Keikkatarinoita-podcast antaa puheenvuoron uudenlaisen työn tekijöille: ”Nostamme esille tekijöitä ja kerromme, mitä vapaus valita työ ja työn teon aika käytännössä tarkoittaa”

Keikkatarinoita-podcastissa sote-alalla keikkatyöläiset kertovat miltä työ ja elämä näyttävät heidän näkökulmastaan. Sarastia Rekryn Keikkatarinoita-podcastista on ilmestynyt jo neljä osaa.

Eero Leppänen ja Essi Salminen keskustelevat Marja Heikkilän (oikella) kanssa keikkatyöstä.(Kuva vain verkkokäyttöön)

”Keikkatyön maailma on kiehtova ja vielä monelle varsin tuntematonkin. Voi olla myös monia vanhoja mielikuvia keikkatyöstä. Haluamme nostaa esille merkittävää työtä tekeviä keikkatyöntekijöitä. He ovat työyksiköiden arjen pelastusta, tekevät arvokasta työtä monenlaisen hoidon, hoivan ja tukipalveluiden alueilla” kuvailee Sarastia Rekryn ja Onviren toimitusjohtaja Jaana Jantola.

”Ensimmäiset podcastit ovat esitelleet aivan erilaisia keikkatyön taustoja ja mahdollisuuksia. Se voi avata joillekin kuulijoille jopa ajatuksen omien unelmien toteuttamismahdollisuuksista.” Jantola jatkaa.

Keikkatarinoiden tuottajana ja toimittajana toimii Eero Leppänen, joka on aiemmin tuottanut podcasteja mm. Kaleva Medialle ja on perehtynyt uuteen työelämään kirjoittaessaan kirjan ”Uuden työelämän aakkoset” (Docendo 2013).

Toisena toimittajana ja tuottajana toimii Sarastia Rekryn viestinnän ja markkinoinnin asiantuntija Essi Salminen.

Jaana Jantola uskoo, että podcast voisi tavoittaa muitakin kuin keikkatöiden tekijöitä.

”Uskoisin, että sarja voisi kiinnostaa paitsi sotealan keikkatöitä tekeviä, niin myös kaikkia tosielämän tarinoista kiinnostuneita. Opiskelijoita, uranvaihtoa suunnittelevia, eläkkeelle jääviä ja jääneitä, asiakkaidemme työyksiköiden vakituista henkilöstöä.  Tarinat ovat, eivät vain kiehtovia ja tosielämää, mutta kertovat myös tämän hetken työyhteisöistä, työkulttuurista ja hoitotyön ytimestä. Ja nehän ovat toden totta ajan hermolla.”

Keikkatarinoita-podcastin löytää muun muassa Spotifystä ja Applen Podcast-sovelluksesta, mutta myös kaikilta muilta podcast-alustoilta ja YouTubesta.

Podcastin verkkosivu löytyy tästä: https://shows.acast.com/keikkatarinoita

Torstaina 21.4. julkaistavassa neljännessä osassa 55-vuotias Marja Heikkilä kertoo elämästään Hän viettää puolet vuodesta Thaimassa ja puolet Suomessa, jossa tekee keikkoja sairaanhoitajana. Miten tämä toimii käytännössä ja mistä hän löysi rohkeuden tehdä nykyisen elämäntyylin mahdollistavia valintoja?

Marjalle keikkailu mahdollistaa sopivan elämänrytmin ja tukee häntä jaksamisessa. Hän kokee tulevansa taloudellisesti toimeen vähemmällä, kun vastapainona on aikaa tärkeinä pitämilleen asioille.

Kolmannessa osassa vieraana on orimattilalainen sairaanhoitaja Seppo Koivisto, joka täyttää jo seitsemänkymmentä vuotta, mutta ei ole luopunut työnteosta. "Olen vielä siinä kunnossa, että kyllä minä haluan olla työelämässä”. Seppo Koivisto kertoo ja tekee keikkoja lähes kokopäivätoimisesti.

Keikkatarinoiden toisessa osassa tarinansa kertoo Venla Parkkinen, joka opiskelee ensihoitajaksi ja saa keikkailemalla monipuolista työkokemusta ja erilaisia hoitotyön taitoja ja oppii kohtaamaan ihmisiä.

Ensimmäisessä osassa tapaamme Anna-Matilda Saarenkaren, joka on 38-vuotias kahden teini-ikäisen tyttären äiti ja koulutukseltaan varhaiskasvatuksen opettaja. Hän tekee keikkoja Sarastia Rekryn kautta keikkatyötä päiväkodeissa. Anna-Matilda työllistää itsensä tällä hetkellä yksinomaan keikkailulla ja samalla hän opiskelee avoimessa yliopistossa.

Sarastia Rekry Oy on kuntien ja kuntayhtyminen omistama henkilöstöpalveluyritys, joka toimii sosiaali- ja terveysalalla.