Kauppakeskusten kokonaismyynti laski 5,5 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä

Maaliskuussa koronakriisi hiljensi kauppakeskukset ja kokonaismyynti putosi yli 20 prosenttia vuoden 2019 maaliskuuhun verrattuna. Kävijämäärä laski koko neljänneksellä runsaat 9 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Maaliskuun toiseksi viimeisellä viikolla kävijöitä oli lähes 50 prosenttia, ja viimeisellä viikolla melkein 60 prosenttia vähemmän kuin vastaavalla ajanjaksolla vuonna 2019.
Indeksin seuraamista toimialoista ensimmäisen neljänneksen myynti putosi eniten muodin ja asusteiden, vapaa-ajan tuotteiden sekä kahviloiden ja ravintoloiden toimialoilla. Kahviloiden ja ravintoloiden myynti kehittyi suotuisasti vielä kahden ensimmäisen kuukauden aikana, mutta maaliskuun romahdus veti koko vuosineljänneksen muutosluvun yli 10 prosenttia pakkaselle. Muodin ja asusteiden sekä vapaa-ajan tuotteiden myynti puolestaan laski jo tammikuussa selkeästi viime vuoteen verrattuna, ja maaliskuun romahdus veti koko neljänneksen muutosluvun vielä kahviloita ja ravintoloita synkemmäksi.
Päivittäistavara- ja tavaratalokaupan sekä kauneuden ja terveyden tuotteiden toimialoilla kriisi ei näy yhtä selkeästi, joissa koko vuosineljänneksen myynti oli vain hienoisesti viime vuotta matalampaa. Myynti- ja kävijämäärien kehityksessä ei ollut merkittäviä alueellisia eroja.
Näkemyksiä kentältä:
”Lupaavasti alkaneen vuoden katkaisi maaliskuussa Suomeenkin iskenyt koronaviruspandemia, jonka vaikutukset ensimmäiseen vuosineljännekseen rajoittuivat kuitenkin maaliskuun jälkimmäiselle puoliskolle. Kriisin vaikutukset tulevatkin näkymään selvemmin vasta toisen vuosineljänneksen ja loppuvuoden luvuissa. Cityconin keskuksissa vähiten pandemian vaikutuksista kauppakeskusten toimintaan kärsivät päivittäistavarakaupat, apteekit ja terveydenhuollon palvelut, joita kauppakeskuksissamme on suhteessa paljon. Cityconin tavoitteena on tukea vuokralaistemme liiketoimintaa sekä ympäröiviä yhteisöjä myös kriisin jälkeen, ja työskentelemme yhteistyössä vuokralaisten ja muiden sidosryhmiemme kanssa löytääksemme ratkaisut eri haasteisiin ja pienentääksemme kriisin vaikutuksia”, kommentoi Cityconin kauppakeskustoiminnoista vastaava johtaja Sanna Yliniemi.
Tulokset perustuvat Suomen Kauppakeskusyhdistyksen myynti- ja kävijäindeksiin, johon tiedot on kerännyt KTI Kiinteistötieto Oy. Myynti- ja kävijätietoja on seurattu vuodesta 2011 lähtien. Indekseillä edistetään Suomen kauppakeskusmarkkinan läpinäkyvyyttä sekä tarjotaan markkinatietoa kauppakeskusjohtamisen tueksi. Uusimmassa päivityksessä on mukana 40 kauppakeskusta.
