyneiden lasten harvinaisten sairauksien seulontaan.

Yrityksen liikevaihdosta noin 99 prosenttia syntyy viennistä. Suurimpia vientimaita ovat Iso-Britannia, Yhdysvallat, Italia, Kiina ja Ranska, ja näiden maiden viennin yhteenlaskettu osuus liikevaihdosta on noin 70 prosenttia. Yrityksen viennin arvo on lisääntynyt erittäin merkittävästi vuodesta 2019 vuoteen 2020 lähinnä Covid-19-tuotteiden myynnin merkittävän kasvun takia.

Yrityksen toimitusjohtaja Petri Kallion mukaan vuosi 2020 on osoittanut erityisen hienosti, miten huippuosaamisella voidaan kehittää uusia maailmanluokan tuotteita kansainvälisille markkinoille ja turvata olemassa oleva markkina vaikeinakin aikoina.

”Kehitimme uudet tuotteet Covid-19 PCR -testaukseen todella nopealla aikataululla, ja vuoden 2020 aikana olemme myyneet näitä tuotteita yli 20 miljoonaan testiin pääosin kansainvälisille markkinoille. Myös Covid-19-vasta-ainetestien myynti on käynnistynyt, ja arvioimme näiden tuotteiden kysynnän kasvavan vuonna 2021. Samanaikaisesti olemme pystyneet kehittämään uusia tuotteita myös vastasyntyneiden seulontaan ja varmistamaan, että tuottaminen ja asiakaspalvelu ovat toimineet keskeytymättä myös vastasyntyneiden seulonnan osalta. Kiitos tästä kuuluu henkilöstöllemme ja kaikille yhteistyökumppaneillenne, jotka ovat tämän mahdollistaneet”, Kallio sanoo.

Vientipalkinnon avulla Turun kauppakamarin kansainvälistymisvaliokunta pyrkii nostamaan esiin kannustavia esimerkkejä kansainvälisesti menestyvistä varsinaissuomalaisista yrityksistä.

”Valiokunnan päätös palkinnonsaajasta oli tänä vuonna yksimielinen. PerkinElmer Wallac Oy on kasvattanut merkittävästi tuotantoaan Turussa vastatakseen koronapandemian aiheuttamaan testaustarpeen kasvuun niin Suomessa kuin muualla maailmassa. Yritys tekee tärkeää työtä pandemian selättämiseksi”, Turun kauppakamarin kansainvälistymisvaliokunnan viime vuoden puheenjohtaja Pasi Vuorinen toteaa.

Turun kauppakamarin kansainvälistymisvaliokunta siirtyi vuoden alusta WTC Turun toiminnan yhteyteen. WTC Turun puheenjohtaja, pääkonsuli Jari Rastas pitää alueen viennin vetureita tärkeinä esimerkkeinä muille kansainvälistä toimintaansa kehittäville yrityksille.

”PerkinElmerin Wallac Oy:n tapaiset kansainväliset toimijat sijoittavat maahamme ja luovat samalla työtä ja hyvinvointia. Suomi elää viennistä, sitä tosiasiaa emme saa hetkeksikään unohtaa. Kauppakamarin vientipalkinto on ensisijaisesti merkki ja kiitos saavutetuista tuloksista. Lämpimät onnittelut PerkinElmer Wallac Oy:lle ja sen henkilökunnalle! Yhtiön taustalla on myös merkittävää turkulaista teknologiaosaamisen perintöä. Kun kauppakamarin kansainvälistymisvaliokunta on nyt liitetty osaksi WTC Turun toimintaa, jatkuu tämän maakunnallisen tason vientipalkinnon jakamisen perinne WTC:n toimesta”, Rastas toteaa.

Turun kauppakamari jakoi Varsinais-Suomen vientipalkinnon nyt kolmattatoista kertaa. Aiemmin palkittuja yrityksiä ovat Bayer Oy, Vahterus Oy, Treston Oy, Trafotek Oy, Ledil Oy, Almaco Group sekä Elomatic Oy, Teleste Oyj, Hytest Oy, Biovian Oy, Pemamek Oy ja Langh Tech Oy.

Toimitusjohtaja Petri Kallio, PerkinElmer Wallac Oy
petri.kallio@perkinelmer.com

Toimitusjohtaja Kaisa Leiwo, Turun kauppakamari
kaisa.leiwo@kauppakamari.fi

Varsinaissuomalaiset yritykset odottavat tulevaa vuotta pelonsekaisin tuntein – koronan aiheuttama talouskriisi ei ole helpottanut3.12.2020 00:05:00 EETTiedote

Turun kauppakamarin jäsenyritysten näkemys sekä hallituksen koronaepidemian hoidon että epidemian aiheuttaman talouskriisin hoidon onnistumisesta on parantunut alkusyksystä. Noin kaksi kolmesta vastaajasta arvioi, että hallitus on onnistunut koronapandemian hoidossa hyvin tai melko hyvin. Talouskriisin hoidon suhteen vastaajat ovat kriittisempiä. Runsas puolet vastaajista on sitä mieltä, että sen hoitamisessa hallitus on onnistunut huonosti tai melko huonosti. Tiedot selviävät kauppakamarin tuoreesta kyselystä.

Koronarajoitukset vaikeuttavat yritysten toimintaa – Varsinais-Suomessa matkailuala erityisen hankalassa tilanteessa16.10.2020 11:15:38 EESTTiedote

Matkustus- ja kokoontumisrajoitusten tiukentaminen, ravintoloiden toiminnan lisärajoitukset sekä koulujen ja päiväkotien sulkeminen ovat kauppakamarien kyselyyn vastanneiden yritysten mielestä haitallisimmat toimet, joita hallitus voi tehdä koronaepidemian ehkäisemisen nimissä. Nämä kolme rajoitustoimea saivat kaikista eniten mainintoja, kun yrityksiltä kysyttiin haitallisista rajoituksista. Turun kauppakamarin matkailuvaliokunnan jäsenet muistuttavat, että tapahtumatalot, hotellit ja ravintolat tekevät hartiavoimin töitä sen eteen, että asiakkaiden olisi turvallista käyttää palveluja.

Väyläviraston suppea hankearviointi ei tee oikeutta tunnin junalle9.10.2020 14:34:42 EESTTiedote

Väylävirasto julkisti torstaina 8.10. hankearvioinnin Helsingin ja Turun välisestä nopeasta junayhteydestä. Hankearviointi on ratalain mukainen pakollinen toimenpide. Turun kauppakamarin edunvalvontapäällikkö Olli Hakala arvioi selvityksen antavan liian kapean kuvan kokonaisuudesta. Selvityksessä ei huomioida tunnin junan olennaisia hyötyjä, jotka tulevat esimerkiksi yhtenäisen työssäkäyntialueen ja maankäytön uusien mahdollisuuksien kautta.