Kauppakamarin vuoden ICT-teko on Cadmatic Oy:n suunnitteluohjelmisto

Turun kauppakamarin ICT-valiokunta on päättänyt myöntää vuoden 2019 ICT-teko-palkinnon Cadmatic Oy:lle. Cadmatic Oy on turkulainen ohjelmistoyritys, joka on globaali markkinajohtaja meriteollisuuden suunnittelu- ja tiedonhallintaohjelmistoissa. Valiokunta palkitsee vuosittain henkilön, yrityksen tai teon esimerkillisestä toiminnasta digitalisaation parissa.
Cadmatic Oy:n toimitusjohtaja Jukka Rantala vastaanotti palkinnon tänään Turun kauppakamarin järjestämässä TEEMA2020-seminaarissa.

Turussa on pitkä historia meriteollisuudessa, ja meriteollisuusklusteri alihankkijoineen on Varsinais-Suomen suurin työllistäjä. Meriteollisuus on korkean teknologian toimiala, joka on usein edelläkävijä uusien teknologioiden käyttöönotossa, kuten älykkäissä laitteissa ja järjestelmissä sekä digitaalisissa palveluissaCadmatic Oy on hyvä esimerkki tästä, ja yrityksen kehittämä 3D-mallinnukseen perustuva Cadmatic Marine Design -ohjelmisto onkin käytössä jo 40 prosentissa maailman kaupallisista telakoista. Kasvava asiakaskunta käsittää yli 6000 asiakasorganisaatiota 60 eri maassa. Yhtiön päätoimialat ovat marine (laivanrakennus ja offshore), prosessi- ja muu teollisuus sekä rakentaminen, joille toimitetaan suunnittelu- ja tiedonhallintaohjelmistoja kaikkiin projektin vaiheisiin.

Cadmatic Oy työllistää tällä hetkellä 230 ohjelmistoalan ammattilaista 14 eri maassa. Yrityksen globaalit myynti-, asiakaspalvelu- ja tuotekehityskeskukset sijaitsevat pääkonttorissa Turussa, Kotkassa ja Groningenissa Hollannissa. Yhtiöllä on lisäksi toimistot ja omaa henkilökuntaa Arabiemiraateissa, Australiassa, Espanjassa, Etelä-Koreassa, Intiassa, Italiassa, Kiinassa, Singaporessa, Unkarissa, Ruotsissa, Venäjällä ja Virossa sekä sertifioidut jälleenmyyjät ja tukikumppanit 15 maassa.

”Olemme toimineet alalla hyvin pitkäjänteisesti jo 80-luvun alkupuolelta lähtien. Menestyksemme perustuu kykyymme yhdistää ohjelmistokehitys- ja ohjelmistotuotanto asiakas- ja käyttäjätarpeiden kanssa. Olemme pystyneet kehittämään tietokoneohjelmistoja, joiden avulla asiakkaat pystyvät merkittävästi automatisoimaan laivojen, tehdaslaitosten ja rakennusten suunnittelua ja niiden rakentamiseen liittyvää tiedonhallintaa. Olemme alusta lähteneet rohkeasti kansainvälisille markkinoille ja uskoneet omaan asiaamme”, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Jukka Rantala.

ICT-teko-palkinnon avulla Turun kauppakamarin ICT-valiokunta pyrkii nostamaan esiin kannustavia esimerkkejä, jotka ovat edistäneet digitalisaatiota perinteisellä toimialalla. Tänä vuonna valintaperusteluissa nousivat esille kansainvälisyys, innovaatiot ja koulutuksen tukeminen.

”On erittäin hienoa saada Turun kauppakamarilta tämä palkinto ja huomata, että kotiseudullamme arvostetaan menestystämme. Palkinto on ehdottomasti tunnustus siitä, että olemme tehneet oikeita asioita, ja se kannustaa meitä ja koko henkilökuntaamme kehittämään toimintaamme edelleen”, Rantala kertoo.

Valiokunnan puheenjohtaja Harri Salo on ylpeä paikallisesta osaamisesta. Cadmatic Oy on myös ollut mukana kehittämässä alan koulutustarjontaa ja teki syksyllä lahjoituksen Turun yliopiston uuteen diplomi-insinöörikoulutukseen yhdessä Meyer Turun ja Elomatic Oy:n kanssa.

Suomi pärjää kansainvälisessä kilpailussa laadun, luotettavuuden ja korkean alan osaamisen ansiosta. Turussa tehdyillä Cadmatic-ohjelmistoilla suunnitellaan meriteollisuuden tuotteita ympäri maailman ja haluamme myöntää tunnuksen tästä työstä. Yritys on noussut maailman johtavaksi suunnitteluohjelmistotoimittajaksi laivanrakennuksessa ja tuonut ensimmäisenä markkinoille useita innovaatioita, Salo perustelee.

ICT-teko-palkinto on jaettu vuodesta 2004 lähtien, ja aiempina vuosina palkittuja ovat olleet muun muassa Trinitas Lääkäripalvelut Oy, Nextfour Group, Boost Turku (Windows Phone Hackathon), meripelastustoiminta, Raisioagro Oy ja Turun Ammattikorkeakoulun Kansalaisen IT-tuki. Henkilöinä palkinnon ovat saaneet muun muassa Antti Tuomisto, Jukka Rinnevaara sekä Teemu Brunila ja The Crash -yhtye.

Harri Salo, ICT-valiokunnan puheenjohtaja,
p. 050 557 3760, harri.salo@turkuenergia.fi