Lisätietoja:
Mikko Östring, vt. toiminnanjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys, puh. 050 3018 933
Hanna Kaleva, toimitusjohtaja, KTI Kiinteistötieto Oy, puh. 040 5555 269
Pääkaupunkiseudun kauppakeskukset: ESPOO Ainoa, Entresse, Iso Omena, Pikkulaiva/Lippulaiva, Sello, HELSINKI Arabia, Columbus, Itis, Kaari, Kamppi, Kämp Galleria, Redi, Ristikko, Ruoholahti, Saari, Tripla VANTAA Jumbo, Myyrmanni
Muiden suurten kaupunkiseutujen keskukset: JYVÄSKYLÄ Seppä, KUOPIO Matkus, LAHTI Karisma, Trio, RAISIO Mylly, TAMPERE Duo, Koskikeskus, Tullintori, TURKU Hansa, Skanssi
Muun Suomen keskukset: HYVINKÄÄ Willa, HÄMEENLINNA Goodman, KERAVA Karuselli, KOTKA Pasaati, KOUVOLA Veturi, LAPPEENRANTA IsoKristiina, MIKKELI Stella, PORI IsoKarhu, Puuvilla, ROVANIEMI Sampokeskus, SALO Plaza, TORNIO Rajalla På Gränsen
* vertailukelpoisesta, ns. like-for-like -indeksistä on poistettu uudet keskukset sekä merkittävät laajennukset ja remontit
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mikko ÖstringJohtaja, toimitilat RAKLI / vt. toiminnanjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys
Puh:050 3018 933Hanna KalevaToimitusjohtaja, KTI Kiinteistötieto
Puh:040 555 5269Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry kokoaa maan merkittävimmät kaupalliset keskukset. Toiminnassa kohtaavat kiinteistönomistajat, kauppakeskusjohto, kauppa, palvelut ja alan asiantuntijat.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Kauppakeskusyhdistys ry
Kauppakeskusten myynti laski vuoden ensimmäisellä neljänneksellä - käyttöasteet säilyivät korkeina koko maassa22.5.2025 07:05:00 EEST | Tiedote
Suomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti laski 0,9 prosenttia vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tammikuussa myynti oli hieman suurempaa kuin viime vuonna, mutta helmi-maaliskuussa jäätiin vuoden 2024 tasosta. Kauppakeskusten kävijämäärän kasvu jatkui, mutta huomattavasti viime aikoja maltillisempana. Tammi-maaliskuussa kävijöitä oli kauppakeskuksissa tasan prosentin enemmän kuin vuonna 2024. Kävijöiden määrä kasvoi pääkaupunkiseudulla noin kaksi prosenttia, mutta muun Suomen kauppakeskuksissa kävijämäärä laski. ”Kauppakeskukset eivät ole immuuneita vähittäiskaupan kasvun hiljentymiselle, sillä myös kauppakeskuksissa asioivat kuluttajat ovat varovaisia rahankäytössään. Myyntien odotetaan kuitenkin tasaantuvan loppuvuotta kohden muun muassa palkankorotusten, korkojen laskun ja puoliväliriihen veronalennusten myötä”, sanoo Suomen Kauppakeskusyhdistyksen puheenjohtaja Jukka Vakula. Päivittäistavara- ja tavaratalokaupan myynti pienen
Kauppakeskusten myynti kasvoi vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä12.3.2025 11:07:07 EET | Tiedote
Suomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi 1,1 prosenttia vuoden 2024 loka-joulukuussa edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kävijöitä kauppakeskuksissa oli 4,5 prosenttia enemmän kuin vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä. Viimeisen vuosineljänneksen volyymejä nosti etenkin vilkas marraskuu, jolloin myynti nousi 3,3 prosenttia ja kävijöitä oli yli kuusi prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Myynti ja kävijämäärät kasvoivat pääkaupunkiseudulla huomattavasti muuta maata enemmän.
Yhtenäinen malli kauppakeskusten hiilijalanjäljen vertailuun3.2.2025 08:15:00 EET | Tiedote
Suomen Kauppakeskusyhdistys on kehittänyt syksyn 2024 aikana mallin, jolla voidaan vertailla eri kauppakeskusten hiilijalanjälkeä. Hiilijalanjälki-tunnusluku mahdollistaa kauppakeskusten ilmastovaikutusten läpinäkyvän ja yhtenäisen raportoinnin.
Kauppakeskus on ihmisten kohtaamispaikka – yhteisöllisyys erottui vuoden 2024 voittavissa kauppakeskusteoissa14.11.2024 17:30:00 EET | Tiedote
Vuoden 2024 kauppakeskusteot on nyt valittu ja voittajat ovat kauppakeskukset Seppä, Mylly, Lauttis ja Myyrmanni. Kilpailu palkitsee tekoja, jotka kehittävät ja edistävät kauppakeskusten toimintaa. Voittajatöissä vietiin läpi muutosprojekteja, kehitettiin yhteisöllisyyttä lähiasukkaiden kanssa ja hyödynnettiin sovelluksia ja TikTok-alustaa asiakkaiden osallistamisessa.
Kauppakeskusten kävijämäärä tasaisessa kasvussa14.11.2024 07:00:00 EET | Tiedote
Kauppakeskusten kävijämäärien tasainen kasvu jatkui, ja kolmannella vuosineljänneksellä kauppakeskuksissa oli kävijöitä keskimäärin 2,7 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Kävijämäärien kasvu jatkui vahvimpana pääkaupunkiseudulla, jossa kävijöitä oli heinä-syyskuussa 3,5 prosenttia enemmän kuin vuoden 2023 vastaavalla ajanjaksolla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme